1366
Vragen van de leden Paternotte en Sneller (beiden D66) aan de Minister van
Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Kabinet huurt tijdelijk
regeringstoestel» (ingezonden 15 februari 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en
Waterstaat) (ontvangen 8 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Kabinet huurt tijdelijk regeringstoestel»
waarin verwezen wordt naar uw brief d.d. 13 februari 2018 inzake dit
onderwerp?1
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven hoe het kan gebeuren dat u klaarblijkelijk verrast bent door
het feit dat het vliegen op ad-hoc basis onvoldoende garantie op beschikbaarheid
en passende kwaliteit oplevert? Zo nee, waarom niet?
KLM is verzocht om de operatie uit te voeren van het interim-regeringsvliegtuig.
Uit de gesprekken met KLM is gebleken dat het niet mogelijk is om
op basis van ad-hoc aanvragen de garantie te kunnen geven dat er telkens
een geschikt vliegtuig beschikbaar is. Met KLM is afgesproken dat onder de
regie van KLM tijdelijk een derde partij vluchten de vluchten uitvoert in een
toestel dat permanent beschikbaar is en goed toegerust is, zodat er bijvoorbeeld
in het vliegtuig vergaderd kan worden.
Vraag 3
Kunt u aangeven wat u precies verstaat onder de begrippen «beschikbaar» en
«passende kwaliteit»? Waaruit bestaat vervolgens de «onvoldoende garantie»?
Zo nee, waarom niet?
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Is er sprake van dat de huidige operator niet voldoet of niet heeft voldaan
aan de strenge eisen ten aanzien van veiligheid- en security die vereist zijn in
de interim-periode? Zo nee, hoe kunt u dit aannemelijk maken? Zo ja, hebben
zich voorvallen voorgedaan en/of andere zaken afgespeeld waaruit u nu
opmaakt dat er niet is voldaan aan de strenge eisen ten aanzien van
veiligheid- en security?
KLM City Hopper was de operator van het vorige regeringsvliegtuig (KBX).
Dat contract liep af in juni 2017. Juist met het oog op de strenge eisen ten
aanzien van veiligheid en security is voor de operatie van het interimregeringsvliegtuig
KLM gevraagd. Voor wat betreft de interim-oplossing voert
KLM de regie over de door een derde partij uit te voeren vluchten.
Vraag 5
Is er op enige manier een verband tussen het verhoogde leasebedrag en het
vervoer alsmede gebruik van het tijdelijke interim-vliegtuig door leden van
het Koninklijk Huis? Zo ja, waaruit bestaat dit verband?
Nee, er is geen verband tussen het leasebedrag en het vervoer en gebruik
door leden van het Koninklijk Huis.
Vraag 6
Kunt u aangeven hoe hoog de aan te gane verplichting voor het leasebedrag
van het tijdelijke interim-vliegtuig is en hoe dat bedrag zich verhoudt tot de
middelen op de begroting van uw ministerie die daarvoor nu beschikbaar
zijn? Zo nee, waarom niet?
Voor de exploitatie van het regeringstoestel is in de IenW begroting 6,7
miljoen euro gereserveerd. Op basis van het feitelijke gebruik in de eerste
maanden van dit jaar ontstaat meer zicht op de kosten die additioneel voor
deze tijdelijke oplossing nodig zijn. Zoals aangegeven in de eerdere brief aan
uw Kamer zal ik uw Kamer ten aanzien van de additionele kosten en de
dekking daarvan binnen de begroting van IenW nader informeren bij de
Voorjaarsnota.
Vraag 7
Kunt u een indicatie geven waar de dekking voor dit bedrag gevonden zal
worden? Zo nee, waarom niet?
Zie antwoord op vraag 6.
1 https://www.telegraaf.nl/nieuws/1666955/kabinet-huurt-tijdelijk-regeringstoestel