1226
Vragen van het lid Kooiman (SP) aan de Minister voor Medische Zorg over het
bericht dat kortingsacties voor cosmetische ingrepen op grote schaal worden
ingezet om mensen over te halen een cosmetische ingreep te ondergaan
(ingezonden 6 februari 2018).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 20 februari 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht in de Stentor d.d. 3 februari 2018 over
kortingsacties voor plastische chirurgie?1
Ja.
Vraag 2 en 3
Wat vindt u er van dat er nog steeds op grote schaal kortingsacties voor
cosmetische ingrepen worden ingezet, met als doel mensen middels
financiële prikkels onder tijdsdruk over te halen een cosmetische ingreep te
ondergaan?
Vindt u het ethisch verantwoord dat mensen middels financiële prikkels onder
tijdsdruk verleid worden tot het ondergaan van een cosmetische ingreep?
Antwoord 2 en 3
Net als mijn ambtsvoorganger vind ik het van belang dat de informatie die
cliënten krijgen voorafgaand aan hun behandeling waarheidsgetrouw is en
dat de informatie die cliënten krijgen volledig is. Cliënten moeten in
begrijpelijke taal bewust worden gemaakt van de mogelijke risico’s. Mijn
ambtsvoorganger heeft subsidie verstrekt aan de Nederlandse Stichting voor
de Esthetische Geneeskunde (NSEG), de koepelorganisatie in de geneeskundige
cosmetische sector, om kwaliteitsrichtlijnen waaronder reclamenormen
te ontwikkelen. Deze reclamenorm is inmiddels door de NSEG ontwikkeld.
Hierin is opgenomen dat enige vorm van tijdsdruk opnemen of suggereren in
reclame verboden is.
Vraag 5
Wat vindt u er van dat de Vereniging voor Plastische Chirurgie stelling neemt
tegen tijdsgeboden kortingsacties, aangeeft dat dit een perverse prikkel is,
maar ook duidelijk maakt niet te kunnen ingrijpen?
Ik vind het goed dat de Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) een
reclamenorm heeft ontwikkeld. De NSEG heeft in navolging van de NVPC een
reclamenorm ontwikkeld voor de hele cosmetische sector. Een norm die geldt
voor zowel chirurgische als niet-chirurgische ingrepen in de cosmetische
sector. De NSEG heeft de code voorgelegd aan de Stichting Reclame Code
(SRC). Voordat de SRC de code zal publiceren en zal toezien op de code
vraagt de SRC betrokken partijen onder andere om diverse stakeholders (o.a.
bijvoorbeeld de Consumentenbond) te betrekken en een communicatieplan
op te stellen. Sinds de zomer van 2015 zijn deze stappen door de NSEG
doorlopen. De NSEG heeft de code reeds gecommuniceerd aan zijn achterban.
Wanneer de SRC overgaat tot opname van de norm in de Nederlandse
Reclame Code zal de Reclame Code Commissie (RCC) hierop ook gaan
toezien.
Vraag 4, 6, 7 en 8
Acht u een reclameverbod voor cosmetische ingrepen wenselijk? Kunt u dit
toelichten?
Acht u een reclameverbod via zelfregulering effectief, aangezien er wel
degelijk tijdelijke prijsacties worden gehanteerd, terwijl in de richtlijn van de
Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie staat dat de (suggestie van)
tijdsdruk, zoals tijdelijke prijsverlagingen en stuntacties, niet plaats mogen
vinden?2
Deelt u de mening dat een reclameverbod voor cosmetische ingrepen niet
aan de beroepsgroep moet worden overgelaten, omdat er op deze manier
niet gehandhaafd wordt?
Bent u bereid een reclameverbod voor cosmetische ingrepen wettelijk te
regelen? Zo ja, wanneer gaat u dit doen? Zo nee, kunt toelichten waarom niet
en wat gaat u dan doen om reclames voor cosmetische ingrepen tegen te
gaan?
Antwoord 4, 6, 7 en 8
Ik wil de NSEG oproepen om in gesprek met de SRC over te gaan tot
publicatie van de norm, zodat de RCC erop toe kan zien. Dit draagt bij aan de
effectiviteit van zelfregulering. Vanaf dat moment kan er ook gehandhaafd
worden. Ik ben niet voornemens een reclameverbod wettelijk te regelen.
1 https://www.destentor.nl/zwolle/kortingsacties-op-cosmetische-ingreep-onder-vuur~a0c67d2b/
2 https://www.nvpc.nl/uploads/stand/125150507DOC-MB-Reclameregels%20plastische%20chirurgie%20addendum%20leidraad%2014%20april%202015%20goedgekeurd%20alv%20vj%202015%20verduidelijking%20adverteren.pdf