Tweedemonitor / Kamervraag / Antwoord op vragen van het lid Kwint over het bericht dat de kaarten voor U2 binnen enkele minuten waren uitverkocht



Antwoord op vragen van het lid Kwint over het bericht dat de kaarten voor U2 binnen enkele minuten waren uitverkocht

Keywords:
Zaaknummer: 2018D19735

1488
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Economische Zaken en Klimaat over het bericht dat de kaarten voor U2 binnen enkele minuten waren uitverkocht (ingezonden 1 februari 2018).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 19 maart 2018). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1251.



Vraag 1
Bent u op de hoogte van het feit dat de kaarten voor het aanstaande concert van U2 binnen enkele minuten waren uitverkocht, terwijl er binnen vijf minuten vele honderden kaarten werden aangeboden op doorverkoopwebsite Seatwave?1 2

Ja

Vraag 2
Hoe waarschijnlijk acht u het dat binnen enkele minuten na aanschaf honderden kopers zich plotsklaps bedenken en besluiten om allemaal via één website hun ticket door te verkopen? Indien u dit niet zeer waarschijnlijk acht, welke verklaring heeft u dan voor het massaal verschijnen van tickets op Seatwave?

Graag verwijs ik naar de beantwoording van de Kamervragen over «Woekerhandel in concertkaartjes» die op 22 december jl. naar Uw Kamer is verzonden3 . Daarin staat aangegeven dat de sport- en cultuursector nog steeds last hebben van doorverkoop en dat ik samen met de Staatssecretaris EZK gesprekken zal voeren met de sector over de geschetste problemen en de omvang en oorzaken daarvan. De mate en snelheid waarmee kaarten worden doorverkocht wordt in deze gesprekken meegenomen.

Vraag 3
Deelt u de mening dat dit soort praktijken ervoor zorgen dat fans teleurgesteld raken en de toegankelijkheid van culturele evenementen zo nog verder onder druk komt te staan? Zo nee, waarom niet?

Ik wil voorop stellen dat de toegankelijkheid van culturele en sportieve evenementen belangrijk is. Tegelijkertijd ben ik van mening dat de meeste van deze evenementen breed toegankelijk zijn voor consumenten en dat consumenten voldoende keuze hebben voor wat betreft het aanbod en de prijs. Dat fans teleurgesteld zijn als ze geen kaartje hebben kunnen bemachtigen begrijp ik heel goed. Zoals eerder aangegeven is de belemmering van de toegankelijkheid van evenementen voornamelijk gelegen in de schaarste van de kaarten omdat een concerthal of stadion een maximale capaciteit heeft en de vraag die capaciteit overstijgt. Op dit moment wordt middels gesprekken met de cultuur- en sportsector onderzocht in hoeverre en op welke manier de toegang tot culturele en sportieve evenementen belemmerd wordt door de doorverkoop van toegangskaarten en de mogelijke misstanden die het gevolg zouden zijn van die handel.

Vraag 4
Kunt u garanderen dat LiveNation, of één van haar dochterondernemingen, niet direct kaarten op secundaire ticketwebsites als Seatwave aanbiedt? Zo nee, bent u bereid te onderzoeken hoe deze kaarten binnen enkele minuten op deze site aangeboden worden?

Ik kan niet garanderen dat LiveNation kaarten niet direct verkoopt aan secundaire ticketwebsites. Zoals in eerdere brieven naar uw Kamer4 ook is aangegeven bestaat er reeds wetgeving die tot doel heeft de consument te beschermen bij verkoop van producten en diensten, zoals de regels over oneerlijke handelspraktijken. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die beschikt over instrumenten om consumenten te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken, ongeoorloofde afspraken en misbruik van een economische machtspositie. De ACM maakt op basis van haar prioriteringsbeleid een zelfstandige afweging over het al dan niet doen van een onderzoek. De ACM heeft in het verleden aangegeven dat aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets verplicht zijn duidelijkheid te verschaffen over de prijs5 .

Vraag 5
Hoe staat het met de uitvoering van de aangenomen motie-Kwint c.s., die het kabinet opdraagt met een voorstel te komen dit soort woekerhandel aan banden te leggen?6

Ik verwijs hier naar de brief (kenmerk1329401, uw referentie: 2017Z1542) op het ordedebat die ik parallel aan de beantwoording van deze Kamervragen naar Uw Kamer heb verstuurd. Hierin geef ik aan hoe en op welke termijn invulling wordt gegeven aan de aangenomen motie die door dhr. Kwint is ingediend op 13 november jl. tijdens de Cultuurbegroting.7


1 http://www.at5.nl/artikelen/177821/fans-u2-boos-kaartje-kopen-voelt-als-een-kansloze-missie
2 https://www.seatwave.nl/u2-tickets/ziggo-dome-tickets/zondag-7-oktober-2018/perf/1132240
3 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 811
4 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 1318, Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 2322, Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 811.
5 https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17415/ACM-wijst-aanbieders-van-online-tickets-opregels-duidelijke-prijzen
6 Kamerstuk 34 775 VIII, nr. 34
7 Gewijzigde motie van het Lid Kwint c.s. Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg over de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) van 13 november 2017 (34 775-VIII Nr. 34)

Antwoord op

Het bericht dat de kaarten voor U2 binnen no-time waren uitverkocht (1 februari 2018)
Reactietijd: 46 dagen

Indiener

Ingrid van Engelshoven (D66)


Gericht

Peter Kwint (SP)


Access ( 2386 )

Publicatiedatum
19 Maart 2018




Gerelateerd

© 2017-2022 Tweedemonitor

Contact: Info [at] tweedemonitor.nl