Beantwoording vragen over de bezorging van kerstpost
1
Kent u het bericht ‘PostNL nog steeds bezig met bezorgen kerstpost’?1
Ja.
2
Kunt u een overzicht geven van de eisen met betrekking tot tijdige bezorging die
worden gesteld aan de partij die aangewezen is om de Universele Postdienst (UPD)
te verzorgen?
De verlener van de universele postdienst heeft een vijfdaagse bezorgplicht en
zorgt er op grond van artikel 16, zesde lid, van de Postwet 2009, voor dat, kort
gezegd, brieven in ten minste 95% van de gevallen de dag volgende op de dag
van de aanbieding worden bezorgd.
Doordat er veel wenskaarten worden verstuurd in de maand december is in deze
maand het aanbod van brieven voor postvervoer zeer groot waardoor de
bezorging de volgende dag niet kan worden gegarandeerd (van het totale
postvolume dat door consumenten gedurende een jaar wordt verstuurd is
ongeveer de helft kerstpost). Artikel 3 van de Postregeling biedt ruimte aan de
verlener van de universele postdienst om in de algemene voorwaarden voor de
maand december onderscheid te maken tussen bezorging van de zogenaamde
kerstpost (waarvoor een lager tarief geldt) en reguliere post. De overkomstduur
van kerstpost is niet gereguleerd, maar PostNL belooft dat post met
decemberzegels binnen 3 à 4 dagen wordt bezorgd. De verlener van de universele
postdienst zal elk kalenderjaar voor 1 november aan de ACM bekend maken in
welke aangesloten periode van drie weken in december deze voorwaarden voor
bezorging de volgende dag geldt. Deze periode was in 2017 van 8 december tot
en met 28 december. Post die gedurende deze periode in de straatbrievenbussen
of speciale kerstpostcollectiebussen wordt aangeboden, wordt niet meegeteld bij
de beoordeling of de post de volgende bezorgdag is bezorgd.
Alleen poststukken die tegen het standaard tarief bij dienstverleningspunten van
PostNL worden aangeboden tellen in deze norm mee. Om dat te waarborgen kan
de verlener van de universele postdienst in zijn algemene voorwaarden opnemen
dat, gedurende de periode van drie weken in december, bezorging van losse
brieven op de volgende dag alleen kan worden gegarandeerd als deze voldoende
gefrankeerd met een reguliere postzegel of een postzegelafdruk op een
dienstverleningspunt worden aangeboden. Daarnaast zal de verlener van de
universele postdienst het publiek moeten informeren wanneer deze periode
plaatsvindt en over de afwijkende aanlevermethode voor regulier gefrankeerde
post en kerstpost gedurende deze periode.
3
Wordt bij de evaluatie van de dienstverlening door de partij die de UPD uitvoert
alleen gekeken naar de gemiddelde prestatie over een jaar of is er aandacht voor
het presteren in specifieke piekperiodes, bijvoorbeeld de kerstperiode?
Het toezicht van ACM op de kwaliteit van de dienstverlening ziet op het halen van
de normen van de overkomstduur. De wet stelt dat PostNL 95% van de post de
volgende bezorgdag moet bezorgen. De ACM beoordeelt of PostNL deze norm op
jaarbasis behaalt. PostNL laat een onafhankelijk onderzoeksbureau gedurende het
jaar 58.000 proefbrieven verdeeld over het jaar en de dagen van de week
versturen. De resultaten van de overkomstduur worden door een externe
accountant geverifieerd. Voor 2017 zijn nog geen resultaten bekend, voor het jaar
2016 voldeed PostNL volgens de ACM aan de norm: 96,4% van de post werd de
volgende dag bezorgd.2
4
Bent u bereid aanvullende eisen te stellen aan de partij die de UPD uitvoert zodat
juist tijdens piekperiodes zoals rond kerst de dienstverlening getoetst wordt?
Juist vanwege de piekperiode gelden in december afwijkende eisen die PostNL de
ruimte bieden om adequaat met deze volumes om te gaan. In voorgaande jaren
heb ik geen signalen ontvangen dat er problemen waren met de overkomstduur
van post die in december was aangeboden bij PostNL. Het toezicht daarop ligt bij
ACM. ACM bekijkt momenteel of de problemen structureel van aard zijn of niet. Het
nu stellen van aanvullende eisen vind ik daarom prematuur. Daar komt bij dat elke
extra kwaliteitseis die de wetgever zou invoeren, als gevolg heeft dat de kosten
van de dienstverlening omhoog zullen gaan.
5
Heeft u zicht op de oorzaak van de voorgedane problemen, met name vanwege de
conflicterende berichten over deze oorzaak?
PostNL heeft aangegeven dat in 2017 verschillende factoren er toe hebben
bijgedragen dat de post in december vertraging heeft opgelopen. Zo was er aan
het begin van de drukke kerstperiode sprake van extreme weersomstandigheden.
Tijdens ‘code rood’ op 11 december kon vanwege de sneeuwval een groot aantal
voertuigen van PostNL niet uitrijden om de brievenbussen te legen of om
zendingen te bezorgen. Dit leidde ook tot extra druk op het verwerkingsproces
later in de kerstperiode. Tevens constateert PostNL dat het dit jaar moeilijker was
dan andere jaren om alle extra teams op sorteercentra te bemensen. Juist in deze
piekperiode heeft PostNL behoefte aan extra tijdelijke arbeidskrachten, maar er
waren dit jaar volgens PostNL onvoldoende uitzendkrachten beschikbaar. Ook is er
in een aantal gebieden al langere tijd sprake van relatief veel vacatures voor
sorteerders en bezorgers.
