2018Z01776
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de staatssecretaris van Financiën over het
rapport ‘mining taxes’ van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen
(SOMO) (ingezonden 2 februari 2018)
Vraag 1
Wat vindt u ervan dat Mongolië belasting misloopt door belastingontwijking via
Nederland? 1
Nu er geen verdrag geldt tussen Nederland en Mongolië kan er ook geen
belastingontwijking plaatsvinden door dat verdrag te misbruiken. Mocht een nieuw
verdrag in beeld komen dan is mijn bedoeling dat Mongolië geen belasting
misloopt door belastingontwijking via Nederland. Daarom zal ik er dan op inzetten
dat een effectieve anti-misbruikbepaling wordt opgenomen.
Vraag 2
Hoe groot is de financiële stroom van Mongolië naar Nederland jaarlijks? Kunt u uw
antwoord toelichten?
De financiële stroom van Mongolië naar Nederland betreft een dusdanig klein
aantal bedrijven dat daarover geen gegevens verstrekt kunnen worden zonder de
vertrouwelijkheid van deze bedrijfsgegevens te raken.
Vraag 3
Erkent u dat landen die rijk zijn aan grondstoffen en bodemschatten gebaat zijn bij
het heffen van bronbelastingen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Het heffen van bronbelastingen kan om verschillende redenen voor veel landen
nuttig zijn. Voor landen die rijk zijn aan grondstoffen is, naast de fiscale
behandeling, van belang hoe het land deelt in de opbrengsten van die
grondstoffen door directe afspraken over de verdeling van die opbrengsten.
Vraag 4
Bent u van mening, gezien de vorige vraag, dat Nederland wel degelijk invloed
heeft op de belastinginkomsten van ontwikkelingslanden waarmee Nederland een
verdrag sluit? Zo nee, waarom niet?
Uiteraard zijn belastingverdragen van invloed op de belastinginkomsten van de
betrokken verdragsluitende staten. In het algemeen varen beide landen er wel bij.
Bij het afsluiten van verdragen met ontwikkelingslanden probeert Nederland
rekening te houden met de gerechtvaardigde belangen van die landen. De
suggestie dat verlaging van bronbelastingtarieven in dat kader altijd nadelig is
voor de ontwikkelingslanden, waarbij een verlies aan belastinginkomsten wordt
aangenomen op basis van een vermenigvuldiging van de verlaging van het tarief
met de bestaande geldstroom, gaat echter voorbij aan de complexe werkelijkheid.
Verlaging van bronheffing leidt vaak tot voorkoming van dubbele belasting en kan
daarmee bijdragen aan verhoging van de investeringen en daarmee aan
werkgelegenheid, winst, winstbelasting en bronheffingen in dat land.
Vraag 5
Wat was het oordeel van het International Monetair Fonds (IMF) over het
belastingverdrag tussen Mongolië en Nederland? Bent u het met het oordeel van
het IMF eens? Zo nee, waarom niet?
In het rapport ‘mining taxes’ wordt verwezen naar een rapport van het IMF dat is
opgesteld in het kader van een technische assistentie programma voor Mongolië
over belastingen2
. Het rapport van het IMF gaat in op dertig verschillende Double
Tax Agreements (DTA) die Mongolië heeft afgesloten in de twintig jaar voorafgaand
aan publicatie van het rapport in 2012. Eén van de dertig genoemde DTA’s is
afgesloten tussen Mongolië en Nederland in 2004. In het rapport geeft het IMF een
feitelijke beschrijving van de DTA tussen Nederland en Mongolië, het IMF velt hier
verder geen oordeel over.
Het IMF kwam in zijn rapport wel tot het oordeel dat verschillende
belastingverdragen die de regering van Mongolië had gesloten de heffingsrechten
van Mongolië onvoldoende zeker stelden. Het advies was daarom deze verdragen
te heronderhandelen en daarbij de hulp in te roepen van een ervaren
internationale verdragsonderhandelaar. Het IMF merkte daarbij op dat het
opzeggen van verdragen als een “ultimum remedium” ingezet moest worden.
Bovendien merkte het IMF op dat een aantal verdragen die de heffingsrechten van
Mongolië op dezelfde wijze beperken als het verdrag met Nederland, slechts kon
worden beëindigd met in aanmerking neming van een aanzienlijke opzegtermijn.
Ik deel het oordeel van het IMF dat heronderhandeling een betere weg was
geweest dan opzegging van het verdrag. Zoals ik indertijd in correspondentie met
uw Kamer heb aangegeven zijn er op ambtelijk, diplomatiek en politiek niveau
pogingen gedaan om met Mongolië onderhandelingen over een wijzigingsprotocol
te starten3
. Mongolië was onderdeel van het zogenoemde 23 ontwikkelingslanden
project, zodat daarbij zeker een anti-misbruikbepaling overeengekomen zou zijn.
