Antwoord op vragen van het lid Kops over schimmel in huurhuizen in Haarlem
1204
Vragen van het lid Kops (PVV) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties over schimmel in Haarlemse sociale huurwoningen
(ingezonden 24 januari 2018).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
(ontvangen 19 februari 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Woningbouwvereniging doet niets aan schimmel in
Haarlemse woningen»?1
Ja.
Vraag 2 en 3
Hoe acceptabel vindt u het dat bewoners van meer dan 200 sociale huurwoningen
in het Haarlemse stadsdeel Schalkwijk vanwege achterstallig
onderhoud al jaren kampen met schimmel, condens, slechte ventilatie,
scheuren in de muren etc.?
Deelt u de mening dat het schandalig is dat woningbouwvereniging Ymere
haar beloftes voor een grote renovatie niet nakomt en haar huurders letterlijk
in de kou laat zitten? Wat is hier de oorzaak van?
Antwoord 2 en 3
Het is mij bekend dat Ymere in 2005 heeft aangekondigd de betreffende
complexen te gaan renoveren, hetgeen in 2008 zou hebben moeten plaatsvinden.
Dan zouden ook maatregelen ter voorkoming van vocht en schimmel
worden meegenomen. Een dergelijke keuze is te rechtvaardigen vanuit een
efficiënte inzet van de financiële middelen, tenminste als de ernst van de
gebreken niet een spoedig ingrijpen nodig maakt.
Ymere heeft daarna echter om verschillende redenen, waaronder financiële,
de keuze gemaakt om de renovatie uit te stellen. Aangezien inmiddels zo’n
dertien jaar zijn verlopen, is de conclusie gerechtvaardigd dat Ymere eerder
maatregelen tegen vocht en schimmel had moeten nemen, los van de
renovatie.
Ymere erkent dat de woningen dringend moeten worden opgeknapt en heeft
excuses aangeboden aan de bewoners voor de gang van zaken. Ook heeft
Ymere toegezegd dat voor de betreffende huurders de jaarlijkse huurverhoging
in 2018 (van de kale huurprijs) wordt vastgesteld op nul procent.
Vraag 4 en 5
Deelt u de mening dat het van de zotte is dat de huurders voor deze
schimmelwoningen nog altijd de volledige huurprijs van zo’n 800 euro
moeten betalen? Deelt u de mening dat – zolang de noodzakelijke renovatie
niet is uitgevoerd – bewoners door Ymere gecompenseerd moeten worden?
Zo nee, waarom niet?
Bewoners van de betreffende woningen zijn voornemens naar de Huurcommissie
te stappen; bent u ertoe bereid het niet zo ver te laten komen door
Ymere op de vingers te tikken en ervoor te zorgen dat de noodzakelijke
renovatie op korte termijn wordt uitgevoerd? Zo nee, wat kunt dan wel voor
deze bewoners betekenen?
Antwoord 4 en 5
In antwoord op eerder gestelde vragen (vergaderjaar 2015–2016, nr. 2795 en
vergaderjaar 2016–207, nr. 1757) is aangegeven dat de verantwoordelijkheid
voor het signaleren en de aanpak van woninggebreken, waaronder vocht- en
schimmelproblemen, primair een verantwoordelijkheid is van lokale partijen,
te weten de woningeigenaren / verhuurders, huurders en gemeenten en dat
de Woningwet (bouwregelgeving) en de huurprijsregelgeving ook instrumenten
aanreikt voor betrokken partijen om handelend op te treden.
In de eerste plaats kunnen de huurders gebreken aankaarten bij een interne
klachtencommissie. Tevens kunnen zij altijd hun casus voorleggen aan de
Huurcommissie, wat een laagdrempelige voorziening is voor buitenrechtelijke
geschilbeslechting. Wanneer de Huurcommissie tot het oordeel komt dat het
inderdaad gaat om een gebrek, kan zij besluiten tot een verlaging van de
huurprijs. Hoe ver de huurprijs kan worden verlaagd is afhankelijk van de
ernst van het gebrek.
Volgens Ymere hebben 4 van de 216 huurders onderhoudsklachten voorgelegd
aan de Huurcommissie, waarbij 3 huurders in het gelijk zijn gesteld.
De Huurcommissie is daarbij tot het oordeel gekomen dat er inderdaad
sprake is van gebreken, maar dat deze geen verlaging van de huurprijs
rechtvaardigen. In plaats daarvan is de huurprijs bevroren.
Ymere geeft aan dat het bij brief van 23 januari jl. alle huurders van de
betreffende complexen heeft gewezen op de mogelijkheid om een procedure
te starten bij de Huurcommissie. Overigens bedraagt volgens opgave van
Ymere de gemiddeld betaalde huurprijs 541 euro, dat is zonder service- en
stookkosten.
Naar ik ben geïnformeerd door Ymere, bereidt de corporatie momenteel de
renovatie voor, waarbij de cv-installatie en de kozijnen zullen worden
vervangen, naast andere energiebesparende maatregelen. Naar zeggen van
Ymere is hierover goed contact met de recent gevormde bewonerscommissie.
Vraag 6
Kunt u in kaart brengen bij hoeveel sociale huurwoningen in den lande
sprake is van vergelijkbaar achterstallig onderhoud, wat daar de oorzaak van
is en wat u daaraan gaat doen?
Ja, ik ben voornemens dat te doen. In het periodieke onderzoek WoON zal
worden geïnventariseerd bij hoeveel woningen sprake is van vocht- en
schimmelproblemen. Het WoON 2018 is thans in voorbereiding en zal begin
2019 worden gepubliceerd. Tevens zal ik op korte termijn in een bestuurlijk
gesprek met Aedes aandacht vragen voor de problematiek en het belang om
in die gevallen waar het speelt, corporaties de schimmelproblemen snel
verhelpen.
1 https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2018/woningbouwvereniging-doet-niets-aanschimmel-haarlemse-woningen/