2017Z18503
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en
Waterstaat over de detectieproblematiek op de trajecten tussen Gouda en Alphen aan den Rijn
en Oldenzaal en de Duitse grens (ingezonden 20 december 2017)
1
Bent u bekend met de uitkomst van de gesprekken tussen ProRail, NS/Abellio en de provincie
Zuid-Holland om de detectieproblematiek, die de frequentieverhoging op de spoorlijn GoudaAlphen
aan den Rijn belemmerde, op te lossen, zoals u ook aangegeven heeft in de
beantwoording van Kamervragen? 1)
2
Klopt het dat de partijen overeen zijn gekomen een commissie in te stellen die een bindend
advies zou afgeven? Klopt het dat deze commissie in haar advies uitsprak dat ProRail
verantwoordelijk is voor voldoening van de kosten van de detectieapparatuur?
3
Onderschrijft u de beargumentering van deze uitspraak, omdat ProRail als spoorbeheerder de
verantwoordelijkheid heeft om zorg te dragen voor de betrouwbaarheid, beschikbaarheid en
veiligheid van infrastructuur? Zo nee, waarom niet?
4
Bent u bekend met het bericht dat vanaf 14 januari de nieuwe regionale trein RB61 van
Hengelo naar Bielefeld gaat rijden? 2)
5
Klopt het dat op het traject tussen Oldenzaal en de Duitse grens ook maatregelen nodig zijn
om de detectie van het nieuwe treinmaterieel te garanderen? Klopt het dat ProRail zich op het
standpunt stelt dat de provincie Overijssel de kosten van de aanvullende detectiemaatregelen
moet betalen?
6
Kunt u toelichten of u het standpunt van ProRail juist vindt, zeker in het licht van de uitspraak
van de onafhankelijke commissie in geval van de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn?
7Bent u bekend met andere spoorlijnen in Nederland waar deze detectieproblematiek speelt?
Welke gevolgen heeft de uitspraak van de genoemde commissie voor de problematiek op deze
spoorlijnen?
1) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015-2016, nr. 2109
2) https://www.tubantia.nl/hengelo/even-wachten-op-trein-van-hengelo-naar-bielefeld-nietdecember-maar-januari~a8544f5a/