Beantwoording vragen v an het lid Van Tongeren (GL) over gaswinning
Zuidwest-Drenthe
1
Bent u bekend met de artikelen ‘Vragen en zorgen over gaswinning ZuidwestDrenthe'
en ‘Opnieuw informatieavond gaswinning: Te druk, te chaotisch’? 1)
Ja.
2
Hoe bent u van plan te voorkomen dat de belangen van bewoners in ZuidwestDrenthe
en Overijssel pas achteraf worden meegenomen, zoals eerder in
Groningen is gebeurd?
Bij mijnbouwprojecten hecht ik sterk aan open en transparante communicatie met
de omgeving. Onderdeel daarvan is de betrokkenheid van burgers. Dit is met
ingang van 1 januari 2017 ook vastgelegd in de Mijnbouwwet. De berichtgeving
waaraan u refereert gaat over de informatiemarkt die georganiseerd was voor de
ontwerp-instemmingsbesluiten op de winningsplannen Eesveen en Vinkega. De
belangen van bewoners worden meegenomen in het advies van de decentrale
overheden en bewoners kunnen hun eigen belang aangeven gedurende de ter
inzage legging van het ontwerpbesluit. De bewoners zijn conform de uniforme
openbare voorbereidingsprocedure tijdig betrokken bij de voorbereiding van de
besluitvorming.
Gedurende de behandeling van een vergunningaanvraag hecht ik eveneens aan
een open en transparante communicatie met mijn adviseurs. Om die reden
worden bij de voorbereiding van een instemmingsbesluit op een winningsplan de
adviseurs (gemeenten, provincies en waterschappen) tijdens de adviesperiode
uitgenodigd voor een informatiesessie, die specifiek over het desbetreffende
winningsplan gaat. Bij deze bijeenkomst wordt hen de gelegenheid geboden om
alle vragen over de inhoud van het winningsplan en de procedure te stellen en zijn
er ambtenaren van mijn ministerie aanwezig, evenals vertegenwoordigers van het
mijnbouwbedrijf, voor de beantwoording. Nadat alle adviezen ontvangen zijn, stel
ik een ontwerp-instemmingsbesluit op waarin de ontvangen adviezen worden
meegewogen.
Dit ontwerp-instemmingsbesluit wordt zes weken ter inzage gelegd. In deze
periode wordt een informatiemarkt gehouden in de gemeente waar de
voorgenomen vergunning onder valt. Tijdens de informatiemarkt kan iedereen
informatie krijgen over de plannen rondom de gaswinning, de wijze waarop het
ministerie heeft laten toetsen aan de veiligheid en de bodembeweging en de te
volgen procedure. Op een dergelijke informatieavond zijn medewerkers van mijn
ministerie, TNO, het mijnbouwbedrijf en zo mogelijk ook het Staatstoezicht op de
Mijnen (SodM) aanwezig om in gesprek te gaan met de bezoekers en hun vragen
te beantwoorden.
3
Kunt u uitleggen waarom de gaswinning in Drenthe omhoog gaat, terwijl in het
regeerakkoord staat dat de gaswinning de komende kabinetsperiode af moet
nemen?
4
Hoe staan de gaswinningsplannen in verhouding tot de maatregel in het
regeerakkoord met betrekking tot nieuwe boringen op land? Kunt u inschatten
hoeveel proefboringen worden voorkomen dankzij deze maatregel in het
regeerakkoord?
Antwoord op vraag 3 en 4
Het regeerakkoord gaat in op verlaging van de gaswinning uit het Groningenveld.
In het regeerakkoord staat daarnaast dat er geen nieuwe opsporingsvergunningen
op land worden afgegeven deze kabinetsperiode, en dat bestaande
opsporingsvergunningen van kracht blijven. In het geval van de gasvelden waar de
krantenberichten over gaan is er sprake van bestaande winningen waarvoor een
actualisering van het winningsplan plaatsvindt. Ik kan niet aangeven hoeveel
proefboringen worden voorkomen als gevolg van het feit dat er geen nieuwe
opsporingsvergunningen meer worden verleend.
5
Deelt u de zorg van de bewoners dat er alleen nulmetingen worden gehouden bij
boeren en niet bij particulieren? Bent u bereid om de mogelijkheden te verkennen
om deze nulmetingen ook verplicht te stellen voor particulieren om ervoor te
zorgen dat eventuele schadeafhandeling in de toekomst gemakkelijker wordt?
In het ontwerp-instemmingsbesluit heb ik opgenomen dat de representatieve
nulmeting bouwkundige staat ziet op ‘bouwwerken’. Naast de nulmeting van de
bouwkundige staat, dient Vermilion op grond van artikel 41 van de Mijnbouwwet
een (nul)meting voor de bodembeweging uit te voeren. Dit zijn geen metingen aan
gebouwen, maar naar maaiveldhoogte.
6
Is het, gezien de verschillende incidenten met gaswinningsbedrijf Vermilion in en
rondom het gebied zoals het overschrijden van vergunde
gaswinningshoeveelheden en het niet informeren van burgers over ingrijpende
acties, verstandig om dit bedrijf gas te laten winnen in deze gebieden?
SodM houdt als onafhankelijke toezichthouder toezicht op mijnbouwactiviteiten en
is bevoegd gezag voor de handhaving en inspectie. SodM houdt in dat verband
ook toezicht op de mijnbouwactiviteiten van Vermilion in deze regio. In het geval
van een overtreding kan SodM overgaan tot handhaving, waarbij opgelegd kan
worden dat de winning moet worden gestaakt. Ik heb van SodM begrepen dat een
algemeen verbod op gaswinning door Vermilion, waarnaar u vraagt, niet aan de
orde is.
