Beantwoording Kamervragen van de leden Amhaouch,
Geurts, Omtzigt, Von Martels en Slootweg (allen CDA) over
transparantie regionaal BO van 18 december 2017 en
Alderstafel Lelystad Airport
Vraag 1
Deelt u de mening dat in het dossier Lelystad Airport zorgvuldigheid en
transparantie in deze fase prioriteit moeten hebben? Zo ja, welke formele
procedures en/of afspraken met betrokkenen zijn hierover vastgelegd om dit goed
te borgen?
Ja, die mening deel ik. Het is belangrijk om alle belanghebbenden een stem te
geven. Consultatie van luchtruimgebruikers is een vast onderdeel van
routewijzigingen in het luchtruim. In aanvulling daarop heeft een
internetconsultatie voor het brede publiek over de aansluitroutes van Lelystad
Airport plaatsgevonden en heb ik een bewonersdelegatie gevraagd een advies uit
te brengen. Ik heb uw Kamer op 1 december jl.1
geïnformeerd over de input die ik
op deze trajecten heb ontvangen. Daarnaast heb ik het initiatief genomen om
bestuurlijk overleg te voeren met betrokken provincies. Daar waar het gaat om de
routes direct rondom de luchthaven word ik geadviseerd door de Alderstafel
Lelystad.
Vraag 2
Kunt u aangeven of er een verslag beschikbaar is van bovengenoemd bestuurlijk
overleg, dat maandag 18 december jl. heeft plaatsgevonden?
Vraag 3
Kunt u aangeven of dit verslag actief openbaar gemaakt wordt? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 4
Kunt u toelichten wat het doel was van dit regionale bestuurlijke overleg? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 5
Kunt u aangeven of er besluiten zijn genomen tijdens dit overleg? Zo ja, welke
besluiten zijn er genomen?
Antwoord 2-5
Er is een verslag gemaakt van het bestuurlijk overleg dat op 18 december jl. heeft
plaatsgevonden.
Het doel van het bestuurlijk overleg was tweeledig. Enerzijds stond het bestuurlijk
overleg in het teken van kennismaking. Anderzijds hebben provinciale bestuurders
vertrouwelijk hun standpunten over de aansluitroutes voor Lelystad Airport kunnen
delen. Om te komen tot optimalisatie van de aansluitroutes wil ik de input van de
provinciale bestuurders zorgvuldig afwegen, alvorens ik uw Kamer begin februari
informeer over mijn voorgenomen besluit. Derhalve zal ik het verslag van het
bestuurlijk overleg van 18 december 2017 op dit moment nog niet openbaar
maken.
Vraag 6
Wanneer vindt het volgende regionale bestuurlijke overleg plaats? Is de agenda
van dit overleg openbaar? Zo nee, waarom wordt de agenda niet actief openbaar
gemaakt? Deelt u de mening dat dit wel zou moeten gebeuren, juist om de
transparantie in dit proces te garanderen?
Vraag 7
Kunt u uiteenzetten wat uw inzet bij dit vervolgoverleg zal zijn en kunt u de Kamer
hierover voorafgaand aan het overleg informeren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6-7
Voordat ik in februari uw Kamer informeer over mijn voorgenomen besluit zal ik
nogmaals overleg voeren met de provinciale bestuurders. Daarin zal ik het advies
van LVNL en CLSK over de input van de provincies uit het bestuurlijk overleg van
18 december 2017 vertrouwelijk met hen bespreken. Ik zal de standpunten van de
provincies maximaal meewegen.
Vraag 8
Welke stappen zijn voor u nog noodzakelijk om te zetten, voordat
het milieueffectrapport (m.e.r.) naar de commissie voor het m.e.r. kan gaan voor
advies? Deelt u de mening dat hierbij geen enkele stap overgeslagen mag worden
juist om het proces zo zorgvuldig en transparant mogelijk te doorlopen?
Voordat het MER naar de onafhankelijke Commissie voor de m.e.r. kan gaan voor
advies zal ik de geconstateerde fouten herstellen, het MER actualiseren en de
milieueffecten voor de aansluitroutes in beeld brengen. Bij het opstellen van de
milieueffectrapportage wordt, conform de motie van de leden Paternotte (D66) en
Bruins (ChristenUnie)2
, een contra-expertise uitgevoerd door een niet eerder
betrokken partij (dBvision), in samenwerking met de bewonersdelegatie.
Vraag 9
Heeft u kennisgenomen van het bericht “Hans Alders nog tot herfst 2018 op
Schipholdossier”3
?)
Ja.
Vraag 10
Kunt u aangeven over welke evaluatie het in dit artikel gaat?
Dit artikel refereert aan de evaluatie van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) waar
ik u per brief van 21 december 2017 over heb bericht.
Vraag 11
Bent u bereid de Kamer te informeren over de uitkomsten van deze evaluatie? Zo,
ja kunt u de evaluatie ook delen met de Kamer? Zo, nee waarom niet?
Uiteraard zal ik uw Kamer hier te zijner tijd over informeren.
Vraag 12
Wat is uw antwoord op de vraag van de voorzitter van de Alderstafel dat ook
bewoners van gebieden verder van de luchthaven af aan het overleg zouden
moeten aanschuiven, vooral voor discussies over routes, die immers over een
groter gebied gaan?
Zoals aangegeven in de Kamerbrief van 21 december jl.4
heb ik de voorzitter van
de Alderstafel gevraagd mij te voorzien van ervaringen en inzichten van de
afgelopen jaren en zijn brief hierover als bijlage meegestuurd. In het kader van de
luchtruimherziening zal ik hier specifieke aandacht voor hebben. Ik neem het
advies van de bewonersdelegatie hierin mee en zal uw Kamer hierbij betrekken.
Vraag 13
Kunt u bovenstaande vragen binnen twee weken beantwoorden?
Zoals toegezegd in het AO Luchtvaart van 25 januari jl. beantwoord ik
bovenstaande vragen in de laatste week van januari.
1 Kamerstuk 31 936, Nr. 428
2 Kamerstuk 31.936, nr. 435
3 Website Noordhollands Dagblad, 29 december 2017
(https://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/hans-alders-nog-tot-herfst-2018-opschipholdossier)