Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Van der Staaij (SGP) over de
vergunningsaanvraag voor het openen van een nieuwe abortuskliniek in ’s
Hertogenbosch .
(2018Z00712)
1
Klopt het dat er recent een vergunning is aangevraagd voor een nieuwe
abortuskliniek in ‘s-Hertogenbosch, en dat het ministerie voornemens is deze
vergunning te verlenen?
Nee. Op dit moment is hiervoor nog geen aanvraag bij het ministerie van VWS
binnengekomen. Wel is er contact geweest met een persoon die het voornemen
heeft een abortuskliniek in ’s-Hertogenbosch te openen. Deze persoon verwacht in
de loop van februari 2018 een vergunningsaanvraag in te dienen.
2
Klopt de inschatting dat - nu er in Rotterdam een nieuwe kliniek is gestart en er in
februari een doorstart is in Amsterdam - er al meer dan genoeg klinieken in
Nederland zijn?
Nee. Op dit moment zijn er 10 abortusklinieken1
, inclusief de door u genoemde
kliniek in Amsterdam zijn dat er 11. Gebaseerd op de cijfers uit de afgelopen jaren
is mijn indruk niet dat dit te ruim is, zie verder ook mijn antwoord op vraag 3.
Ter vergelijking: Eind 2016 waren er 15 abortusklinieken1
in Nederland en lag het
aantal zwangerschapsafbrekingen rond de 30.0002
.
3
Welke juridische mogelijkheden heeft u om een nieuwe kliniek in ’s-Hertogenbosch
te weren, mede gelet op het feit dat er in het zuiden van het land al twee klinieken
(Eindhoven en Roermond) zijn die relatief dichtbij liggen? Is het toetsen van de
benodigde capaciteit voor abortusklinieken onderdeel van het toetsingskader voor
het verlenen van vergunning? Deelt u de mening dat het, gelet op het
noodkarakter van abortus, wenselijk zou zijn om op de benodigde capaciteit te
kunnen toetsen? Indien u die mogelijkheden niet of onvoldoende heeft, welke
maatregelen gaat u nemen om hier verandering in aan te brengen?
De Wet afbreking zwangerschap schrijft voor dat indien de aanvrager aan de
gestelde eisen voldoet de vergunning dient te worden verleend. In de Wet
afbreking zwangerschap en het Besluit afbreking zwangerschap staan geen
voorwaarden over de spreiding of de benodigde capaciteit van abortusklinieken.
Dit is dan ook geen onderdeel van de besluitvorming op een vergunningaanvraag.
Het faillissement van de CASA-organisatie heeft tot een unieke situatie geleid. Niet
eerder heeft er een dergelijke grote verschuiving plaatsgevonden binnen het
landschap van de abortusklinieken. Deze uitzonderlijke situatie roept ook de vraag
op of er nadere regelgeving nodig is. Abortushulpverlening moet niet alleen
zorginhoudelijk kwalitatief op orde zijn, maar ook voldoende beschikbaar en
verspreid over het land aanwezig zijn. Zoals aan de Tweede Kamer gemeld op 27
september 20173
kijk ik naar de huidige regelgeving op dit gebied om te bezien of
aanpassing nodig is.
4
Is mijn informatie correct dat er achter de aanvraag voor de vergunning een
investeerder zit waaraan rendement zou moeten worden afgedragen? Deelt u de
mening dat het onwenselijk zou zijn omdat er bij abortus geen enkele prikkel mag
zijn om omzetverhogend te werken en het juist hele goede zorg kan zijn om juist af
te zien van behandeling?
De vergunningsaanvraag is nog niet ontvangen, dus het eerste deel van deze
vraag kan ik niet beantwoorden.
In de Wet afbreking zwangerschap en het Besluit Afbreking Zwangerschap zijn
eisen opgenomen ten aanzien van financiële prikkels. De rechtspersoon die de
kliniek beheert mag geen winst nastreven. En bestuursleden van de rechtspersoon
die de abortuskliniek beheert, mogen geen financieel belang hebben bij de
oprichting of de exploitatie van de kliniek. Daarnaast is er sinds 2014 in de
Subsidieregeling abortusklinieken een apart tarief voor consulten aan vrouwen die
vervolgens afzien van zwangerschapsafbreking.
Abortusklinieken zijn conform de wet verplicht ervoor zorg te dragen dat een arts
één of meerdere gesprekken met de vrouw voert om te komen tot een zorgvuldige
besluitvorming. Zij moeten zich er van verzekeren dat iedere beslissing tot het
afbreken van zwangerschap met zorgvuldigheid wordt genomen en alleen dan
wordt uitgevoerd, indien de noodsituatie van de vrouw deze onontkoombaar
maakt. Ik heb geen reden om aan te nemen dat klinieken hier niet aan voldoen.
1 Dit is exclusief de vergunning voor de mobiele kliniek van Women on Waves
2 Zie de Jaarrapportage 2016 van de Wet afbreking zwangerschap, Inspectie
Gezondheidszorg en Jeugd i.o., januari 2018
3 Zie de brief aan de Tweede Kamer ‘Signalen over onrechtmatigheden bij abortusklinieken