2018Z03697
Vragen van het lid Nijboer (PvdA) aan de minister van Financiën over het
versoepelen van de bonuswetgeving voor flitshandelaren (ingezonden 5 maart
2018)
Vraag 1
Kent u het bericht ‘Coalitie verzwijgt: beursjongen krijgt tóch bonus?’ 1)
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de AFM voornemens is de in Nederland geldende bonuswetgeving tot
de introductie van nieuwe Europese prudentiële regels voor
beleggingsondernemingen, waarvan Nederland het niet verantwoord vindt deze
binnen twee jaar in te voeren, niet te handhaven?
Vraag 3
Mag de AFM als toezichthouder eigenstandig bepalen dat zij bepaalde onderdelen
van de wet niet handhaaft en naast zich neerlegt? Zo ja, vindt u met de PvdA ook
dat daarin dan verandering moet komen? Zo nee, hoe kan het dat dit toch
gebeurt?
Vraag 4
Heeft u als minister expliciet of impliciet ingestemd met het niet handhaven van
de democratisch door de Tweede en Eerste Kamer vastgestelde wet door de AFM?
Vraag 6
Hoe kan het dat als een aangekondigd wetsvoorstel om de bonuswetgeving voor
flitshandelaren te versoepelen niet wordt ingediend bij de Tweede Kamer er toch
wordt gehandeld alsof die wet al is aangenomen?
Vraag 7
Wat denkt u wat dit precedent betekent voor de wetgevende macht van beide
Kamers?
Vraag 8
Is de financiële sector met uw steun bij machte om hen onwelgevallige maar
democratisch aangenomen bonuswetgeving de facto naast zich neer te leggen?
Zou een minister van Financiën niet juist de hoeder van de wet moeten zijn?
Antwoord vragen 2, 3, 4, 6, 7 en 8
Op 13 november 2017 heeft DNB openbaar gemeld dat zij haar beleid met
betrekking tot handelaren voor eigen rekening wijzigt. Door deze beleidswijziging
naar aanleiding van een onderzoek van de Europese Banken Autoriteit (EBA)
worden handelaren voor eigen rekening niet meer als ‘plaatselijke onderneming’
aangemerkt.1
In de wettelijke uitzondering op het bonusplafond voor handelaren
voor eigen rekening is onder meer opgenomen dat zij ‘plaatselijke onderneming’
ijn. De letterlijke tekst van de uitzondering sluit daardoor niet meer aan bij de
praktijk en de bedoeling van de wet.
Voor de AFM geldt – zoals voor alle (zelfstandige) bestuursorganen – de
‘beginselplicht tot handhaving’. De AFM is van oordeel dat onderhavige situatie
een uitzondering op die beginselplicht rechtvaardigt. Het betreft hier een
uitzonderlijke situatie aangezien de gevolgen voor handelaren voor eigen rekening
zijn ontstaan door een beleidswijziging van DNB en niet door hun eigen handelen
of door wijziging van regelgeving.
Onmiddellijke handhaving zou in de optiek van de AFM in strijd zijn met de
algemene beginselen van behoorlijk bestuur en zou daarnaast onevenredig zijn,
omdat toepassing van het bonusplafond ingrijpt op arbeidscontracten tussen
handelaren voor eigen rekening en hun medewerkers. Het gaat om meer dan 1000
personeelsleden in Nederland van wie het contract zou moeten worden aangepast.
Hiervoor is een periode voor (her)onderhandeling nodig en opportuun. Daarnaast
loopt er een traject dat de toekomstige Europese kaders bepaalt ten aanzien van
beloningsregels voor handelaren voor eigen rekening. Ik kan de redenering van de
AFM met betrekking tot de algemene beginselen van behoorlijk bestuur goed
volgen. De AFM heeft daarom besloten naleving van het bonusplafond niet te
handhaven tot en met 31 december 2019. Deze termijn is bepaald in de
veronderstelling dat op dat moment de toekomstige Europese norm duidelijk zal
zijn.
De beslissing van de AFM om nog niet te handhaven is door de AFM genomen. De
AFM heeft het ministerie van Financiën wel geïnformeerd voordat zij dit besluit
nam.
