1222
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Economische
Zaken en Klimaat over windenergie en luchthaven Lelystad (ingezonden
30 januari 2018).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen
20 februari 2018).
Vraag 1
Klopt het dat de ontwikkeling van de luchthaven Lelystad nadelige gevolgen
kan hebben voor bestaande of mogelijk nieuwe locaties voor windenergie in
de buurt van de luchthaven?
Ja dat klopt. De mogelijke nadelige gevolgen, voor zover deze zich aftekenen,
worden besproken met het Ministerie van Infrastructuur & Water, de
luchtvaartsector en de initiatiefnemers van de verschillende windprojecten
om te bezien in welke mate de besluitvorming aan luchtvaartzijde, en de
planvorming aan windzijde, zodanig kunnen worden aangepast dat beide
ontwikkelingen naast elkaar zoveel mogelijk doorgang kunnen vinden.
Vraag 2
Klopt het dat de Visual Flight Routes (VFR) een beperking vormen voor de
locaties en de hoogte van windturbines en dat dit problemen veroorzaakt bij
het vinden van voldoende locaties in Flevoland?
Ja dat klopt. De bereikbaarheid van Lelystad Airport voor klein vliegverkeer is
hierbij een uitgangspunt. Vervolgens bepalen de veiligheidseisen ten aanzien
van dit vliegverkeer de randvoorwaarden voor de planvorming voor de
windparken. Naar zich op dit moment laat aanzien zijn de belemmeringen
vanuit het vliegverkeer voor de windprojecten «Blauw» en «Groen» zodanig
beperkt, dat deze windprojecten kunnen worden gerealiseerd. Of ook
windproject «West» verenigbaar is met de VFR-routes wordt op dit moment
nog onderzocht.
Vraag 3
Kunt u toezeggen dat de provinciale windplannen «Blauw» en «Groen» geen
risico lopen doordat ten behoeve van de luchthaven gerommeld wordt aan
de locaties, aantallen turbines of de hoogte van de turbines?
Gezien het grote maatschappelijke belang van zowel de luchtvaart als van de
ontwikkeling van windenergie wordt voor beide windparken gezocht naar de
mogelijkheden om de randvoorwaarden voor de windparken als gevolg van
de luchtvaartontwikkelingen zodanig vorm te geven dat de windplannen
gerealiseerd kunnen worden.
Vraag 4
Zijn mogelijke nadelige gevolgen voor de opwekking van duurzame energie
door de luchthaven meegenomen in de maatschappelijke kosten-batenanalyse
(MKBA) van de luchthaven?
Nee, deze zijn hier niet in meegenomen. De MKBA heeft betrekking op de
maatschappelijke kosten en baten van het luchthavenbesluit voor uitbreiding
van Lelystad Airport voor het internationale vliegverkeer en de daarbij
behorende vliegbewegingen van dit internationale vliegverkeer.