1500
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Minister en
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de slechte
bereikbaarheid van Ameland via de veerverbinding Holwerd-Ameland
(ingezonden 26 februari 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en
Waterstaat) mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
(ontvangen 20 maart 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Wagenborg-baas: nu echt uur U voor bereikbaarheid
Ameland» en «burgemeester: Vaarweg Ameland moet geen karrenspoor
worden»?1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de zorgen van de burgemeester van Ameland, ondernemers,
bewoners en rederij Wagenborg over het annuleren van afvaarten door zeer
laag water en de slechte bereikbaarheid tussen Ameland en Holwerd, zeker
als met laag water niet meer gevaren kan worden?
Om de betrouwbaarheid te vergroten, werken WPD en RWS sinds 2015 aan
de uitvoering van een vijftal korte termijn maatregelen. Deze maatregelen zijn
in gezamenlijkheid tot stand gekomen in het zogenoemde OPP. In de brief van
19 december 2016 (Kamerstuk 31 409, nr. 131) en de brief van 2 oktober 2017
(Kamerstuk, 23 645, nr. 649) is uw Kamer over deze maatregelen en de
voortgang geïnformeerd. De maatregelen bestaan uit het aanpassen van de
dienstregeling, het inzetten van een sneldienst, het optimaliseren van het inen
uitladen, een bochtafsnijding in de vaargeul, een onderzoek naar een
tweede bochtafsnijding en onderzoek naar het optimaliseren van het
baggerregime. Al deze maatregelen zijn in voorbereiding of uitvoering en zijn
er op gericht de bereikbaarheid tussen Holwerd en Ameland op korte termijn
te verbeteren.
Vraag 3
Welke actie is ondernomen sinds de Kamerbrief van 19 december 2016
(Kamerstuk 31 409, nr. 131) waarin onder meer bochtafsnijdingen, het
realiseren van een sneldienst en het optimaliseren van het baggerregime zijn
aangekondigd? Kunt u voor elk van de vijf (tijdelijke) maatregelen uit het
Open Plan Proces aangeven welke actie is ondernomen en wanneer de
maatregelen volledig zijn gerealiseerd? Op welke manier is de motie van de
leden Aukje de Vries en Jacobi over een aanpassing van de vaargeul tussen
Holwerd en Ameland (Kamerstuk 29 684, nr. 128) uitgevoerd?
In de brief van 2 oktober 2017 is aan de Kamer de stand van zaken gemeld
over de maatregelen uit het eindadvies OPP. Ten opzichte van de informatie
in die brief kan ik u nu het volgende melden:
Bochtafsnijding (Vloedgeul)
De planning is niet gewijzigd ten opzichte van de planning die uw Kamer is
gemeld op 2 oktober 2017. In de loop van 2019 zal de bochtafsnijding
vloedgeul naar verwachting door RWS worden gerealiseerd en ontstaat een
reistijdwinst van circa 4 minuten. De voorbereidingen voor deze bochtafsnijding
lopen, waaronder de effectonderzoeken ten behoeve van de aanvraag
van een vergunning in het kader van de Wet Natuurbescherming.
Nader onderzoek tweede bochtafsnijding (Reegeul)
Op 2 oktober is uw Kamer geïnformeerd dat eind 2017 de resultaten van het
haalbaarheidsonderzoek naar verwachting gereed zouden zijn. Helaas is bij
dit onderzoek vertraging opgetreden. Het bleek dat er complexere modelberekeningen
nodig waren om de door de afsnijding veranderende zandbewegingen
te modelleren. RWS verwacht dat het onderzoek en het eventuele besluit
over de te nemen vervolgstappen in het tweede kwartaal van 2018 worden
afgerond. Uw Kamer wordt hierover dan nader geïnformeerd.
Sneldienst
WPD is voornemens de snelboot in april te gaan inzetten. Uw kamer wordt
hierover middels een separate brief geïnformeerd.
