2018Z00603
Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Laan-Geselschap (VVD) van
de Tweede Kamer der Staten-Generaal inzake het bericht 'Christelijke scholen
hebben geen zin in Wilhelmusplicht' (ingezonden d.d. 18 januari 2018).
1
Bent u bekend met het bericht ‘Christelijke scholen hebben geen zin in
Wilhelmusplicht’? 1)
Ja.
2
Wat vindt u van de gepeilde weerstand?
De koepelorganisatie van katholiek en christelijk onderwijs Verus heeft een peiling
onder haar leden uitgevoerd over de onderwijsparagraaf in het regeerakkoord. Ik
vind het positief dat deze organisatie hiertoe het initiatief heeft genomen. Dit laat
hun betrokkenheid bij het onderwijs zien. Het valt me op dat veel van de
maatregelen uit het regeerakkoord kunnen rekenen op een positieve waardering.
Wel zijn er kanttekeningen geplaatst bij het voornemen dat alle leerlingen op
school het Wilhelmus leren.
Het kabinet vindt het belangrijk dat de kennis over onze gedeelde geschiedenis,
waarden en vrijheden wordt vergroot, zodat onze gemeenschappelijke identiteit
wordt versterkt. Het is van groot belang dat we die historie en waarden actief
uitdragen. Het Wilhelmus staat daarbij wat mij betreft niet op zichzelf. Het is een
symbool met cultuurhistorische waarde, dat bijdraagt aan een gevoel van
onderlinge verbondenheid.
3
Hoe denkt u vorm te gaan geven aan de passage van het regeerakkoord
dat kinderen op school het Wilhelmus leren, inclusief de context ervan?
In het onderwijs zou het bredere perspectief van onze (cultuur)geschiedenis en
wat ons bindt steviger terug moeten komen. Dit is onderdeel van de herziening
van het curriculum van het primair en voortgezet onderwijs. Binnenkort starten
negen ontwikkelteams met de opdracht om een voorstel te doen voor een
geactualiseerd curriculum.
Eén van deze ontwikkelteams is specifiek gericht op burgerschap. Het gaat hierbij
om de invulling van het burgerschapsonderwijs waarin de kernwaarden van onze
democratische rechtsstaat centraal staan. Hierbij past ook het denken over hoe
onze gezamenlijke identiteit een plek krijgt in het geactualiseerde curriculum en
hoe het Wilhelmus als nationaal symbool hieraan bijdraagt.
Leraren en scholen hebben een sleutelrol in dit ontwikkelproces, zodat er straks
een curriculum is dat wordt gedragen en waarbij in de praktijk ruimte is voor een
invulling die bij de school past.
4
Wanneer dit voornemen geconcretiseerd wordt en geldt dat dan voor alle
Nederlandse scholen?
Het kabinet streeft ernaar om – op basis van de voorstellen van de ontwikkelteams
– in 2019 te komen met wetgeving voor een geactualiseerd curriculum. Het
geactualiseerde curriculum gaat gelden voor alle Nederlandse scholen.
1) https://www.telegraaf.nl/nieuws/1495135/christelijke-scholen-hebben-geen-zinin-het-wilhelmus