2017Z18501
Vragen van het lid Paternotte (D66) aan de minister van Financiën over grote achterstanden
bij het Kifid (ingezonden 20 december 2017)
1
Bent u bekend met het artikel “Het Kifid heeft best een groot probleem”? 1)
2
Klopt het, dat de behandeltijd voor klachten over financiële instellingen de afgelopen jaren is
opgelopen?
3
Klopt het, dat voor het toewijzen van een secretaris aan een zaak normaal gesproken tien
weken de tijd genomen wordt, terwijl het streven is in 95% van de gevallen een dossier
binnen veertien dagen aan een secretaris toe te wijzen? 2) Klopt het voorts dat deze termijn nu
vaak verlengd wordt met nog eens acht weken?
4
In hoeveel procent van de gevallen wordt voldaan aan de interne streefnormen als het gaat om
laten weten of een klacht behandelbaar is (zeven dagen), het toewijzen aan een secretaris van
een klacht (veertien dagen) en het afhandelen van dossiers (180 dagen)?
5
Wat is het verzuimpercentage bij het Kifid over de afgelopen vijf jaar, uitgesplitst naar jaar?
6
Klopt het, dat het verloop onder secretarissen bij het Kifid hoog is, zoals aangegeven in mails
aan consumenten? 3) Wat is hiervoor de verklaring?
7
Vindt u 180 dagen teneinde een dossier compleet af te handelen niet onnodig lang? Kunt u
aangeven hoe tot deze norm gekomen is?
8
Op welke manier wordt er gezorgd dat de behandeltijd snel wordt verkort? Welke
verantwoordelijkheid heeft u daarbij als minister?
9
Klopt het, dat indieners van een klacht telefonisch worden benaderd teneinde de vertraging
mede te delen? Klopt het dat er geen schriftelijke bevestiging volgt?
1) http://daskapital.nl/2017/11/het_kifid_heeft_best_wel_een_p.html
2) https://www.kifid.nl/fileupload/Eindrapport%20evaluatie%20Kifid.pdf
3) http://daskapital.nl/images/other/kifidmail.jpg