Antwoord op vragen van het lid Amhaouch over de brandbrief aan de directie van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)

Beantwoording Kamervragen van het lid Amhaouch (CDA) over de brandbrief aan de directie van LVNL



Vraag 1 Heeft u kennisgenomen van het bericht dat luchtverkeersleiders een brandbrief aan de directie van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hebben geschreven?1
Ja.

Vraag 2 Wat is uw reactie op het bericht?
Ik beschouw dit primair als een interne aangelegenheid bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De informatie in de media is gebaseerd op interne stukken en individuele opvattingen van medewerkers. In algemene zin wil ik aangeven dat ik veel waardering heb voor de manier waarop verkeersleiders er elke dag weer er in slagen om het groeiende luchtverkeer in goede banen te leiden, op een manier waarbij veiligheid en efficiency voorop blijven staan. Ik heb dat recent tijdens mijn bezoek met staatssecretaris Visser aan LVNL en de verkeerstoren op Schiphol kunnen zien. Het bestuur van LVNL heeft aangegeven met de medewerkers in gesprek te zijn en te werken aan oplossingen voor de gesignaleerde knelpunten. Het is goed als medewerkers in een organisatie waar de veiligheid en continuïteit van de dienstverlening de hoogste prioriteit hebben hun knelpunten benoemen, dat draagt juist bij aan het verder verbeteren van de veiligheid. Meer operationeel personeel en verdere modernisering van de verkeerstoren behoren tot de topprioriteiten van LVNL. Ik heb uw Kamer eerder al geïnformeerd over het door LVNL opgezette programma “Voldoende Verkeersleiders”234 . Komende jaren zullen daar de resultaten van zichtbaar worden. Daarnaast is een proces gestart om te komen tot concrete verbeteringen van de werkomgeving en de interne communicatie. Ik heb dan ook vertrouwen in de verbeteringen waar LVNL aan werkt.

Vraag 3 Sinds wanneer is het u bekend dat er onrust is binnen de LVNL?
LVNL heeft mijn ministerie eind december geïnformeerd dat een deel van het luchtverkeersleidingspersoneel hun zorgen en standpunten schriftelijk heeft gedeeld met het bestuur en dat het bestuur heeft afgesproken hierover begin januari met de medewerkers in gesprek te gaan.

Vraag 4 Welke aspecten betreft het in uw visie en welke stappen gaat u zetten teneinde op de oorsprong van die onrust een passend antwoord te geven?
Zie beantwoording van vraag 2.

Vraag 5a Is de veiligheid op Schiphol in het geding, of kan dat in het geding komen, door de aspecten waar het personeel zich zorgen om maakt? Zo ja, welke stappen gaat u ondernemen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5b Is de veiligheid op de regionale (internationale) vliegvelden in Nederland in het geding, of kan dat in het geding komen, door de aspecten waar het personeel zich zorgen om maakt? Zo ja, welke stappen gaat u ondernemen? Zo nee, waarom niet?


Antwoord 5a en 5b
LVNL en het Gilde van luchtverkeersleiders hebben aangegeven dat de veiligheid op Schiphol op dit moment niet in het geding is en er zijn ook geen signalen daartoe uit het toezicht door de ILT. Het is van belang dat binnen LVNL open over de zorgen gesproken wordt en dat stappen gezet worden om knelpunten op te lossen. Het bestuur van LVNL is hier direct mee aan de slag gegaan nadat de signalen bekend werden.

Vraag 6 In hoeverre is de implementatie van de aanbevelingen van de OVV (zie het rapport van april 2017) in het geding door de huidige ontstane situatie?
De implementatie van de aanbevelingen van de OVV door de sector gaat door conform de aanpak zoals opgenomen in de reactie van de sector5 . Het verder verbeteren van de veiligheid is een speerpunt binnen alle geledingen van LVNL, en bij de andere luchtvaartpartijen. Zowel de implementatie van de aanbevelingen van de OVV als het veiligheidsmanagement systeem van LVNL dragen bij aan het verhogen van de veiligheid.

Vraag 7 Bent u bereid de onrust binnen LVNL nauwgezet te volgen en daar waar nodig de helpende hand te bieden?
Ik volg het functioneren van LVNL nauwgezet, zowel beleidsmatig, als eigenaar van het zbo en door het toezicht van ILT.

Vraag 8 Wilt u de Kamer over de vervolgstappen informeren?
Waar opportuun houd ik de Kamer vanzelfsprekend op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik blijf u in ieder geval informeren over de voortgang in de implementatie van de OVV aanbevelingen.
1 https://nos.nl/artikel/2210347-brandbrief-luchtverkeersleiders-het-hangt-hier-vanamateurisme-aan-elkaar.html
2 Kamerstuk 31 936 Nr. 353, 26 september 2016
3 Kamerstuk 31 936 Nr. 396, 14 september 2017
4 Kamerstuk 31 936 Nr. 399, 27 september 2017
5 Bijlage bij Kamerstuk 29 665 Nr. 242, 11 oktober 2017