Hierbij doe ik u mijn antwoorden toekomen op de vragen van het lid Jetten (D66)
van 10 januari 2018 over het goederenvervoer tussen Hamont, Budel en Weert.
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Nieuwe vervoerder Budel – Weert’, waarin
wordt aangekondigd dat er vanaf deze maand wekelijks goederentreinen zullen
gaan rijden tussen Hamont, Budel en Weert?1
Ja.
Vraag 2
Bent u van mening dat de infrastructuur op het baanvak Budel – Weert op dit
moment voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen en in lijn is met de plannen die
geschetst zijn in het Landelijk Programma Overwegen?
Ja, de infrastructuur op het baanvak Hamont - Budel - Weert voldoet aan de van
toepassing zijnde veiligheidseisen. Deze eisen zijn benoemd in de Netverklaring.
ProRail kent capaciteit toe aan vervoerders die –mede op grond van
veiligheidseisen– zijn toegelaten tot het spoorwegnet en capaciteit op het
bedoelde tracé aanvragen. Vervoerders dienen uiteraard te voldoen aan de
technische vereisten op dit tracé.
Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen richt zich op maatregelen die op
kosteneffectieve wijze het risico op incidenten op de meest risicovolle overwegen
verkleinen. Het programma stelt geen eisen aan de infrastructuur. In het kader van
het ‘nee, tenzij-principe’ uit de Derde Kadernota Railveiligheid2
heeft
ProRail geoordeeld dat aanvullende veiligheidsmaatregelen voor overwegen op dit
moment niet nodig zijn, omdat de treinfrequentie op het baanvak Hamont - Budel -
Weert zeer laag is en daarom nauwelijks een risicotoename kent.
Vraag 3
Bent u bereid om de onbewaakte spoorwegovergangen op dit traject ook te
onderzoeken bij de aanpak van de gevaarlijkste overwegen in het kader van de
motie van de leden Van der Graaf, Ziengs, Sienot en Gijs van Dijk3
en daarbij de
verwachte toename in het gebruik van de lijn mee te wegen?
Vraag 4
Kunt u aangeven hoe de planning eruit ziet om dit baanvak te reactiveren voor
personenvervoer?
Antwoord 3 en 4
De motie Van der Graaf c.s. richt zich op een inventarisatie en plan van aanpak op
hoofdlijnen van de niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) op het reizigersnet.
Deze NABO’s kennen een hoger risicoprofiel dan NABO’s op goederenlijnen. Op
goederenlijnen, zoals op het baanvak Hamont - Budel - Weert, is sprake van
beperkte treinfrequenties en –snelheden. Ik zal uw Kamer in het voorjaar
informeren over de uitvoering van de motie Van der Graaf c.s., zoals ik heb
toegezegd tijdens het Notaoverleg MIRT op 11 december 2017.
Voordat ik een besluit neem over reactivering van dit baanvak voor
personenvervoer, wil ik eerst meer duidelijkheid over de kosten die hiermee
gepaard gaan. Hiervoor zal ik in de eerste plaats gebruik maken van het
onderzoeksmateriaal dat de provincie Limburg heeft opgeleverd voor de
infrastructurele aanpassingen die nodig zijn voor reactivering. Behalve een toets
op de volledigheid en validiteit van de onderzoeksuitkomsten rond de
noodzakelijke infrastructuurinvesteringen, moet er een consultatie plaats vinden
onder vervoerders. Het traject Hamont - Budel - Weert is namelijk in Nederland
noch in België opgenomen in lopende vervoersconcessies. De vervoerders zullen
onderzoek moeten doen naar de haalbaarheid van deze verbinding. Als er
helderheid is over de investeringskosten voor reactivering (inclusief de kosten voor
overwegmaatregelen) én uitsluitsel over een personenvervoerder op dit traject
neem ik hier een beslissing over. Het streven is om dit besluit in 2018 te nemen.
Op het moment dat het baanvak zou worden gereactiveerd voor personenvervoer,
geldt het ‘nee, tenzij-principe’ uit de Derde Kadernota Railveiligheid. De
initiatiefnemer van het reactiveren van het personenvervoer is dan
verantwoordelijk voor het treffen van maatregelen om de toenemende
overwegrisico’s te compenseren. Het ligt dan in de lijn der verwachting dat de
NABO’s zullen worden aangepakt.
Vraag 5
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het algemeen overleg Spoor van 14
februari 2018?
Ja.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
S. van Veldhoven - Van der Meer
1 https://www.prorail.nl/nieuws/nieuwe-vervoerder-budel-weert
2 Kamerstuk 29 893, nr. 106
3 Kamerstuk 34 775 A, nr. 36