Zoals ik in mijn brief naar aanleiding van de motie van het lid Nijboer c.s. en de
motie van het lid Van Weyenberg c.s. heb toegelicht heb ik niet voorgesteld de
bonuswetgeving te versoepelen. Mijn voorstel is om dezelfde ondernemingen die
al sinds de introductie van het bonusplafond in februari 2015 zijn uitgezonderd, te
blijven uitzonderen. Door deze wijziging verandert niets in de groep
ondernemingen die de uitzondering kan toepassen. Die is nog steeds hetzelfde en
in lijn met de argumentatie voor de wettelijke uitzondering, zoals met ruime
meerderheid door uw Kamer is aangenomen en in februari 2015 van kracht is
geworden. Naar aanleiding van de motie Van Weyenberg c.s. heb ik aangegeven
dat ik bereid ben, als uw Kamer mij daartoe in meerderheid oproept, om geen
onomkeerbare stappen te zetten in afwachting van nader overleg en Europese
regelgeving.
Vraag 5
Had ik uit dit kabinetsoordeel uit het verder behoorlijk technische BNC-fiche
‘Verordening en richtlijn prudentieel kader beleggingsondernemingen’ van 16
februari jongstleden ‘Tot slot heeft het kabinet oog voor de Europese
ontwikkelingen en kan het kabinet een meer proportionele toepassing van
beloningsregels ondersteunen’ moeten afleiden dat het kabinet in de toekomst
flitshandelaren in de Europese verordening wil uitzonderen van de strenge
bonusregels? 2)
Vraag 10
Is er andere Europese wetgeving in de maak, waarbij de bonuswetgeving verder
versoepeld wordt en waarvan de Tweede Kamer nog geen weet heeft?
Vraag 11
Wat betekent de benadering van uzelf en de coalitie om ten aanzien van de
regulering van de financiële sector meer Europees aan te sluiten voor onze
nationale bonuswetgeving, die de strengste is van Europa? Zal deze onder het
mom van Europese harmonisatie - net als de hogere buffervereisten- steeds
verder worden afgezwakt?
Antwoord vragen 5, 10 en 11
De door mij voorgestelde aanpassing is geen versoepeling van de
beloningswetgeving, maar een voortzetting van een bestaande uitzondering, waar
de Tweede Kamer met ruime meerderheid mee heeft ingestemd. Wat betreft de
beloningsregelgeving in de financiële sector in bredere zin is van belang dat mijn
ambtsvoorganger afgelopen zomer een evaluatie naar de effectiviteit van de Wet
beloningsbeleid financiële ondernemingen is gestart. Naar aanleiding van de
resultaten van de evaluatie ga ik graag in debat met uw Kamer over de effecten
van deze regelgeving.
Binnen het voorstel dat de Europese Commissie op 20 december 2017 heeft
gedaan voor een herzien prudentieel kader voor beleggingsondernemingen wordt
voor de handelaren voor eigen rekening geen bonusplafond voorgesteld. In het
BNC fiche is aangegeven dat dit aansluit bij de bestaande praktijk in Nederland en
dat deze bestaande praktijk wordt ondersteund door het kabinet.2
Ten aanzien van alle andere beleggingsondernemingen heeft het kabinet in het
BNC-fiche opgenomen dat zij oog heeft voor een meer proportionele toepassing
van beloningsregels bij beleggingsondernemingen. Daarbij zijn de uitkomsten van
de evaluatie van de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen (Wbfo)
essentieel, voordat het kabinet over het bonusplafond voor andere
beleggingsondernemingen een definitief standpunt in de onderhandelingen
inneemt.
Naast dit voorstel wordt er op dit moment binnen de Raad onderhandeld over de
herziening van de richtlijn kapitaalvereisten. Hierover is uw Kamer geïnformeerd bij
kabinetsreactie van 19 december 2016.3
In dit voorstel wordt een meer
proportionele toepassing van een deel van de beloningsregels voorgesteld, maar
geen afschaffing van het bonusplafond. De inzet in de onderhandelingen is
conform het kabinetsstandpunt in de genoemde kabinetsreactie.4
Los van deze voorstellen waarover uw Kamer al is geïnformeerd, is er geen
Europese wetgeving in de maak, waarbij aanpassing van beloningsregelgeving
voor financiële ondernemingen wordt voorgesteld.
Vraag 9
Hoe kan het dat DNB de hogere kapitaaleisen die voortvloeien uit de stellingname
van de EBA wel uitvoert en handhaaft en de AFM de gevolgen voor de bonussen
voor flitshandelaren niet? Waarom handhaaft DNB streng terwijl de AFM
gedoogbeleid wil voeren?
Beide toezichthouders hanteren ten aanzien van de handelaren voor eigen
rekening een redelijke termijn om aan de gevolgen van het gewijzigde beleid te
voldoen. De termijn is bij beide toezichthouders gelijk, maar het proces verschilt.