Aanpassing Dienstregeling
Zoals in de brief van 2 oktober 2017 gemeld, is per 1 januari 2018 de
zogeheten knip in de dienstregeling ingevoerd.
Optimalisatie proces in- en uitladen
WPD heeft in 2017–18 een efficiencyslag gemaakt op het in- en uitlaadproces
waardoor dit sneller verloopt.
Optimalisatie baggerregime
Diverse afspraken uit het OPP eindadvies zijn tussen RWS en WPD besproken
en afgestemd. Zo is er betere informatie-uitwisseling tussen de partijen, zodat
de baggerwerkzaamheden gerichter worden uitgevoerd. RWS werkt verder
aan optimalisaties van onder meer verspreidingslocaties van gebaggerd slib.
In het contract voor het vaargeulbeheer is opgenomen dat de geul op
minimaal 50 meter breed en minimaal 3,80 meter diep (min NAP) wordt
onderhouden. RWS monitort nauwlettend op deze afmetingen. Knelpunten
moeten volgens het onderhoudscontract binnen 72 uur worden opgelost.
De motie Aukje de Vries /Jacobi spreekt uit, afhankelijk van de uitkomsten
van het open planproces, eventueel mee te willen werken aan een wijziging
van de dienstregeling en ruimte te willen bieden in de Structuurvisie
Waddenzee voor een aanpassing van de vaargeul en optimalisatie van het
vaargeulonderhoud. De motie zie ik als ondersteuning van mijn beleid om op
korte termijn maatregelen te treffen en een verkenning naar een lange termijn
aanpak te starten. Ik wil daar aan toevoegen dat aanpassingen aan de
vaargeul kunnen leiden tot het aanvragen van een vergunning in het kader
van de Wet Natuurbescherming.
Met de hier bovenstaande antwoorden beschouw ik de toezegging die ik heb
gedaan tijdens het AO Wadden van 24 januari jl. om uw Kamer te informeren
over het vaargeulbeheer en de stand van zaken van het onderzoek naar de
bochtafsnijding Reegeul als afgedaan.
Vraag 4
Erkent u dat de vertragingen voor de komende tien jaar niet grotendeels zijn
opgelost in tegenstelling tot de conclusie uit de Kamerbrief uit 2016? Welke
actie gaat u ondernemen om de vertragingen wel grotendeels op te lossen?
De conclusie uit de Kamerbrief uit 2016 is gebaseerd op de OPP uitkomsten
en onderschrijf ik nog steeds. Daarbij is het wel van groot belang de
resultaten van genomen maatregelen goed te monitoren. Dit jaar wordt een
betere betrouwbaarheid verwacht door met name de gewijzigde dienstregeling
en de mogelijke optimalisatie van het baggerregime. De resultaten van
de bochtafsnijding worden in 2019 zichtbaar. WPD monitort de effecten op
betrouwbaarheid nauwkeurig en maakt deze prestatiegegevens openbaar,
zodat de bij het OPP betrokken partijen zich ervan kunnen vergewissen of de
afgesproken maatregelen het beoogde effect hebben. Als vervolg op het OPP
wordt samen met de regio de bereikbaarheid voor de termijn na 2029 in kaart
gebracht.
Vraag 5
Wat is de stand van zaken van het proces voor een permanente duurzame
oplossing voor de periode na 2029? Ziet u kans om al eerder tot een
permanente duurzame oplossing te komen?
Als vervolg op het OPP is afgesproken samen met de stakeholders verschillende
opties voor het vergroten van de betrouwbaarheid op de lange termijn
(na 2029) in kaart te brengen. De opties in deze verkenning worden afgezet
tegen een referentie variant voor de termijn na 2029. Ik wacht de resultaten
van deze verkenning eerst af.
1 Leeuwarder Courant, 6 februari 2018, pagina 24 en https://www.omropfryslan.nl/nieuws/787882-burgemeester-vaarweg-ameland-moet-geen-karrenspoor-worden