In de media is naast bovenstaande algemene factoren ook de invoering van de
codeerregel bij PostNL als mogelijke oorzaak genoemd. Ik begrijp van PostNL dat
de codeerregel een innovatie in het sorteerproces is die een uiteindelijke
besparing in de kosten voor bezorging moet opleveren. PostNL is de codeerregel
stap voor stap in 2017 gaan invoeren. De codeerregel wordt nu voor ongeveer
30% van de post gebruikt, en hoewel dit van invloed is geweest op het
verwerkingsproces en meer vertraging heeft veroorzaakt dan verwacht, heeft de
invoering volgens PostNL niet voor grootschalige problemen gezorgd. Er wordt
momenteel bezien of het invoeringsproces van de codeerregel kan worden
verbeterd.
De bovenstaande problemen hebben er uiteindelijk toe geleid dat volgens opgave
van PostNL minder dan 0,5% van het totale volume aan post dat in december voor
bezorging is aangeboden pas in de loop van januari alsnog is bezorgd. PostNL
heeft aangegeven dat zij de afgelopen periode aan het evalueren is om van
daaruit maatregelen te treffen om goed voorbereid te zijn op de volgende
kerstperiode.
6
Bent u bereid met PostNL om tafel te gaan om te kijken waar de oorzaak van de
voorgedane problemen zich bevindt en hoe dit in de toekomst voorkomen kan
worden? Zo ja, kunt u de Kamer hierover in een aparte brief informeren?
7
Bent u bereid de mogelijkheden te verkennen om aanvullende maatregelen te
nemen die de uitvoerder van de UPD kan helpen om bij toekomstige piekperiodes
zo veel mogelijk poststukken op tijd te kunnen bezorgen?
Antwoord 6 en 7
Uit eerdere evaluaties is gebleken dat de regelgeving en het toezicht op de
kwaliteitseisen effectief en adequaat is. Het is aan ACM om zo nodig op te treden
als daar aanleiding toe bestaat. Ik begrijp van ACM dat zij de lagere
bezorgingskwaliteit van de reguliere poststromen de afgelopen weken
onderzoeken. Daarbij kijkt ACM of er sprake was van overschrijding van wettelijke
normen en of de problemen van incidentele of structurele aard zijn. De afgelopen
jaren is PostNL in staat gebleken de piek in december zonder noemenswaardige
problemen aan te kunnen. Ik ga ervan uit dat PostNL ook zelf lering zal trekken uit
hoe het dit jaar is verlopen. Ik zie derhalve geen aanleiding om hier verder in te
treden.
8
Kunt u aangeven in hoeverre rouwbrieven en medische brieven later zijn bezorgd
dan wettelijk is voorgeschreven?
Rouwbrieven en medische brieven worden zes dagen per week bezorgd,
uitgezonderd feestdagen. Hiervoor geldt de norm dat deze per kalenderjaar in ten
minste gemiddeld 95% van de gevallen worden bezorgd op de eerstvolgende
bezorgdag. Om te voorkomen dat spoedeisende post, zoals rouwbrieven en
medische brieven in de drukke kerstperiode vertraagt, waarschuwt PostNL in
december om deze post niet in een brievenbus te doen, maar af te geven bij een
Postkantoor. PostNL voorziet brievenbussen van deze informatie en zorgt ook voor
informatie op postkantoren.
Helaas hebben tijdens code rood in december de weersomstandigheden ook voor
een aantal zendingen van rouwbrieven in december tot vertraging geleid. Ik
begrijp van PostNL dat zij er werk van heeft gemaakt om de ontvangers van
rouwkaarten toch op tijd te informeren door een calamiteitenprocedure in werking
te stellen. Dat houdt in dat in overleg met verzenders is bekeken hoe alle
geadresseerden juist en tijdig geïnformeerd konden worden, bijvoorbeeld door het
nabellen van geadresseerden. Afgezien van deze vertraging door de code rood
situatie vertoont de bezorging van rouwbrieven in de afgelopen periode volgens
PostNL geen afwijkend beeld. Ik begrijp van PostNL dat het beeld voor medische
post ook niet significant anders was dan in voorgaande jaren.
9
In hoeverre zal de dienstverlening van de uitvoerder van de UPD met betrekking
tot tijdige levering van consumentenpoststukken worden meegenomen in de
aangekondigde postdialoog?
In de Analyse toekomst postmarkt die op 10 juli 2017 aan uw Kamer is
aangeboden wordt een aantal dilemma’s gepresenteerd die een plek zullen krijgen
in de postdialoog.
De gewenste omvang van de UPD, de bijbehorende kwaliteitseisen en de wijze
waarop deze kwaliteitseisen het beste geborgd zouden kunnen worden zijn daar
onderdeel van.
1 Algemeen Dagblad, 11 januari 2018, ‘PostNL nog steeds bezig met bezorgen kerstpost’
2 Zie: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2017-11/besluit-postnl-overkomstduur-enpostvestigingenbeleid-in-2016-2017-11-09.pdf