Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Hijink (SP) over het bericht dat een
keuringarts is gezwicht onder gemeentelijke druk (2018Z00242).
1
Hoe oordeelt u over het bericht dat een keuringarts een medisch rapport heeft
aangepast onder druk van de gemeente Lingewaard? 1)
De gemeente Lingewaard heeft mij geïnformeerd dat naar aanleiding van deze
zaak een bestuursrechtelijke procedure en een tuchtzaak lopen. Het is aan de
bestuursrechter om te beoordelen of het door de gemeente genomen besluit tot
afwijzing van de aangevraagde maatwerkvoorzieningen rechtmatig is en het is aan
de tuchtrechter om vast te stellen of de keuringsarts juist heeft gehandeld.
2
Vindt u het wenselijk dat een gemeente druk zet op een keuringsarts om kosten te
drukken en een noodzakelijke zorgvoorziening niet te verstrekken?
Nee. Iedere gemeente heeft te handelen volgens de wettelijke regels en de
algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Op basis van de Wmo 2015 heeft een
cliënt recht op maatschappelijke ondersteuning ter compensatie van de
beperkingen in de zelfredzaamheid of participatie, voor zover de cliënt deze
beperking naar het oordeel van het college niet op eigen kracht, met mantelzorg
of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk kan verminderen of
wegnemen. De voorziening moet in dat geval een passende bijdrage leveren aan
het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat wordt gesteld tot
zelfredzaamheid of participatie en zo lang mogelijk in de eigen omgeving kan
blijven. Niet de kosten, maar de passende bijdrage aan de zelfredzaamheid of
participatie van de betreffende cliënt zijn doorslaggevend bij het verstrekken van
maatschappelijke ondersteuning. Zie verder het antwoord op vraag 1.
3
Hoe oordeelt u over de berichten dat de gemeente Lingewaard naar eigen zeggen
geen partij in deze zaak is, omdat het om een medische tuchtzaak gaat?
In de tuchtzaak is de gemeente inderdaad juridisch geen partij. Het betreft hier
een zaak tussen de betrokken patiënt als klager en de keuringsarts als beklaagde.
De gemeente kan eventueel wel als getuige opgeroepen worden in deze
tuchtzaak.
4
Deelt u de mening dat juist de gemeente verantwoordelijk is voor deze wanpraktijk
omdat zij een indicatieproces beïnvloed hebben? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?
Zo nee, waarom niet?
Zie hiervoor de antwoorden op vraag 1 en 2.
5
Is u bekend of het vaker voorkomt dat indicaties of medische rapporten worden
aangepast onder druk van de gemeente? Zo nee, bent u bereid dit uit te zoeken
en de Kamer hierover te informeren?
Nee, dat is mij niet bekend. Op basis van de informatie die mij thans ter
beschikking staat, heb ik geen aanleiding om te veronderstellen dat gemeenten
zich op meer dan mogelijk incidentele basis schuldig maken aan de beïnvloeding
van keuringsartsen. Een nader onderzoek lijkt mij om die reden dan ook niet aan
de orde. Zie ook de antwoorden op vraag 1, 2 en 4.
6
Deelt u de mening dat niet de gemeente een indicatie hoort te stellen maar juist
onafhankelijke zorgprofessionals die de expertise en ervaring in huis hebben en
die de specifieke omstandigheden van mensen kennen? Kan er sprake zijn van
dubbele petten als gemeenten zowel betalen voor de zorg alsook bepalen wie
welke zorg krijgt? Zo ja, bent u voornemens het indicatieproces voor de Wet
maatschappelijke ondersteuning te wijzigen? Zo nee , waarom niet?
Nee, in de Wmo is de verantwoordelijkheid voor toekenning van algemene en
maatwerkvoorzieningen belegd bij het college van Burgemeester en Wethouders.
Het voorgaande laat natuurlijk onverlet dat het college zich daarbij doorgaans laat
adviseren door (zorg) professionals over bijvoorbeeld de beperkingen van een
cliënt. Op basis van artikel 2.6.3 Wmo 2015 kan het college er ook voor kiezen de
vaststelling van rechten en plichten te mandateren aan een aanbieder. Ik heb
overigens van het college van de gemeente Lingewaard vernomen dat de
gemeenteraad in deze zaak een eigen onderzoek naar de gang van zaken heeft
ingesteld.
1) https://nos.nl/artikel/2211162-keuringsarts-zwicht-voor-gemeentelijke-druk.html