1467
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht «Lange files Rotterdam door storing
Spijkenisserbrug» (ingezonden 23 februari 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en
Waterstaat) (ontvangen 16 maart 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel op de website van de Verkeersinformatiedienst
over «Lange files Rotterdam door storing Spijkernisserbrug van
12 februari 2018»?1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat door storingen aan de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug
regelmatig lange files ontstaan rondom Rotterdam? Is er iets te zeggen over
de schade die geleden wordt door deze storingen?
Het klopt dat door de storingen lokaal files ontstaan op de toeleidende wegen
naar de bruggen. Dit betreur ik voor automobilisten, vrachtwagenchauffeurs,
de (brom-)fietsers, voetgangers, de scheepvaart en andere gedupeerden. Bij
de Botlekbrug zie ik minder hinder ontstaan bij storingen, omdat de tunnel
als alternatief beschikbaar is. Zie antwoord 3 voor de vertraging die door de
storingen ontstaat. Rijkswaterstaat registreert geen gegevens over economische
schade.
Vraag 3
Hoeveel storingen zijn er dit jaar geweest aan de Spijkenisser- en de
Botlekbrug en hoe lang hebben al deze storingen geduurd?
Dit jaar zijn er 7 storingen aan de Spijkenisserbrug geweest. Deze storingen
hebben in totaal 17 uur en 3 kwartier hinder opgeleverd voor het wegverkeer
en 18 uur en 3 kwartier voor de scheepvaart.
Dit jaar zijn er 6 storingen geweest aan de Botlekbrug. Deze storingen hebben
in totaal afgerond 17 uur hinder voor zowel het wegverkeer als het scheepvaartverkeer
opgeleverd.
Bij beide bruggen worden social-media kanalen ingezet voor het communiceren
van stremmingen voor het weg- en scheepvaartverkeer en bieden we een
SMS-dienst aan, waarbij een SMS verstuurd wordt als de Spijkenisserbrug of
de Botlekbrug in storing staan en dit hinder oplevert. Ook worden er
pendeldiensten voor voetgangers, fietsers en bromfietsers ingezet bij
stremming bij de Spijkenisserbrug.
Vraag 4
Waardoor ontstaat dit hoge aantal storingen aan de beide oeververbindingen
en welke maatregelen zijn reeds genomen om nieuwe storingen bij beide
bruggen te voorkomen? Kunt u per brug toelichten om welke maatregelen
het gaat? Heeft Rijkswaterstaat zicht op de oorzaak van de storingen?
Soorten storingen in 2018 aan de Spijkenisserbrug zijn:
– Storingen aan het besturingssysteem (4);
– Storingen aan de vergrendeling van de brug (2);
– Aanrijding met de slagbomen (1).
In de nacht van donderdag 19 op vrijdag 20 februari zijn testen uitgevoerd
om de oorzaak van de recente storingen aan de Spijkenisserbrug te achterhalen.
Tijdens de testnacht is een oorzaak van storingen aan het besturingssysteem
achterhaald. Er zijn naar aanleiding daarvan diverse onderdelen
vervangen, onder andere een aantal sensoren, en er zijn reserveonderdelen
aangeschaft. Daardoor is de oorzaak van een deel van de storingen weggenomen.
Onderliggende oorzaak van de storingen van de Spijkenisserbrug is de
ouderdom van installatie-onderdelen. Los van de recente storingen wordt
daarom op dit moment de hoogspanningsinstallatie vervangen. Daarnaast
wordt een aantal maatregelen voorbereid die de beschikbaarheid en
veiligheid van de brug verbeteren en wordt met de gemeente bekeken hoe
het aantal stremmingen voor weggebruikers kan worden beperkt.
Anders dan de Spijkenisserbrug is de Botlekbrug een nieuwe brug, van grote
omvang en technische complexiteit. Soorten storingen in 2018 aan de
Botlekbrug zijn:
– het besturingssysteem (1);
– de vergrendeling van de brug (2);
– de brug-hef-installatie (3).
In het begin van 2016 is een review gedaan door externe deskundigen. In de
eerste helft van 2018 wordt een nieuwe review gedaan door externe
deskundigen als vervolg op de review van 2016 om te bezien of het aantal
storingen verder kan worden teruggebracht. Rijkswaterstaat bespreekt
daarnaast de storingen en de te nemen maatregelen in frequent overleg met
de opdrachtnemer.
In het verleden zijn, mede naar aanleiding van de eerste review, maatregelen
genomen om storingen aan de Botlekbrug te voorkomen zijn, namelijk:
– aanpassingen aan de afsluitbomen;
– verbeteringen in de datacommunicatieverbinding met de verkeerscentrale;
– verbeteringen/ombouwen/aanpassen van de grendels;
– aanpassing van procedures voor het bedienen van de brug resp. het
uitvoeren van sommige onderhoudswerkzaamheden zijn aangepast,
waardoor herhaling van opgetreden storingen wordt voorkomen.
Ook is de afhandelingen van sommige storingsmeldingen vereenvoudigd.
Vraag 5
Overweegt u, gezien het hoge aantal storingen en de schade die dit meebrengt
voor de economie, de Spijkenisserbrug eerder te renoveren dan in
2020, tegen de achtergrond dat Rijkswaterstaat deze renovatie de grootste
onderhoudsopgave ooit noemt? Zo nee, waarom niet?
De Spijkenisserburg is een van de projecten in het vervanging en renovatieprogramma.
De start van de renovatie staat gepland in 2021–2022, waarbij de
werkzaamheden kunnen doorlopen tot 2023–2024.
Ik herken met u de noodzaak om de Spijkenisserbrug op zo kort mogelijke
termijn aan te pakken. Daarom laat ik onderzoeken of er mogelijkheden zijn
om de uitvoering te versnellen, maar de mogelijkheden acht ik beperkt. Er
moet rekening gehouden worden met de doorlooptijd die de voorbereiding
nodig heeft, waarbij een aantal technische onderzoeken moet uitwijzen wat
de omvang van de renovatie-opgave is.
Vraag 6
Bent u bereid om in contact te treden met het gemeentebestuur van
Nissewaard om de problemen in de bereikbaarheid verder te bespreken nu
naast de Botlekbrug ook de Spijkernisserbrug kuren begint te vertonen en dit
een steeds groter probleem wordt voor de 150.000 inwoners van de regio
Voorne-Putten?
Dit onderwerp wordt al besproken met het gemeentebestuur van Nissewaard.
Medewerkers van mijn ministerie hebben contact en overleg over de
bereikbaarheid van Nissewaard met vertegenwoordigers van het gemeentebestuur.
Dit gebeurt periodiek (4x per jaar) via bestuurlijke overleggen tussen
Rijkswaterstaat en de gemeente Nissewaard en daarnaast incidenteel.
Rijkswaterstaat informeert ook de raad van Nissewaard op regelmatige basis.
Dit gebeurt schriftelijk en in persoon. Op 25 oktober jl. heeft een delegatie
van Rijkswaterstaat, tijdens een themabijeenkomst Bereikbaarheid van de
raad van de gemeente Nissewaard, een presentatie gehouden en vragen van
raadsleden en burgers beantwoord. Ook hebben Rijkswaterstaat en het
college van B&W van gemeente Nissewaard op 15 februari 2018 een
constructief gesprek met elkaar gevoerd en besloten de samenwerking op het
gebied van bereikbaarheid te intensiveren. Het gaat daarbij voornamelijk om
de samenwerking in de communicatie rond de storingen van bruggen en de
toekomstige aanpak van de renovatie van de Spijkenisserbrug.
1 https://vid.nl/Nieuws/article/VID.2018.043.01