2018Z00397
Vragen van het lid Özütok (GroenLinks) aan de minister en staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht ‘Meer gemeenten
ruilen e-mail om voor online formulier’ (ingezonden 16 januari 2018)
Vraag 1
Kent u het bericht ‘Meer gemeenten ruilen e-mail om voor online formulier’? 1)
Ja.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u het feit dat steeds meer gemeenten digitaal alleen nog via een
online formulier bereikbaar zijn?
Veel bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties bieden op hun website een
algemeen contactformulier aan. Dit is een blanco webformulier waarin vrij tekst
kan worden ingevoerd. Het voordeel van een contactformulier boven het gebruik
van e-mail is dat in een contactformulier contextuele vragen worden gesteld
waarvan de antwoorden eraan bijdragen dat de gestelde vraag snel en goed kan
worden afgehandeld. Het gaat daarbij om gegevens als onderwerp,
telefoonnummer, adres e.d. Het vervangen van een e-mailadres door een
contactformulier hoeft dan ook geen afbreuk te doen aan de bereikbaarheid. Dan
moet echter wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Zo moet het
formulier voldoende ruimte bieden om een tekst van enige omvang in te voeren,
moet het mogelijk zijn om bijlagen bij te voegen, en dient de gebruiker niet te
worden verplicht om vragen te beantwoorden die voor de afhandeling van het
verzoek niet noodzakelijk zijn. Het signaal dat contactformulieren deze ruimte in
de praktijk soms niet blijken te bieden neem ik serieus. Gemeenten hebben over
het algemeen een multi-middelenstrategie waarin bewuste keuzes worden
gemaakt op basis van klantervaring en efficiënte werkprocessen. De bevindingen
uit het onderzoek ‘Bereikbaarheid Gemeenten’ van Wij Verdienen Beter zal ik dan
ook meenemen bij de verdere vorming van de brede agenda digitalisering van het
openbaar bestuur. In het kader hiervan worden overheidsbreed gesprekken
gevoerd waarbij wij deze resultaten ook zullen meenemen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat (digitale) toegankelijkheid van overheden van groot belang
is? Zo ja, hoe kan voorkomen worden dat de toegankelijkheid afneemt bij het
gebruik van online formulieren?
De toegankelijkheid van overheden is uitermate belangrijk. In het antwoord op
vraag 2 heb ik aangegeven dat het gebruik van online formulieren de
toegankelijkheid zelfs kan vergroten, mits aan bepaalde voorwaarden wordt
voldaan.
Vraag 4
Denkt u dat onpersoonlijke digitale formulieren voor burgers drempelverhogend
werken bij het in contact komen met de overheid?
Zie het antwoord op de vragen 2 en 3.
Vraag 5
Hoe beoordeelt u het feit dat sommige gemeenten overbodige persoonsgegevens
vragen aan burgers die de gemeente digitaal willen benaderen? Hoe past dit in
het streven van het kabinet om bijvoorbeeld onnodige geslachtsregistratie zoveel
mogelijk te beperken?
Op grond van de privacywetgeving mogen gemeenten niet meer
persoonsgegevens van burgers vragen dan noodzakelijk is voor de doeleinden
waarvoor zij worden verzameld. Afhankelijk van de aard en het onderwerp van het
contact kan het noodzakelijk zijn om meer of minder persoonsgegevens te
verwerken. Het is aan de gemeente om de noodzaak te onderbouwen en de
verwerking van persoonsgegevens te verantwoorden.
Het kabinet is in contact met onder meer de Vereniging Nederlandse Gemeenten
en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken om gemeentelijk beleid dat erop
is gericht om de verplichte vermelding van het geslacht op formulieren zoveel
mogelijk te beperken landelijk te stimuleren. Ik verwijs hierbij naar de Kamerbrief
van de ministers van VenJ en OCW van 23 december 2016 (Kamerstukken II 2016-
17, 27 859, nr. 99, p. 10-11).
Vraag 6
Deelt u de mening dat personen zonder Burgerservicenummer of DigiD (expats en
vluchtelingen) overheden digitaal moeten kunnen benaderen? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, bent u bereid om de overheden die dit onmogelijk maken hierop aan
te spreken?
Ik ben van mening dat iedereen de overheid digitaal moet kunnen benaderen. Een
aanspraak op digitale communicatie met de overheid zal in de Algemene wet
bestuursrecht worden opgenomen. Ook de brede beschikbaarheid van
elektronische identificatiemiddelen om overheidsdiensten te ontsluiten is een
doelstelling van dit kabinet. Op grond van de komende Wet digitale overheid zal in
dit verband (interbestuurlijk) toezicht worden ingericht.
Vraag 7
Bent u bereid om met gemeenten, provincies en waterschappen in overleg te
treden om met hen de toegankelijkheid van digitale bereikbaarheid van overheden
te bespreken? Zo nee, waarom niet?
Ik ben uiteraard graag bereid om dit onderwerp te bespreken met de koepels van
gemeenten provincies en waterschappen.
1) http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/meer-gemeentenruilen-e-mail-om-voor-online.9578364.lynkx?utm_source=NB_BB_bb20180110_dagelijks_woensdag&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=10-01-2018&mt=uyI+WNyZpnCIWo8MfpY7QA&vk=f17W0JP2dJnbybrtiBvkOg&pub=1002&io_utm_social=newsletter