Antwoorden van de Minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de
Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, op vragen van
Leijten (SP) over het bericht dat de Roemeense
leider van de sociaaldemocraten verdacht wordt van EU-fraude.
Vraag 1
Kent u het bericht “Roemeens leider sociaaldemocraten verdacht van EU-fraude”?1
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat Dragnea illegaal subsidies in de wacht heeft gesleept uit zowel
nationale als Europese fondsen, waarbij het in het laatste geval zou gaan om een
bedrag van 20,9 miljoen euro voor een onderhoudscontract betreffende
landswegen?2
Zo ja, is dit geld reeds teruggevorderd?
Vraag 3
Is het waar dat Dragnea een criminele organisatie heeft opgezet die nog steeds
actief is met mensen in de overheid en het bedrijfsleven? Zo ja, welke stappen
ondernemen de anticorruptie-instellingen DNA en OLAF om deze organisatie aan
banden te leggen?
Vraag 4
Wanneer is deze fraude ontdekt? Kunt u een overzicht geven van het moment van
vaststellen en de acties die vervolgens ondernomen zijn?
Antwoord op vragen 2, 3, 4
In november 2017 is door het Roemeense Nationale Bureau voor
Corruptiebestrijding (DNA) een onderzoek tegen de partijleider van de Sociaal
Democratische Partij (PSD) Liviu Dragnea gestart, waarvan de uitkomst nog niet
bekend is. Dragnea wordt verdacht van fraude met EU- en nationale fondsen, het
opzetten van een georganiseerde criminele groepering en machtsmisbruik voor
persoonlijk gewin. Het DNA heeft tegoeden van de verdachte bevroren en heeft
een achttal personen inmiddels in staat van beschuldiging gesteld voor
medeplichtigheid. De rechter stelt vast of er sprake is van fraude. Onrechtmatige
betalingen moeten door de lidstaten altijd worden teruggevorderd (Verordening
966/2012 artikel 59 lid 2).
De zaak tegen Dragnea is gebaseerd op twee onderzoeken van het Europees
bureau voor fraudebestrijding (OLAF), die zijn afgerond in mei en september 2016.
OLAF heeft de informatie aangaande deze onderzoeken gedeeld met het DNA. Het
kabinet doet geen verdere uitspraken hangende het onderzoek dat in een andere
lidstaat plaatsvindt.
Vraag 5
Heeft Roemenië nog EU-gelden ontvangen nadat OLAF in 2016 aan de bel trok
over het feit dat Dragnea en andere Roemeense ambtsdragers gefalsificeerde
papieren hebben gebruikt om EU-subsidies binnen te halen?3
Zo ja, hoe heeft dat
kunnen gebeuren?
Zie beantwoording vraag 7.
Vraag 6
Welke maatregelen worden er getroffen jegens Dragnea en andere van fraude
verdachte ambtsdragers?
Het DNA heeft, in afwachting van de uitspraak door een Roemeense rechter,
tegoeden bevroren en beslag gelegd op (on)roerende goederen van de
verdachten.
Vraag 7
Welke gevolgen heeft deze corruptie voor de omgang met fondsen voor
Roemenië?
Antwoord op vragen 5 en 7
Ontvangsten vanuit Europese structuurfondsen worden onderworpen aan reguliere
nationale en Europese controles om doelmatige en rechtmatige besteding van
middelen te waarborgen. Wanneer onterechte toekenning van subsidies
geconstateerd wordt, zijn verschillende maatregelen mogelijk, waaronder het
terugvorderen van middelen en het opschorten van betalingen aan een project of
begunstigde. Via bovengenoemd beheers- en controlesysteem is deze fraudezaak
aan het licht gekomen en zijn passende maatregelen getroffen. Het kabinet doet,
hangende het onderzoek, geen verdere uitspraken over de gevolgen of oorzaken
van dit geval.
Vraag 8
Heeft de ontdekking van deze fraude gevolgen voor de toetreding van Roemenië
tot de Schengenzone?4
Kunt u uw antwoord onderbouwen?
Voor toetreding tot Schengen is unanimiteit in de Raad nodig. Het onderwerp staat
vooralsnog niet op de agenda van de JBZ-Raad, waar dit zou moeten worden
besproken.
Vraag 9
Welke lessen kunnen er getrokken worden uit de endemische corruptie in
Roemenië als het gaat om eisen die gesteld worden aan kandidaat-lidstaten?
In de onderhandelingsraamwerken met Montenegro en Servië is opgenomen dat
de rechtsstaatshoofdstukken 23 (rechterlijke macht en fundamentele rechten) en
24 (justitie, vrijheid en veiligheid) vroeg in het onderhandelingsproces worden
opgepakt. Deze ‘Nieuwe Methodiek’ werd geïntroduceerd door Commissie en Raad
op basis van de ervaring van eerdere toetredingsonderhandelingen. Door vroeg in
de toetredingsonderhandelingen de problemen op deze terreinen aan te pakken en
deze hoofdstukken pas als laatste te sluiten mede op basis van een “track record”,
wordt het toetredingstraject optimaal benut en wordt ruim de tijd geboden
woorden om te zetten in daden, o.a. op het gebied van corruptiebestrijding.
Vraag 10
Vindt u het aan de orde om het EU-budget te verdubbelen als telkenmale blijkt dat
geld niet goed terecht komt? Hoe gaat Nederland zich opstellen in de discussie
over de huidige begroting en het toekomstig meerjarig financieel kader met
betrekking tot corruptie en verspilling?
Nederland is in geen enkel geval voorstander van verdubbeling van de EUbegroting.
Het kabinet wil vermijden dat Nederland binnen het volgende MKF (per
2021) meer bijdraagt aan de EU-begroting als gevolg van Brexit. Daarbij is de
Nederlandse positie dat de begroting gemoderniseerd dient te worden, wat onder
meer een grondige hervorming betekent van het huidige Cohesiebeleid, om dit
beleid met minder geld effectiever te maken en daarmee ook middelen in te
kunnen zetten voor nieuwe prioriteiten als onderzoek en innovatie, klimaat en
duurzaamheid, veiligheid en migratie. Corruptie en verspilling dient verder te
worden bestreden door een doeltreffend controleregime dat administratieve lasten
reduceert waar mogelijk en tegelijkertijd effectief toezicht houdt op de besteding
van middelen.
1https://fd.nl/economie-politiek/1227294/roemeens-leidersociaaldemocraten-verdacht-van-eu-fraude
2 https://ec.europa.eu/anti-fraud/media-corner/news/13-11-2017/headromanian-ruling-party-indicted-fraud-following-olaf-investigation_en
3 https://www.reuters.com/article/us-romania-corruption/romanian-rulingparty-leader-investigated-over-criminal-group-idUSKBN1DD15E
4 http://www.euractiv.com/section/justice-home-affairs/news/bulgariaromania-have-made-progress-but-still-more-needed-eu-report/