Beantwoording Kamervragen van de leden Von Martels en
Van der Molen (beiden CDA) en het lid Van der Graaf
(Christen Unie) over de veerverbinding Holwerd-Ameland
Vraag 1
Kent u het bericht 'Vaarweg Ameland moet geen karrenspoor worden'?1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de zorgen die de gemeente Ameland en de rederij Wagenborg hebben over
de bereikbaarheid van het eiland?
De betrouwbaarheid van de verbinding naar Ameland heeft zowel van mij als de
Staatssecretaris voortdurend de aandacht. Om de betrouwbaarheid te vergroten,
werken Wagenborg Passagiersdiensten BV (hierna: WPD) en Rijkswaterstaat
(hierna: RWS) sinds 2015 aan de uitvoering van een vijftal korte termijn
maatregelen. Deze maatregelen zijn in gezamenlijkheid tot stand gekomen in het
zogenoemde Open Plan Proces Vaarververbinding Holwerd-Ameland (hierna: OPP).
De maatregelen en de stand van zaken licht ik hierna nader toe (zie antwoord 2 en
3 op de vragen van de Christen Unie).
Tegelijkertijd start onder regie van RWS - in overeenstemming met het OPP advies -
een proces om te komen tot een lange termijn oplossing voor de bereikbaarheid
van Ameland op de langere termijn (na 2029). De aanpak is momenteel in
voorbereiding.
Vraag 3
Is het u bekend dat de veerboten vaak niet op tijd kunnen varen, omdat er niet
genoeg water staat in de geul of bij de veerdam bij Holwerd, zodat de boot niet
kan aanmeren? Zo ja, wat is uw visie daarop? Tot welke mate is het acceptabel dat
veerboten uitvallen?
Het is mij bekend dat vanwege laagwater veerboten niet altijd op tijd kunnen
varen. RWS spant zich tot het uiterste in om de vaargeul op orde te houden, zie
ook het antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Wat is de prognose voor Ameland wat bereikbaarheid betreft? Deelt u de visie dat
het eiland over vijf jaar misschien niet meer bereikbaar is, als er niet ingegrepen
wordt?
Als vervolg op het Open Plan Proces wordt samen met de regio de bereikbaarheid
voor de termijn na 2029 in kaart gebracht. Er zijn geen aanwijzingen dat tot die tijd
Ameland niet meer bereikbaar zou zijn.
Vraag 5
Deelt u de visie dat het onacceptabel zou zijn als de veerboten alleen nog maar
met hoog water kunnen varen?
Ik verwijs u naar antwoord 2. In 2018 zijn er maatregelen genomen.
Zo heeft WPD vanaf 1 januari 2018 een aanpassing in de dienstregeling
doorgevoerd (knipvariant) en is Wagenborg voornemens om per 1 april een
sneldienst te starten. RWS voert het vaargeulbeheer uit conform de geldende
afspraken. RWS is daarbij actief op zoek naar mogelijkheden om het onderhoud
van de vaargeul te optimaliseren.
Vraag 6
Kunt u aangeven wat de belemmeringen zijn die een snelle oplossing in de weg
staan?
Een aantal maatregelen heeft Rijkswaterstaat en Wagenborg reeds genomen:
aanpassing van de dienstregeling, optimalisatie in-en uitladen, optimalisatie
baggerregime. Meer structurele oplossingen zoals de bochtafsnijding van de
Vloedgeul en de studie naar de bochtafsnijding Reegeul vergen meer tijd.
Vraag 7
Deelt u de visie van de burgemeester van Ameland dat de vaarroute gezien moet
worden als een openbare weg en dat het Rijk ervoor moet zorgen dat het eiland
bereikbaar blijft? Zo nee, waarom niet?
De vaarroute is een “schakel in de wegverbinding” gericht op het vervoer van
personen. De bereikbaarheid van Ameland staat niet ter discussie.