Bovendien zou Nederland daarbij bereid zijn geweest herziening van de
afgesproken tarieven van bronheffingen serieus te overwegen.
Vraag 6
Welke andere landen hebben vanwege soortgelijke redenen hun belastingverdrag
met Nederland opgezegd, of aangegeven het te willen wijzigen?
Het heronderhandelen en daarmee wijzigen van verdragen is een voortdurend
proces dat tussen vrijwel alle landen in de wereld loopt. De reden is dan steeds dat
één van de verdragsluitende landen niet (meer) tevreden is met de bestaande
afspraken. Naast Mongolië heeft alleen Malawi het belastingverdrag met Nederland
opgezegd. Inmiddels is met Malawi een nieuw verdrag onderhandeld.
Vraag 7
Kunt u ingaan op de vier aanbevelingen die in het rapport van SOMO aan
Nederland worden gedaan, te weten het niet verlagen van de bronheffingen in het
te sluiten verdrag met Mongolië, het niet langer verlenen van fiscale voordelen aan
Rio Tinto, het implementeren van effectieve substance-eisen en een algemene
antimisbruikbepaling en het onmogelijk maken van dubbele niet-heffing?
Met betrekking tot het niet verlagen van de bronheffingen in het te sluiten verdrag
met Mongolië;
Zoals ik in antwoord op vraag 4 schreef, houdt Nederland bij het afsluiten van
verdragen met ontwikkelingslanden rekening met de gerechtvaardigde belangen
van die landen. Tegelijkertijd moet ook het belang van Nederland in het oog
gehouden worden en daarbij hoort een inzet op voorwaarden in het
belastingverdrag die enigszins vergelijkbaar zijn met verdragen van
ontwikkelingslanden met ons omringende landen.
Bovendien hoeft een verlaging van bronbelastingtarieven, zoals ik in mijn
antwoord op diezelfde vraag schreef, per saldo niet ongunstig uit te werken voor
een land als Mongolië. Ik kan op voorhand zeker niet uitsluiten dat Nederland in
een toekomstig verdrag met Mongolië zal instemmen met lagere tarieven voor
bronbelasting dan de nationale tarieven in Mongolië.
Tenslotte merk ik op dat het mogelijke probleem voor Mongolië niet zozeer ligt bij
het eventueel instemmen met verlaging van bronheffingen in een verdrag, maar
in het mogelijke misbruik van dat verdrag. Vandaar dat ik mij breed inzet voor het
opnemen van anti-misbruikbepalingen in Nederlandse verdragen
Met betrekking tot het niet langer verlenen van fiscale voordelen aan Rio Tinto;
Over de fiscale positie van individuele belastingplichtigen kan ik geen uitlatingen
doen maar in het algemeen kan ik niet vaak genoeg benadrukken dat individuele
bedrijven geen ‘fiscale voordelen’ krijgen die in strijd zijn met wet, beleid of
jurisprudentie.
Met betrekking tot het implementeren van effectieve substance-eisen en een
algemene antimisbruikbepaling;
Het kabinet werkt met betrekking tot beide aspecten, zowel op het gebied van het
nationale recht als van de belastingverdragen, aan concrete maatregelen.
In de brief belastingontwijking van 23 februari aan uw Kamer ga ik hier nader op
in.
Met betrekking tot het onmogelijk maken van dubbele niet-heffing;
Uitgangspunt van dit kabinet blijft dat winst belast moet worden waar waarde
wordt gecreëerd. Bovendien staat het kabinet nog steeds achter het beginsel waar
de deelnemingsvrijstelling en ons verdragsbeleid op zijn gebaseerd: dat winsten
niet tweemaal in de heffing worden betrokken. Er zijn dus situaties waarin het
uitblijven van belasting niet bezwaarlijk is.
Tegelijkertijd moet ontduiking van belasting en ontwijking van belasting met
gekunstelde structuren bestreden worden. Dat doet Nederland onder andere door
voortvarende implementatie van de Europese richtlijnen tegen belastingontwijking
(ATAD). Ook hier ga ik in de brief belastingontwijking van 23 februari aan uw
Kamer nader op in.
1 https://www.somo.nl/nl/wp-content/uploads/sites/2/2018/01/Mining-taxes.pdf
2 International Monetary Fund (2012), Mongolia: Technical Assistance Report – Safeguarding Domestic Revenue – A
Mongolian DTA model. Geraadpleegd van: https://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2012/cr12306.pdf
3 Kamerstukken II 2012/13, 25087, nr. 49