1503
Vragen van het lid Agema (PVV) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport over het bericht dat thuiszorgorganisaties cliënten van Zilveren Kruis
weren (ingezonden 26 februari 2018).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport)
(ontvangen 20 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Thuiszorgorganisaties weren klanten van
Zilveren Kruis»?1
Ja.
Vraag 2
Waarom maakt Zilveren Kruis het zorgaanbieders zo lastig om een contract te
krijgen? Kunt u een opsomming geven van zaken die verkrijgen van een
contract lastig maken?
Zorgverzekeraars sluiten met zorgaanbieders contracten af, maar het is voor
de zorgplicht niet noodzakelijk dat zorgverzekeraars alle zorgaanbieders
contracteren. Zorgverzekeraars moeten voldoende zorg inkopen voor hun
verzekerden, zodat patiënten tijdig en in hun eigen regio terecht kunnen.
In het onderzoek naar (niet-) gecontracteerde zorg in de wijkverpleging dat ik
op 22 januari naar uw Kamer heb gestuurd hebben zorgaanbieders drie
redenen genoemd waarom zij geen contract met een zorgverzekeraar hebben.
Een deel van deze zorgaanbieders komt niet in aanmerking voor een contract
met de zorgverzekeraar; dit geldt voor veel ZZP’ers en kleine zorgaanbieders.
Een andere reden van de zorgaanbieders is dat zij het tarief/budgetplafond
van de zorgverzekeraars te laag vinden. Tot slot zijn er zorgaanbieders die
meer vrijheid willen om zelf regie te voeren, zonder bemoeienis van
zorgverzekeraars over bijvoorbeeld de doelmatigheid. De laatste twee
groepen kiezen dan ook bewust om niet-gecontracteerde zorg te leveren.
Zilveren Kruis geeft aan een goed en gevarieerd aanbod van aanbieders van
wijkverpleging te contracteren. Zilveren Kruis contracteert nieuwe aanbieders
als meer capaciteit nodig is om aan de zorgvraag te kunnen voldoen, of als
aanbieders nieuwe vormen van zorg aanbieden die een aanvulling vormen op
het reeds gecontracteerde zorgaanbod. Elk jaar is het mogelijk om als nieuwe
aanbieder een aanvraag te doen voor een contract. De eisen die Zilveren
Kruis stelt aan nieuwe aanbieders om in aanmerking te komen voor een
contract worden in het inkoopbeleid Wijkverpleging transparant beschreven.
Zorgverzekeraars publiceren het inkoopbeleid voor het volgende jaar jaarlijks
voor 1 april.
Vraag 3
Welke actie heeft u ondernomen op de in het algemeen overleg over onder
andere de zorgverzekeringswet (25 januari 2018) schetste situatie dat
aanbieders in kleine kernen een minimumomzet (van wel 100.000 euro) omzet
moeten genereren alvorens ze gecontracteerd kunnen worden door een
verzekeraar en dit daarom niet kunnen doen?
In de wijkverpleging werkt het merendeel van de zorgaanbieders op basis van
een contract met een zorgverzekeraar; een klein, maar groeiend aandeel
werkt zonder contract. Ik vind dit een onwenselijke situatie. Het (meerjarige)
contract tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars is de basis voor het
maken van afspraken over kwaliteit en doelmatigheid van de zorgverlening.
Daarom zal ik uw Kamer voor het zomerreces van 2018 per brief berichten
over de acties die ik zelf ga inzetten om (meerjaren)contractering te stimuleren.
Vraag 4
Klopt het dat Zilveren Kruis in sommige gebieden slechts met één zorgaanbieder
werkt? Mag dat? Zo ja, kan de keuzevrijheid van de cliënt hierdoor in
het geding komen?
Zilveren Kruis is in 2016 gestart met een nieuw inkoopmodel voor de
wijkverpleging in enkele gemeenten. In Utrecht, Zwolle, Ommen en Hardenberg
is gestart met een pilot waarbij één voorkeursaanbieder per wijk is
geselecteerd. Dat is toegestaan en kan het organiserend vermogen van de
verzorging en verpleging in de wijk en de samenwerking met andere partijen
zoals huisartsen en sociale wijkteams ten goede komen. Tegelijkertijd zijn
klanten vrij om voor andere (voorkeurs)aanbieders in de gemeente te kiezen.
Doordat er één voorkeursaanbieder per wijk is geselecteerd zijn er meerdere
voorkeursaanbieders op het niveau van de gemeente. De keuzevrijheid komt
hierdoor niet in het geding. Deze pilot is in aangepaste versie ook uitgerold in
de gemeenten Almere, Amsterdam en Hoogeveen-De Wolden. Het belangrijkste
verschil is dat er in de nieuwe opzet niet meer 1 voorkeursaanbieder per
wijk is gecontracteerd maar een aantal voorkeursaanbieders per wijk.
Vraag 5
Hoeveel geld is er bij Zilveren Kruis op de plank beland door dit zuinige
inkoopbeleid?
Daar heb ik in deze specifieke pilot geen zicht op. Zilveren Kruis geeft aan dat
het verlagen van de zorgkosten niet het doel is van de pilot. Het doel van de
pilot van Zilveren Kruis is om de coördinatie te versterken en de inhoud van
de zorg te verbeteren waarbij zorgaanbieders zelf meer invulling geven aan
preventie en zelfredzaamheid, sturen op uitkomsten en het benutten van
innovaties.
Vraag 6
Hoe gaat u voorkomen dat zorgaanbieders blijven zeggen: «Jammer, we
helpen niet u want u bent klant van Zilveren Kruis»?
Zoals ook gemeld in mijn antwoord op vraag 2 heeft Zilveren Kruis een
zorgplicht naar haar verzekerden. Zorgverzekeraars moeten voldoende zorg
inkopen voor hun verzekerden, zodat patiënten tijdig en in hun eigen regio
terecht kunnen. Wanneer een zorgaanbieder de zorg niet kan of wil leveren
aan een verzekerde van een specifieke zorgverzekeraar, zal de zorgverzekeraar
zorgbemiddeling naar een andere (geselecteerde) zorgaanbieder aanbieden.
1 Nursing, 21 februari 2018