Antwoorden van de minister voor Buitenlandse Handel en
Ontwikkelingssamenwerking en de minister van Buitenlandse Zaken op
vragen van Karabulut (SP) over de levering van
twee Fokker 70-toestellen die in het bezit van de luchtmacht van
Myanmar zijn gekomen.
Vraag 1
Is het waar dat de luchtmacht van Myanmar twee toestellen van de Fokker-70
heeft verworven? 1
) Zo nee, wat zijn dan de feiten?
Vraag 2
Is het waar dat deze toestellen zijn aangeworven via de firma Air KBZ die in maart
2017 twee Fokker-70 toestellen in Nederland heeft aangeschaft om er
binnenlandse vluchten mee uit te voeren? 2
)
Antwoord op vragen 1 en 2
Nee. Navraag bij KLM leert dat KLM Cityhopper begin 2017 twee Fokker-70
vliegtuigen heeft verkocht en geleverd aan MWG Limited, een bedrijf uit
Singapore. Deze vliegtuigen zijn na de verkoop omgebouwd tot vliegtuigen voor
VIP-vervoer en er worden VIP-vluchten mee uitgevoerd in, van en naar Myanmar.
De vliegtuigen zijn nog steeds in bezit van MWG Limited en worden geleased aan
de overheid van Myanmar, waarbij de luchtmacht de vluchten en het onderhoud
uitvoert.
Vraag 3
Is het waar dat een uitvoervergunning aan Air KBZ is verleend? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, zijn daarbij voorwaarden gesteld om te voorkomen dat deze toestellen
zouden worden doorgeleverd aan de luchtmacht van Myanmar?
Vraag 4
Deelt u de opvatting dat de doorlevering van de Fokker-70 toestellen ongewenst
is, want in strijd met het militair embargo, en dat het noodzakelijk is de toestellen
terug te eisen aangezien de luchtmacht van Myanmar als deel van de krijgsmacht
verantwoordelijk moet worden gesteld voor ernstige repressie in Myanmar? 3
)
Antwoord op vragen 3 en 4
Er is geen vergunning verleend aan Air KBZ, evenmin als aan MWG Limited of aan
KLM Cityhopper B.V. voor de uitvoer van Fokker-70 vliegtuigen naar Myanmar.
Aangezien het civiele vliegtuigen zijn, was geen uitvoervergunning (ten behoeve
van Singapore) nodig.
Naar aanleiding van de berichten heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken
contact opgenomen met KLM over de verkoop van de twee Fokker-toestellen.
Hieruit is gebleken dat KLM due diligence heeft toegepast en pas tot verkoop is
overgegaan nadat het zich ervan had vergewist dat deze civiele vliegtuigen
konden worden verkocht aan de kopende Singaporese partij voor het gebruik in
Myanmar. Zoals onder het antwoord op vraag 1 aangegeven, zijn ze vervolgens
geleased aan de overheid van Myanmar.
Nederland pleit voor strikte naleving van het EU-wapenembargo ten aanzien van
Myanmar. Het leasen van civiele toestellen aan de luchtmacht van Myanmar valt
ook bij strikte lezing echter niet onder dit wapenembargo.
1
)“Military chief commissions 10 airplanes while calling for more”,
http://www.elevenmyanmar.com/politics/12819.
2
) Air KBZ neemt Fokker 70's over van KLM Cityhopper,
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/air-kbz-neemt-fokker70s-over-van-klm-cityhopper.
3
) Verslag Raad Buitenlandse Zaken van 11 december 2017
(2017Z18310):"Myanmar. Conform de toezegging die is gedaan aan uw Kamer
tijdens het Algemeen Overleg Myanmar op 25 oktober 2017 informeert het kabinet
uw Kamer dat uit navraag is gebleken dat momenteel twee EU-lidstaten militaire
contacten onderhouden met Myanmar. Duitsland heeft slechts sporadisch militair
contact met Myanmar, onder andere via de militaire attaché van de ambassade
van Myanmar in Berlijn. Sinds het verergeren van de vluchtelingencrisis in
Myanmar zijn deze contacten verder teruggebracht. Spanje onderhoudt slechts
indirecte contacten die verlopen via het opleidingsinstituut van het Spaanse
ministerie van Defensie (CESEDEN). Twee officieren van het leger van Myanmar
namen laatstelijk in oktober 2017 deel aan de High Defence Studies Course for
Asia-Pacific Senior Officers. De Spaanse overheid zal toekomstige deelname van
vertegenwoordigers uit Myanmar bezien in de context van de laatste
ontwikkelingen in Myanmar en het EU beleid ter zake."