Over de projecten die worden uitgevoerd, heeft Vermilion een belangrijke
verantwoordelijkheid waar het gaat om de communicatie en het
omgevingsmanagement. Op de website van Vermilion zijn de diverse
communicatie-uitingen met de omgeving terug te vinden
(http://www.vermilionenergy.nl/onze-activiteiten/huidige-activiteiten.cfm).
7
Hoe verhoudt de door u toegezegde verlenging van de gaswinningsvergunning
van Vermilion bij Wapse zich tot de lopende juridische procedures in dit gebied?
Het is mij niet duidelijk wat wordt bedoeld met hoe de toegezegde verlenging van
de gaswinningsvergunning zich verhoudt tot de juridische procedures in het
gebied. De winningsvergunning, die ook wel concessie wordt genoemd, is
onveranderd vigerend. Tegen de verlening van de omgevingsvergunning en het
instemmingsbesluit met het winningsplan Diever bij Wapse lopen enkele juridische
procedures. Het betreft reguliere beroepsprocedures, waarbij belanghebbenden
gebruik maken van de hen toekomende rechtsmiddelen.
8
Welke maatregelen worden er genomen om bezorgde burgers gerust te stellen
over het gaswinningsbedrijf Vermilion?
in algemene zin geldt dat mijnbouwmaatschappijen een eigen
verantwoordelijkheid hebben voor de communicatie en het
omgevingsmanagement rond de projecten die zij uitvoeren. Ik ben
verantwoordelijk voor de communicatie rond de behandeling van
vergunningaanvragen. Gedurende de behandeling van een aanvraag zijn er
mogelijkheden ingebouwd om burgers te betrekken en te informeren. Zo
organiseer ik in de gemeente waar een gasveld zich onder bevindt een
informatieavond over de voorgenomen besluitvorming. Tijdens deze avond zijn
naast medewerkers van EZK ook TNO, het desbetreffende mijnbouwbedrijf en zo
mogelijk ook SodM aanwezig. Zie ook het antwoord op vraag 2.
Op 7 september 2017 heeft Vermilion, de “gedragscode gaswinning kleine velden”
van Nogepa ondertekend. In de gedragscode staat beschreven hoe de
mijnbouwbedrijven de omgeving willen betrekken bij projecten uit kleine velden op
land en hoe zij met goede, open en transparante communicatie, tijdig informatie
uitwisselt.
U verwijst naar de informatieavond over de ontwerp-instemmingsbesluiten op de
winningsplannen Eesveen en Vinkega van 23 november 2017. Doordat er in de
regio Zuidwest Drenthe meerdere gaswinningen uit kleinen velden zijn en omdat
de dag voor de informatiemarkt een interview met een ongeruste toon in de lokale
media was verschenen, werd de informatiemarktavond zeer druk bezocht, en kon
niet iedereen te woord worden gestaan. Om die reden heb ik op 6 december 2017
– in overleg met de gemeente - een extra informatiemarkt gehouden, en was er
gelegenheid om bewoners alsnog goed te woord kunnen staan.
9
Deelt u de onvrede van de bewoners over het feit dat er op papier wel een
inspraakavond is, maar dat het besluit voor die avond al vast stond? Bent u bereid
om betrokkenen de kans te geven om daadwerkelijk inspraak te kunnen hebben bij
dergelijke besluiten?
Ik deel die onvrede niet. In mijn antwoord op vraag 2 heb ik u geschetst welke
zorgvuldige procedure ik doorloop om tot een besluit omtrent instemming met een
winningsplan te komen. De uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure wordt
gevolgd, zodat iedereen inspraak kan hebben bij dergelijke besluiten. Op het
moment dat ik een ontwerp-instemmingsbesluit ter inzage leg, heb alle adviezen
van mijn adviseurs meegewogen, maar staat het ontwerp-instemmingsbesluit
nadrukkelijk nog open voor de zienswijze van bewoners. Deze kunnen aanleiding
geven het definitieve besluit aan te passen.
10
Kunt u uitleggen waarom er in het regeerakkoord staat dat aanbevelingen van het
Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) overgenomen worden, terwijl er in de praktijk
diverse aanbevelingen van het SodM door u werden verworpen rondom de
gaswinning in Drenthe?
Ik vraag op elk winningsplan advies van SodM over de inhoud van het
desbetreffend winningsplan. Daarnaast vraag ik ook advies aan de Technische
commissie bodembeweging (Tccb), de betrokken decentrale overheden en aan de
Mijnraad. Alle adviezen overziend en binnen de mogelijkheden die de Mijnbouwwet
mij biedt, neem ik vervolgens een (ontwerp-)besluit. Hoewel de adviezen van
SodM zeer zwaarwegend zijn, betekent dit niet dat in alle gevallen alle adviezen
worden overgenomen. Wel worden alle adviezen van SodM door mij meegenomen
in de besluitvorming. Als ik van een advies afwijk, dan motiveer ik ook waarom ik
dat doe. In het regeerakkoord wordt verwezen naar een aanbeveling van het
Staatstoezicht op de mijnen (SodM), die het SodM deed in haar advies op het
winningsplan Groningen. Het SodM heeft in dat advies aangegeven dat zij volgens
de huidige inzichten er vanuit gaat “dat zowel minder winning als vlakkere winning
het aardbevingsrisico verkleint”. Het is deze aanbeveling van SodM waarover de
regeringspartijen aangeven dat het deze aanbeveling overneemt.
11
Kunt u deze vragen voorafgaand aan het algemeen overleg Mijnbouw
beantwoorden?
Ja.