Antwoord op vragen van het lid Van Dam over de YouTube-film ‘Vacature Politievlieger’

Antwoorden vragen van het lid Van Dam (CDA) aan de minister van Justitie en Veiligheid over de YouTube-film ‘Vacature Politievlieger’ (ingezonden 19 januari 2018, 2018Z00713).



Vraag 1: Bent u bekend met het op 22 december 2017 door de Politie Afdeling Luchtvaart op YouTube geplaatste filmpje ‘Vacature Politievlieger’?
Ja.

Vraag 2: Kunt u bevestigen dat momenteel binnen de politie twee vacatures zijn opengesteld voor de functie politievlieger (schaal 11 Bbp) en dat voor deze vacatures specifiek kandidaten geworven worden die thans werkzaam zijn bij de politie en die (nog) niet beschikken over een vliegbrevet en/of ervaring om een politiehelikopter te kunnen besturen?
Er zijn vier vacatures voor de functie van politievlieger, waarvan twee intern en twee extern zijn opengesteld. De twee vacatures voor politievlieger die intern zijn opengesteld, zijn expliciet gericht op executieve politiemedewerkers.

Vraag 3: Deelt u de mening dat er in Nederland voldoende aanbod aan ervaren helikopterpiloten is – veelal met een fors aantal jaren militaire ervaring binnen en buiten Nederland – en dat de politie ook voor deze vliegers een aantrekkelijke werkgever lijkt?
De ervaring leert dat in Nederland een beperkt aanbod van ervaren helikopterpiloren voor deze specifieke politietaak is.

Vraag 4: Is het waar dat de politie momenteel ook buiten de eigen organisatie politievliegers werft?
Ja. Zie ook het antwoord op vraag 2.

Vraag 5: Is het waar dat onlangs een wervingsbijeenkomst heeft plaatsgevonden voor twee vacatures en dat ongeveer twintig reeds opgeleide en ervaren helikopterpiloten aanwezig zijn geweest en (daarmee) hun interesse hebben getoond?
Ja. Deze bijeenkomst was gericht op de twee vacatures die extern zijn opengesteld.

Vraag 6: Kunt u aangeven welk opleidingstraject gemiddeld genomen nodig is om een politieman zonder eigen vliegervaring op te leiden tot een volledig inzetbaar politievlieger, inclusief de vaardigheid om in de nacht te vliegen? Wordt deze opleiding door de politie zelf verzorgd of wordt deze door de Luchtmacht dan wel een particuliere instelling verzorgd?

Vraag 7: Kunt u aangeven hoe lang zo’n opleiding duurt en hoeveel zo’n opleidingstraject in totaal kost per op te leiden vlieger?

Vraag 8: Kunt u uitleggen waarom de politie ervoor kiest om zelf uit eigen gelederen, tegen zeer hoge kosten, vliegers op te leiden, terwijl op de arbeidsmarkt in voldoende mate ervaren vliegers met relevante werkervaring beschikbaar zijn?

Vraag 9: Is hier niet – tegen de achtergrond van de enorme uitdaging waarvoor de politie thans op het vlak van het werven en opleiden van nieuw personeel in zijn algemeenheid staat – sprake van een merkwaardige keuze? Deelt u de mening dat dit een verkeerde besteding van politiebudget is?

Vraag 10: Deelt u de mening dat dit opleidingsbudget beter kan worden besteed aan het snel en met extra capaciteit opleiden van nieuwe politiemensen voor de basisteams op straat in plaats van in de lucht?

Antwoord op de vragen 6 tot en met 10:
Een politiemedewerker zonder enige vliegervaring volgt eerst de opleiding tot basis helikoptervlieger, die door een particuliere instelling wordt verzorgd. Vervolgens wordt een aanvullende opleiding tot politievlieger intern verzorgd en is er een ‘training on the job’. De duur van dit totale opleidingstraject tot politievlieger voor een executieve politiemedewerker zonder eigen vliegerervaring duurt ongeveer 36 maanden en kost (inclusief salariskosten gedurende de opleiding) ongeveer € 400.000. De politie kiest ervoor om twee vliegers uit eigen gelederen op te leiden, omdat hun executieve achtergrond de kwaliteit van de werkzaamheden vergroot. Bij de steun vanuit de lucht aan agenten op de grond heeft de executieve achtergrond van politievliegers meerwaarde vanwege hun kennis en ervaring in het operationele werk. Een civiele piloot dient echter eerst de politieopleiding te doorlopen.

Indiener(s)