Antwoord op vragen van de leden Van Toorenburg en Van Nispen over het bericht ‘Advocaten ronselen in de bajes’
Antwoorden van de minister voor Rechtsbescherming op de vragen van
de leden Van Toorenburg (CDA) en Van Nispen (SP) over het bericht
‘Advocaten ronselen in de bajes’ (ingezonden 1 december 2017, nr.
2017Z16882 ) Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Advocaten ronselen in de bajes’? 1)
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met de afspraken van de Dienst Justitiële Inrichtingen
(DJI) met Emates en/of andere partijen om te adverteren op de prints en
enveloppen van (privé)correspondentie van gedetineerden?
DJI heeft geen formele afspraken met eMates of andere partijen ten aanzien van
het adverteren op (privé)correspondentie van gedetineerden. Ook is geen sprake
van een inkoopconstructie of andersoortige formele samenwerking. eMates is een
onafhankelijke derde partij die diensten aanbiedt aan personen die met
gedetineerden willen communiceren. Ten behoeve daarvan worden door de
gedetineerde zelf contactgegevens aan de verzender verstrekt. De verzender vult
deze gegevens in op de website van eMates, waarna de berichten naar de juiste
DJI-locatie worden gestuurd. Omdat voor recidivevermindering het behoud van
contacten met buiten belangrijk is, print DJI deze berichten en controleert, indien
er sprake is van een toezichtsmaatregel, de inhoud - net zoals bij fysieke post.
Daarna worden ze afgeleverd bij de betreffende gedetineerde.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de praktijk dat tegen betaling advocaten(kantoren) op
persoonlijke brieven aan gedetineerden kunnen adverteren?
Personen die willen communiceren met gedetineerden gebruiken op vrijwillige
basis, tegen betaling, de diensten die eMates aanbiedt. Ik heb er geen oordeel
over dat eMates gebruikmaakt van advertenties om de kosten van deze diensten
laag te houden. Gericht adverteren aan cliënten van andere advocaten(kantoren)
kan echter in strijd zijn met de gedragsregels van de Nederlandse Orde van
Advocaten (NovA). Als daarvan sprake is, kunnen advocaten dit aankaarten bij de
deken en hiervan melding doen bij eMates. Als bij DJI signalen binnenkomen dat
sprake is van ongewenst adverteren op berichten van eMates wordt dit bij eMates
gemeld. eMates heeft dan de mogelijkheid deze advertenties uit te sluiten.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat adverteren op briefpost gericht aan
gedetineerden wezenlijk anders is dan een advertentie in een tijdschrift
dat in de inrichting ligt?
Ja, waarbij ik wil opmerken dat als de verzender en gedetineerde zonder
advertenties willen communiceren per post, telefonisch of bij bezoek, dit ook
mogelijk is, mits de gedetineerde daarvoor toestemming heeft.
Vraag 5
Bent u bekend met tuchtrechtelijke veroordelingen waarbij
advocaten(kantoren) op de vingers zijn getikt voor (te) agressief
ronselen in gevangenissen?
Ja. Tuchtrechtelijke veroordelingen doen zich incidenteel voor bij advocaten die
zich niet aan de gedragsregels houden. Adverteren en andere vormen van
cliëntenwerving zijn voor advocaten op zichzelf niet verboden, maar gericht
ronselen is in strijd met de voor advocaten geldende beroeps- en gedragsregels.
Bij vermoedens van ronselen kan de lokale deken een onderzoek instellen en waar
aangewezen actie ondernemen. Het dekenberaad, dat landelijk overleg voert over
de wijze waarop de toezichttaken en -bevoegdheden worden uitgeoefend en
klachten worden behandeld, heeft in 2017 geconcludeerd dat de bestaande weten
regelgeving inzake overnameperikelen en ronselpraktijken in beginsel volstaat.
De ronselpraktijken zijn niet zodanig en wijdverbreid dat het nodig is om daarvoor
een afzonderlijke set van regels te ontwikkelen.
De incidenten die zich eerder hebben voorgedaan zijn aangepakt door de dekens,
zoals bijvoorbeeld de zaak van de Raad van Discipline Arnhem-Leeuwarden van 5
oktober 2015 (ECLI:NL:TADRARL:2015:155), resulterend in een voorwaardelijke
schorsing. In de beroepsopleiding van advocaten wordt aan de hand van
casuïstiek veel aandacht besteed aan dit soort beroepsethische vraagstukken, en
binnen de beroepsgroep heeft de overname van cliënten en het ronselen de volle
aandacht.
Vraag 6
Heeft de DJI een protocol waarin wordt aangeduid welke vorm van
adverteren en welke advertenties zijn toegestaan? Zo nee, bent u bereid
hier regels voor op te stellen?
Omdat DJI geen formele samenwerking met eMates heeft, is hiervoor geen
protocol opgesteld. Zoals gezegd, is DJI bereid klachten van advocaten door te
geven aan eMates. Advocaten kunnen dat echter ook rechtstreeks doen.
Daarnaast wijs ik erop dat DJI momenteel bezig is om het concept Zelfbediening
Justitiabelen (ZBJ) te ontwikkelen, waarbij justitiabelen in het kader van
zelfredzaamheid de beschikking krijgen over ICT-functionaliteiten om een veelheid
aan zaken zelf te regelen, zoals bezoek, kapper, boeken en e-learning. Een
beperkte emailvoorziening voor gedetineerden past binnen dit concept.