Beantwoording vragen over het stopzetten van de service van
Octrooicentrum Nederland om oriënterende
octrooiliteratuuronderzoeken uit te voeren voor de Nederlandse
universiteiten en hogescholen
1
Klopt het dat Octrooicentrum Nederland sinds 2016 niet meer regulier
oriënterende octrooiliteratuuronderzoeken voor de Nederlandse universiteiten en
hogescholen uitvoert? Waarom is besloten tot stopzetting van deze service?
2
Klopt het dat als gevolg van deze stopzetting de universiteiten en hogescholen
geen beroep meer kunnen doen op deze service, maar hiervoor een octrooibureau
een opdracht moeten laten uitvoeren met de daarbij behorende kosten van zo’n
onderzoek?
Ja. In het kader van bezuinigingen die in vorige kabinetsperioden zijn doorgevoerd,
heeft inderdaad een versobering van het dienstenpakket van OCNL
plaatsgevonden. Als gevolg daarvan kunnen universiteiten en hogescholen geen
oriënterende onderzoeken bij OCNL meer aanvragen. Dat betekent niet dat
daarvoor per definitie een extern bureau moet worden ingeschakeld.
Universiteiten en hogescholen kunnen er ook voor kiezen om deze activiteiten
intern uit te voeren, bijvoorbeeld bij hun Technology Transfer Offices (TTO’s).
3
Bent u ervan op de hoogte dat, om via octrooidatabases naar octrooidocumentatie
te zoeken, de onderzoeker vertrouwd dient te zijn met het zoeken door middel van
octrooiklassen? Is deze kennis wel voldoende aanwezig bij universiteiten en
hogescholen, bijvoorbeeld bij hun Technology Transfer Offices (TTO’s), om de
service van Octrooicentrum Nederland op dit moment te kunnen schrappen?
Ja. Het zoeken naar octrooidocumentatie in octrooidatabases vereist bijzondere
expertise, competenties en ruime praktijkervaring, die niet zonder meer in
voldoende mate aanwezig zijn bij universiteiten.
4
Deelt u de mening dat, gelet op de taak van het WO en HBO om maatschappelijk
relevant onderzoek te financieren en toepassing na te streven, de aanvraag van
een octrooi relevant kan zijn om dit doel te bereiken? Deelt u de mening dat een
objectieve overweging of een octrooiaanvrage mogelijk en zinvol is gebaat is bij
een onafhankelijk oriënterend onderzoek?
Ik deel de mening dat het verkrijgen van octrooibescherming een belangrijke
bijdrage kan leveren aan het bereiken van valorisatiedoelstellingen van
universiteiten en hogescholen. Of in een concreet geval een octrooi moet worden
aangevraagd, om daadwerkelijk te komen tot kennisvalorisatie, is een
verantwoordelijkheid van de desbetreffende instelling zelf, op basis van eigen
analyse en afwegingen, al dan niet mede ingegeven door inschakeling van externe
expertise.
5
Deelt u de mening dat de genoemde service van Octrooicentrum Nederland
beschikbaar moet blijven voor universiteiten en hogescholen? Welke actie gaat u
nemen naar aanleiding van deze vragen?
Nee. In het kader van de verdere professionalisering van TTO’s van universiteiten
en hogescholen vind ik het belangrijk dat de voor het uitvoeren van oriënterende
onderzoeken vereiste expertise binnen de TTO’s zelf beschikbaar is, zodat
universiteiten en hogescholen zelf verantwoorde keuzes kunnen maken. Wel ben ik
bereid om te bezien of OCNL de instellingen daarbij behulpzaam kan zijn. Ik zal dat
doen in het licht van de Beleidsvaluatie Intellectueel Eigendomsbeleid, die
binnenkort aan de Tweede Kamer zal worden toegezonden.