DNB hanteert ten aanzien van de hogere kapitaaleisen een overgangsregime
omdat het onredelijk en risicovol zou kunnen zijn om van de één op de andere dag
een ander prudentieel regime te vereisen. Handelaren voor eigen rekening krijgen
tot 31 maart 2018 om te voldoen aan de op hen van toepassing zijnde eisen uit de
kapitaalvereistenrichtlijn. Mocht er per die datum een kapitaaltekort zijn, dan
dienen de handelaren een kapitaalherstelplan op te stellen op basis waarvan het
aannemelijk is dat de instelling op zo snel mogelijke termijn, maar uiterlijk per 31
december 2019, wel voldoet aan de richtlijn.
Vraag 12
Is er contact geweest tussen het ministerie van financiën en de AFM over het op
handen zijnde gedoogbeleid? Zo ja wilt u de Tweede Kamer inzicht geven in alle
contacten tussen ministerie, DNB, EBA en AFM en een overzicht geven wat er
wanneer is besproken en wat de conclusies van die gesprekken en / of
correspondentie is?
Er is uiteraard sprake van een continue dialoog tussen het ministerie van Financiën
en DNB en AFM over onder andere handelaren voor eigen rekening. DNB heeft het
ministerie van Financiën begin november 2017 geïnformeerd dat de EBA op 3
november 2017 een Breach of Union Law-procedure was gestart tegen DNB
vanwege de manier waarop DNB de in de verordening kapitaalvereisten
neergelegde uitzondering voor plaatselijke onderneming toepast. DNB heeft het
ministerie toen ook op de hoogte gesteld van haar voornemen het beleid voor
plaatselijke ondernemingen te wijzigen. Over de implicaties van die
beleidswijziging is vervolgens intensief contact geweest tussen het ministerie, DNB
en AFM, in de aanloop naar de publieke aankondiging ervan op 13 november 2017.
Uiteindelijk hebben DNB en de AFM een eigen afweging gemaakt - DNB ter zake
van de kapitaaleisen en de AFM ter zake van het bonusplafond - over de termijn
waarbinnen het gerechtvaardigd is dat de desbetreffende ondernemingen dienen
te voldoen aan de nieuwe eisen als gevolg van de beleidswijziging. Op 20
november heb ik over dit onderwerp gesproken met DNB en AFM. In december
2017 heeft er vervolgens een gesprek plaatsgevonden tussen het ministerie, de
AFM en de sector. Het doel hiervan was informatievergaring voorafgaand aan
beleidsvorming. Ook in de voorbereiding van mijn brief van 16 februari jongstleden
en na verzending van deze brief is er regelmatig contact geweest met zowel AFM
als DNB.
Vraag 13
Voor de stemmingen van aanstaande dinsdag zegde u een brief toe over de
interpretatie van de motie Van Weyenberg cs; klopt het dat het aannemen van
deze motie betekent dat er tot de nieuwe Europese regels gelden de facto
doorgegaan kan worden met het geven van bonussen aan flitshandelaren en het
erna de bedoeling is om via Europese regelgeving dit mogelijk te blijven maken?
Deze motie verzoekt ten eerste de regering te streven naar zo spoedig mogelijke
invoering van een nieuw Europees kader voor prudentieel toezicht voor
beleggingsondernemingen. Zoals deze leden al signaleren, en ook in het BNC-fiche
over dit voorstel5
is opgenomen, staat het kabinet daar positief tegenover.
Vervolgens verzoekt de motie de regering tot er duidelijkheid is over de Europese
onderhandelingen en gesprekken met de AFM en DNB af te zien van onomkeerbare
stappen inclusief andere prudentiële en beloningsregels voor handelaren voor
eigen rekening en risico. Deze motie richt zich dus alleen op handelaren voor eigen
rekening. Hoewel de meest zuivere aanpak mijns inziens is om met een
aanpassing van de wettelijke uitzondering zowel toezichthouders als de betrokken
ondernemingen duidelijkheid te bieden, ben ik, als de meerderheid van uw Kamer
mij daartoe oproept, bereid geen onomkeerbare stappen te zetten in afwachting
van verder overleg en de Europese besluitvorming.
Vraag 14
Wilt u deze vragen beantwoorden voor dinsdagmiddag 12 uur, zodat de Tweede
Kamer de antwoorden erop kan meewegen bij de stemmingen over de ingediende
moties?
Ja.
1 DNB heeft de brief aan de sector als bijlage bij haar persbericht van 13 november 2017
gevoegd: https://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/persberichten2017/dnb365628.jsp.
2 Kamerstukken II 2017/18, 22112, nr. 2485, p. 10.
3 Kamerstukken II 2016/17, 22112, nr. 2261.
4 Kamerstukken II 2016/17, 22112, nr. 2261, p. 12.
5 Kamerstukken II 2017/18, 22112, nr. 2485.