Hierbij bied ik u aan de antwoorden op de vragen van de vaste commissie voor
Infrastructuur en Waterstaat (2018Z02842) aan de minister van Infrastructuur en
Waterstaat over de handhaving van het aantal vliegbewegingen op Schiphol
(ingezonden 19 februari 2018).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de wijze waarop de Inspectie Leefomgeving en Transport
(ILT) verzoeken tot handhavend optreden tegen overschrijding van het
maximumaantal vliegtuigbewegingen op Schiphol afwijst?
Ja
Vraag 2
Bent u gekend in deze afwijzing, mede gezien het feit dat de bijgevoegde brief
namens u is ondertekend en verzonden? Zo ja, kunt u dit besluit toelichten? Zo
nee, hoe is het mogelijk dat deze brieven worden verstuurd uit uw naam?
De Wet luchtvaart verleent rechtstreeks aan de Inspecteur-generaal Leefomgeving
en Transport de bevoegdheid om met betrekking tot grenswaarden als handhaver
van de onder de Wet Luchtvaart geldende regelgeving op te treden. Binnen de ILT
wordt bepaald of er al dan niet sprake is van een overschrijding en of er een
maatregel moet worden opgelegd. In het licht van het voorgaande is het antwoord
op het handhavingsverzoek door de ILT ondertekend. In het betreffende geval gaat
het om een verzoek om te handhaven op het maximum aantal
vliegtuigbewegingen. Dit maximum is echter niet in de regelgeving opgenomen.
Vraag 3
Hoe verhoudt deze afwijzing van het verzoek tot handhaving zich tot uw
uitspraken tijdens het plenaire debat over het verslag van het algemeen overleg
op 14 februari 2018, waarin u stelde dat er “wel handhaving plaatsvindt op basis
van de gemaakte afspraken” en dat Schiphol tot en met 2020 ook niet meer slots
uitgeeft dan de afgesproken 500.000?
Met de uitspraak tijdens het plenaire debat heb ik verwezen naar een van de
afspraken die met de sector gemaakt is, namelijk het respecteren van de aan de
Alderstafel Schiphol (later: Omgevingsraad Schiphol) gemaakte afspraak dat het
aantal vliegtuigbewegingen het maximale aantal van 500.000 tot en met 2020 niet
zal overschrijden. Daarbij heb ik gedoeld op de naleving van deze afspraak door de
sector. Schiphol stelt een capaciteit beschikbaar, waarbinnen niet meer dan
500.000 slots (recht om een vliegtuigbeweging op Schiphol uit te voeren)
handelsverkeer passen. Op het moment dat het plafond van 500.000
vliegtuigbewegingen per jaar is vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB)
voor het nieuwe normen- en handhavingstelsel (NNHS), kan op dit maximum
aantal worden gehandhaafd. Op dit moment wordt er door de ILT niet gehandhaafd
op het maximale aantal van 500.000 vliegtuigwegingen. Zoals in de
beantwoording op de inbreng voor het schriftelijk overleg inzake het
ontwerpwijzigingsbesluit LVB (maximum aantal nachtvluchten) wordt aangegeven,
is er wel sprake van anticiperend handhaven op de huidige grenswaarden voor
geluid conform de regels van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel Schiphol.