Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid De Jonge van Ellemeet (GL) over
het delen van persoonsgegevens van gebruikers van Valys (2018Z00389).
1
Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Ouderenvervoerder speelt data van haar
gebruikers door’?1)
Ja.
2
Wat is de functie van VITA voor gebruikers van Valys? Wat is de verhouding tussen
het bedrijf Transvision en VITA?
Voor de beantwoording van uw vragen heb ik informatie ingewonnen bij
Transvision, de huidige uitvoerder van Valys. VITA is een tool dat Valys-pashouders
kunnen gebruiken voor het boeken van een reis. Deze applicatie is beschikbaar
naast de al langer bestaande mogelijkheden via telefoon en Mijn Valys. VITA biedt
bij het boeken van een reis – naast Valys - ook andere vervoersmogelijkheden
zoals het reguliere OV of Wmo-vervoer. Transvision heeft de applicatie ontwikkeld
en is eigenaar van VITA.
3
Bent u ervan op de hoogte dat VITA onderdeel is van het Belgische bedrijf Cubigo,
dat diensten aanbiedt aan mensen met een beperking? Wat vindt u hiervan?
4
Waarom wordt een website van de rijksoverheid gebruikt om indirect te adverteren
voor een Belgisch bedrijf dat naast gehandicaptenvervoer ook andere diensten
aan gehandicapten aanbiedt?
3 en 4
VITA is geen onderdeel van het Belgische bedrijf Cubigo. Cubigo is een IT-bedrijf
met een gelijknamig ICT-platform. Dit digitale platform is speciaal ontwikkeld voor
ouderen. Cubigo biedt – naast het platform – zelf geen diensten aan. Transvision
maakt voor de boekingstool VITA gebruik van dit platform.
5
Bent u ervan op de hoogte dat Cubigo en Transvision bewust samenwerken omdat
Transvision over persoonsgegevens beschikt, zoals dat vermeld staat op de
website van Cubigo: "(o)ok bleek Transvision met 400.000 klanten in vervoer dé
perfecte strategische partner om in contact te komen met nieuwe gebruikers"? 2)
Zo ja, waarom staat u dit toe? Zo nee, waarom is hier geen toezicht op?
Ik ben op de hoogte van de samenwerking tussen Transvision en Cubigo. De
betreffende uitspraak op de website laat ik geheel voor rekening van Cubigo. Op
basis van de mij ter beschikking staande informatie stel ik vast dat de wetgeving
ten aanzien van privacy en gegevensbescherming in acht wordt genomen.
6
Deelt u de mening dat Transvision zijn positie als concessiehouder gebruikt om er
commercieel beter van te worden? Zo ja, bent u het er in dat geval mee eens dat
dit onwenselijk is? Wat gaat u hieraan doen? Zo nee, waarom niet?
Transvision is een onderneming en heeft – ook met betrekking tot het Valys
vervoer – een commercieel oogmerk. Het gebruik van VITA is gratis, vrijwillig en
vrijblijvend. De ontwikkeling van een innovatie als VITA acht ik op zichzelf niet
onwenselijk. In VITA wordt de Valys-pashouder bij het plannen (en boeken) van een
reis meer vervoersmogelijkheden geboden dan alleen Valys. Dit biedt mensen met
een mobiliteitsbeperking aanvullende ondersteuning om hun reis zo goed mogelijk
te laten aansluiten op hun specifieke behoefte en mogelijkheden.
7
Bent u ervan op de hoogte dat in het contract tussen de overheid en Transvision
staat dat het delen van gegevens met derden alleen toegestaan is in het geval
noodzaak? Deelt u de mening dat het delen van gegevens met Cubigo geen
noodzaak is? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo nee, waarom niet?
Transvision deelt geen gegevens met Cubigo. Als Valys-pashouders gebruik willen
maken van VITA melden zij zich vrijwillig aan voor VITA en Cubigo. Dit vraagt
derhalve een individuele afweging en instemming. Transvision kan dit niet namens
een pashouder en heeft dit ook niet gedaan. Het gebruik van VITA is niet
noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van Valys.
8
Vindt het u het tevens onwenselijk dat het voor de gebruikers van Valys, ouderen
en mensen met een beperking, onvoldoende transparant is wat Transvision met
hun gegevens doet? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
9
Deelt u de mening dat de privacy van de gebruikers van Valys in het geding is? Zo
ja, wat gaat u hieraan doen? Zo nee, waarom niet?
8 en 9
De privacy van de Valys gebruiker is zoals aangegeven niet in het geding, maar ik
ben het met u eens dat de informatievoorziening naar de gebruiker zo volledig en
begrijpelijk mogelijk moet zijn. Dat is ook het belangrijkste bezwaar van de
ouderenbond KBO-PCOB in het artikel. Ik heb Transvision hierop aangesproken en
de informatie op de website is inmiddels aangepast. Daarnaast is naar aanleiding
van dit artikel met KBO-PCOB afgesproken om met hen en andere
vertegenwoordigers van de doelgroep op korte termijn met elkaar in gesprek te
gaan.
10
Deelt u de mening dat gegevens die verstrekt zijn voor het gehandicaptenvervoer
via Valys niet bedoeld zijn om winsten te boeken op andere terreinen? Zo ja, wat
gaat u hieraan doen? Zo nee, waarom niet?
Zie antwoord 6 en 7.
1) https://www.ad.nl/economie/ouderenvervoerder-speelt-data-van-haargebruikers-door~ae1f7f90/
2) http://www.cubigo.com/nl/blog/limburgs-zorgplatform-cubigo-haalt-4-miljoeneuro-op/