Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van berichtgeving en ongerustheid in Gouda over het
mogelijk schrappen van afrit 11 (Goudse Poort) op de A12 bij Gouda, hetgeen de
bereikbaarheid van Gouda vanuit de richting Rotterdam niet ten goede
zou komen?1
Ja.
Vraag 2
Wat is op dit moment de stand van zaken rond deze potentieel overwogen variant,
waarin ook het afsluiten van onder andere deze afrit bij Gouda tot de
mogelijkheden zou behoren? In welke fase bevindt het bekijken van deze variant
zich op dit moment en hoe reëel en wenselijk is deze naar uw mening?
In het kader van de mer-procedure van het project A20 Nieuwerkerk a/d IJssel –
Gouda heeft tot en met 15 februari 2018 de Notitie Reikwijdte en Detailniveau
(NRD) ter inzage gelegen. In de NRD staan de alternatieven die in de komende
fase van het project worden onderzocht. Anders dan bericht in de publiciteit is het
afsluiten van de afrit Goudse Poort op de A12 niet opgenomen in de NRD.
Een van de alternatieven in het onderzoek betreft de afsluiting van de bestaande
toerit vanuit Gouda naar de A12 richting Den Haag en Rotterdam. In dit alternatief
volgt het verkeer naar Den Haag en Rotterdam de route van de Amaliabrug over
de Gouwe (‘de Parallelstructuur’). Alle overige toe- en afritten in dit alternatief
blijven gewoon bestaan.
Het afsluiten van de toerit Gouda naar de A12 en de A20 in de richtingen Den
Haag en Rotterdam leidt tot minder verkeer en minder weefbewegingen op de A12
tussen de toerit Gouda en het Gouweaquaduct. Hier gebeuren relatief veel
ongevallen. Het afsluiten van de toerit is vooral gunstig voor de verkeersveiligheid
op dit wegvak en leidt daarnaast tot een betere benutting van de nieuwe weg via
de Amaliabrug langs de A12 en tot een betere doorstroming. Om deze redenen is
de maatregel om de toerit af te sluiten opgenomen in één van de te onderzoeken
alternatieven.
De maatregel is in onderzoek, er is nog geen besluit over genomen. In het
onderzoek wordt zorgvuldig in beeld gebracht welke gevolgen de maatregel zal
hebben voor de situatie in en bij Gouda. Het gaat daarbij onder meer om de
effecten op de lokale bereikbaarheid, de belasting van het wegennet en de
verkeersveiligheid. Het alternatief wordt vergeleken met de twee andere
alternatieven uit de NRD waarin de toerit open blijft. Zodoende kan op basis van
nadere feitelijke informatie een besluit over de maatregel worden genomen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat men er in Gouda zeker van moet kunnen zijn dat de
bereikbaarheid van de stad en ondernemers voorop staat en dat deze niet
verslechterd mag worden omdat er een eenzijdig belang zou zijn om de kosten bij
de verbreding van de A20 te verlagen, maar waarbij dit dan wel ten koste van
Gouda zou kunnen gaan? Zo ja, wat betekent dat voor de beoordeling van deze
mogelijke variant? Zo nee, waarom niet?
Uitgangspunt is dat Gouda goed bereikbaar moet blijven. Daarnaast weeg ik ook de
veilige doorstroming van het verkeer op het weefvak van de A12/A20 mee in mijn
beoordeling. De te maken kosten voor dit project zijn geen aanleiding geweest om
deze variant binnen een van de alternatieven mee te nemen. Zoals boven
aangegeven vindt nog nader onderzoek plaats. De keuze uit de alternatieven gaat
in het kader van de voorkeursbeslissing nog in 2018 worden gemaakt.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het van belang is dat de gemeente Gouda en de
ondernemersvertegenwoordiging zorgvuldig en nauw betrokken moeten worden bij
keuzes die grote gevolgen kunnen hebben voor de bereikbaarheid? Zo ja, hoe
verhoudt zich dit tot de huidige manier waarop deze belanghebbenden betrokken
zijn? Zo nee, waarom niet?
Ja, die mening deel ik. Ik hecht aan een zorgvuldig participatieproces waarin
belangenorganisaties, omwonenden, overheden en andere belanghebbenden
inbreng kunnen leveren. Daar is in het proces van de verkenning in voorzien. De
ondernemersvereniging is één van de stakeholders die in het najaar van 2017
uitgenodigd zijn om mee te denken met de plannen voor de A20. De
ondernemersvereniging heeft van deze uitnodiging gebruik gemaakt. De
gemeente Gouda neemt deel aan het ambtelijk voorbereidingsoverleg en
participeert ook in de bestuurlijke adviesgroep van de verkenning.
Om volgens planning eind 2018 te komen tot de vaststelling van een
voorkeursalternatief zal er in de loop van 2018 ook gelegenheid zijn voor
aanvullende participatie. Omwonenden, weggebruikers, bedrijfsleven,
natuurorganisaties en andere belanghebbenden, waaronder de
ondernemersvereniging, kunnen reageren op tussenresultaten en input leveren
voor de afweging
Vraag 5
Bent u bereid om deze zorgen onder de aandacht te brengen bij zowel
Rijkswaterstaat als de provincie Zuid-Holland? Zo nee, waarom niet?
Deze zorgen zijn bekend bij zowel Rijkswaterstaat als de provincie Zuid-Holland.
Beide organisaties participeren in het project.