1464
Vragen van de leden Gijs van Dijk (PvdA) en Laçin (SP) aan de
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de toegankelijkheid van
het station in Winsum (ingezonden 2 februari 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur
en Waterstaat) (ontvangen 16 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met de situatie bij het NS-station in Winsum, waarbij ProRail
voor de zomer de problematische toegang van het station en de platforms via
een lift met grote gebreken zou gaan oplossen via de aanleg van een
hellingbaan? Zo ja, bent u dan ook bekend met het feit dat na de initiële
presentatie in juni 2017 door ProRail deze verbetering van de toegankelijkheid
van dit belangrijke station definitief van de baan lijkt te zijn?
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven wat de reden is dat de gemeente Winsum en de doelgroep
op 1 juni 2017 een presentatie kregen door ProRail over een toekomstige
hellingbaan en dat er sinds 26 september 2017 sprake lijkt te zijn van een
radicale koerswijziging? Hoe beoordeelt u desgewenst deze reden(en)?
Vraag 5
Had ProRail na jaren van betrokkenheid bij de situatie op dit station, niet in
een eerder stadium kunnen weten dat het project potentieel duurder zou
worden dan aanvankelijk begroot?
Antwoord vragen 2 en 5
ProRail heeft de optie voor een hellingbaan in 2016 laten onderzoeken in een
schetsontwerp, waarbij op hoofdlijnen is gekeken naar inpasbaarheid,
financiën en haalbaarheid. Op dat moment leek de aanleg van een hellingbaan
een realistisch en betaalbaar alternatief. Na het schetsontwerp is gestart
met het maken van detailontwerpen. Deze waren in september 2017 gereed.
Daaruit bleek dat er, anders dan eerder aangenomen, geen gebruik gemaakt
kon worden van de bestaande fundering van de aanwezige onderdoorgang.
Er zou een volledig eigen fundering nodig zijn, waardoor de hellingbaan veel
duurder zou uitvallen. De kosten hiervoor zijn geraamd op € 2 miljoen.
ProRail heeft daarom in september 2017 besloten om de toegankelijkheid van
station Winsum te verbeteren door het plaatsen van een nieuwe lift. Een
nieuwe lift biedt nagenoeg dezelfde toegankelijkheid tegen een aanzienlijk
lagere investering (ca. € 500.000,–).
Vraag 3
Wat is op dit moment de stand van zaken wat betreft deze oorspronkelijk
aangekondigde verbetering van de toegankelijkheid van het station?
In het algemeen overleg van 14 februari 2018 (Kamerstuk 29 984, nr. 760) heb
ik toegezegd aan lid Van der Graaf (ChristenUnie) om aan ProRail te vragen
om te bekijken hoe er een robuuste oplossing voor dat station zou kunnen
worden gevonden.
Inmiddels heeft ProRail nogmaals contact gezocht in de regio, onder andere
met de Stichting Platform Gehandicapten en de gemeente Winsum. Dit heeft
geen nieuwe feiten naar voren gebracht. ProRail geeft aan dat een nieuwe lift
een passende en robuuste oplossing is voor het toegankelijkheidsvraagstuk.
Verder geeft ProRail aan de vandalismeproblematiek die speelt in Winsum (en
omliggende gemeenten) aan te willen pakken. In een brief aan het College
van gedeputeerde staten van de provincie Groningen stelt ProRail voor om
samen met onder andere vervoerders, gemeente(n), politie en andere
belanghebbenden tot een plan van aanpak te komen om vandalisme te
voorkomen. ProRail neemt in die brief het initiatief om met alle relevante
partijen een bijeenkomst hierover te organiseren.
Vraag 4
Begrijpt u dat een dergelijke, plotselinge koerswijziging bij zowel doelgroep
en de gemeente het gevoel oproept misleid te worden en vragen oproept
over de betrouwbaarheid van de door ProRail plotseling opgevoerde veel
hogere kosten van de afgeblazen hellingbaan?
ProRail moet zorgvuldig omgaan met de verschillende belangen en een
eventuele koerswijziging met de betrokkenen communiceren. Mijn conclusie
is dat dit ook gebeurd is door overleg met de gemeente en vervolgens de
Stichting Platform Gehandicapten Winsum, nadat het grote verschil in de
kosten voor het realiseren van een hellingbaan is vast komen te staan.
ProRail heeft ook na mijn vraag om nogmaals te bekijken hoe een robuuste
oplossing voor het station zou kunnen worden gevonden, onmiddellijk met
betrokkenen contact gezocht.
Vraag 6
In welke mate kan deze inschatting van kosten door andere partijen getoetst
worden en in hoeverre kan ProRail hier eigenhandig terugkomen op een
eerder toegezegde verbetering? Wat is uw rol in projecten zoals deze, ook
vanuit het rijksbeleid dat zich richt op verbetering van veiligheid en toegankelijkheid
rond het spoor en stations?
Bij ProRail worden de kosten geraamd volgens een tot in detail beschreven
methodiek, de Standaardsystematiek Kostenraming (SSK), beschreven door
kennisinstituut CROW en opgesteld door een (erkend) ingenieursbureau. De
raming wordt vervolgens getoetst door deskundigen van ProRail. Deze
procedure is ook gevolgd bij de raming van de kosten voor station Winsum.
Ik beoordeel dit als een zorgvuldige gang van zaken, al begrijp ik de
teleurstelling van betrokkenen, omdat in eerste instantie is aangegeven dat
een hellingbaan wel tot de mogelijkheden zou behoren.
Op grond van het Besluit Toegankelijkheid van het openbaar vervoer moeten
stations, wanneer ze worden vernieuwd, toegankelijk blijven of worden
gemaakt. Een nieuwe lift op station Winsum voldoet aan dit uitgangspunt.