Beantwoording Kamervragen van het lid Amhaouch (CDA)
over de brandbrief aan de directie van LVNL
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat luchtverkeersleiders een brandbrief
aan de directie van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hebben
geschreven?1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op het bericht?
Ik beschouw dit primair als een interne aangelegenheid bij Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL). De informatie in de media is gebaseerd op interne stukken en
individuele opvattingen van medewerkers.
In algemene zin wil ik aangeven dat ik veel waardering heb voor de manier waarop
verkeersleiders er elke dag weer er in slagen om het groeiende luchtverkeer in
goede banen te leiden, op een manier waarbij veiligheid en efficiency voorop
blijven staan. Ik heb dat recent tijdens mijn bezoek met staatssecretaris Visser aan
LVNL en de verkeerstoren op Schiphol kunnen zien.
Het bestuur van LVNL heeft aangegeven met de medewerkers in gesprek te zijn en
te werken aan oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten. Het is goed als
medewerkers in een organisatie waar de veiligheid en continuïteit van de
dienstverlening de hoogste prioriteit hebben hun knelpunten benoemen, dat
draagt juist bij aan het verder verbeteren van de veiligheid.
Meer operationeel personeel en verdere modernisering van de verkeerstoren
behoren tot de topprioriteiten van LVNL. Ik heb uw Kamer eerder al geïnformeerd
over het door LVNL opgezette programma “Voldoende Verkeersleiders”234
.
Komende jaren zullen daar de resultaten van zichtbaar worden. Daarnaast is een
proces gestart om te komen tot concrete verbeteringen van de werkomgeving en
de interne communicatie. Ik heb dan ook vertrouwen in de verbeteringen waar
LVNL aan werkt.
Vraag 3
Sinds wanneer is het u bekend dat er onrust is binnen de LVNL?
LVNL heeft mijn ministerie eind december geïnformeerd dat een deel van het
luchtverkeersleidingspersoneel hun zorgen en standpunten schriftelijk heeft
gedeeld met het bestuur en dat het bestuur heeft afgesproken hierover begin
januari met de medewerkers in gesprek te gaan.
Vraag 4
Welke aspecten betreft het in uw visie en welke stappen gaat u zetten teneinde op
de oorsprong van die onrust een passend antwoord te geven?
Zie beantwoording van vraag 2.
Vraag 5a
Is de veiligheid op Schiphol in het geding, of kan dat in het geding komen, door de
aspecten waar het personeel zich zorgen om maakt? Zo ja, welke stappen gaat u
ondernemen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5b
Is de veiligheid op de regionale (internationale) vliegvelden in Nederland in het
geding, of kan dat in het geding komen, door de aspecten waar het personeel zich
zorgen om maakt? Zo ja, welke stappen gaat u ondernemen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5a en 5b
LVNL en het Gilde van luchtverkeersleiders hebben aangegeven dat de veiligheid
op Schiphol op dit moment niet in het geding is en er zijn ook geen signalen
daartoe uit het toezicht door de ILT. Het is van belang dat binnen LVNL open over
de zorgen gesproken wordt en dat stappen gezet worden om knelpunten op te
lossen. Het bestuur van LVNL is hier direct mee aan de slag gegaan nadat de
signalen bekend werden.
Vraag 6
In hoeverre is de implementatie van de aanbevelingen van de OVV (zie het rapport
van april 2017) in het geding door de huidige ontstane situatie?
De implementatie van de aanbevelingen van de OVV door de sector gaat door
conform de aanpak zoals opgenomen in de reactie van de sector5
. Het verder
verbeteren van de veiligheid is een speerpunt binnen alle geledingen van LVNL, en
bij de andere luchtvaartpartijen. Zowel de implementatie van de aanbevelingen
van de OVV als het veiligheidsmanagement systeem van LVNL dragen bij aan het
verhogen van de veiligheid.
Vraag 7
Bent u bereid de onrust binnen LVNL nauwgezet te volgen en daar waar nodig de
helpende hand te bieden?
Ik volg het functioneren van LVNL nauwgezet, zowel beleidsmatig, als eigenaar van
het zbo en door het toezicht van ILT.
Vraag 8
Wilt u de Kamer over de vervolgstappen informeren?
Waar opportuun houd ik de Kamer vanzelfsprekend op de hoogte van de
ontwikkelingen. Ik blijf u in ieder geval informeren over de voortgang in de
implementatie van de OVV aanbevelingen.
1 https://nos.nl/artikel/2210347-brandbrief-luchtverkeersleiders-het-hangt-hier-vanamateurisme-aan-elkaar.html
2 Kamerstuk 31 936 Nr. 353, 26 september 2016
3 Kamerstuk 31 936 Nr. 396, 14 september 2017
4 Kamerstuk 31 936 Nr. 399, 27 september 2017
5 Bijlage bij Kamerstuk 29 665 Nr. 242, 11 oktober 2017