Beantwoording Kamervragen van de leden Jasper van Dijk
en Lacin (beiden SP) over het bericht ‘Chauffeurs moesten
tijdens storm de weg op’.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel ‘Chauffeurs moesten tijdens storm de weg op’?1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het ontoelaatbaar is dat een deel van de
vrachtwagenchauffeurs die donderdag 19 januari 2018 tijdens de storm de weg op
gingen, daartoe werd ‘gedwongen’ door hun baas? Zo ja, welke maatregelen gaat
u tegen ondernemers nemen die hun chauffeurs expliciet of impliciet te kennen
hebben gegeven dat er gevolgen zouden zijn als ze niet door zouden rijden? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 3
Bent u bereid een verbod, voor het tijdens een code Rood weeralarm rijden met
lege vrachtwagens met zeil en kleine vrachtwagens tot 7,5 ton, in te voeren,
waarbij handhaving eenvoudig achteraf kan, door bij een ongeval te controleren of
dit verbod is overtreden? Bent u bereid in het geval van een overtreding te
voorzien in oplegging van een boete aan de transportondernemer met
daarbovenop alle kosten aan wegen, van berging en andere maatschappelijke
kosten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2 en antwoord 3
Ik vind het ontoelaatbaar wanneer chauffeurs onder druk worden gezet onder
dergelijke omstandigheden te rijden als tijdens de storm van donderdag 18 januari
2018. Ik heb meteen het initiatief genomen om met de transport- en logistieke
sector om tafel te gaan om te bezien welke maatregelen bij (verwachte) extreme
weersomstandigheden genomen kunnen worden. Dit gesprek heeft inmiddels
plaatsgevonden en ik zal de Kamer op korte termijn hierover informeren.
Vraag 4
Deelt u de mening dat werkgevers een verantwoordelijkheid hebben om hun niet
Nederlands sprekende chauffeurs in te lichten bij cruciale informatie zoals code
rood? Bent u bereid te onderzoeken hoeveel van de minstens 66 omgewaaide
vrachtwagens bestuurd werden door niet Nederlands sprekende chauffeurs? Zo ja,
wanneer komt deze informatie naar de Kamer? Zo nee, waarom niet?
Ja, de werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om de chauffeurs in te lichten
over de risico’s voor henzelf en derden in het verkeer. De uiteindelijke beslissing te
rijden tijdens extreme weersomstandigheden vind ik een gedeelde
verantwoordelijkheid van opdrachtgever, vervoerder en chauffeur. Het is uiteraard
belangrijk dat alle vrachtwagenchauffeurs, onafhankelijk van waar ze vandaan
komen of welke taal ze spreken, op de hoogte zijn wanneer een code rood is
afgegeven. De communicatie rond extreme weersomstandigheden is onderdeel
van gesprek in de contacten met de transportsector.
Vraag 5
Deelt u de mening dat de informatievoorziening met betrekking tot een weeralarm
beter moet worden, waarbij ook niet Nederlands sprekende chauffeurs op de
hoogte moeten zijn van deze waarschuwingen? Zo ja, welke maatregelen gaat u
nemen? Zo nee, waarom niet?
Ik bekijk samen met de transportsector welke maatregelen uitvoerbaar en effectief
zouden kunnen zijn om herhaling in te toekomst te voorkomen. Hierbij wordt ook
gekeken naar de informatievoorziening. Ik zal de Kamer op korte termijn per brief
informeren.
1 https://nos.nl/artikel/2212821-cnv-chauffeurs-moesten-tijdens-storm-de-weg-op.html