De enorme vertraging van de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrail

2017Z17859 Vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Water over de enorme vertraging van de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrail (ingezonden 13 december 2017)



1
Kent u het artikel 'Hoekse Lijn pas in maart of april gereed' in de Metro van 5 december 2017? 1)

2
Hoe verklaart u dat de ombouw van de Hoekse Lijn, ondanks de jarenlange voorbereiding, niet in september jl. is gaan rijden, zoals de betrokken gemeenten en vooral reizigers was voorgespiegeld?

3
Klopt het dat de in juli bekend gemaakte opleveringsdatum van februari 2018 niet gehaald wordt? 2) Zo ja, waarom is ook die nieuwe datum niet haalbaar? Wanneer gaat de metro nu eindelijk rijden?

4
Deelt u de mening dat het tijdelijk vervoer met bussen die in de spits bomvol zitten, waarbij de reizigers moeten staan en de bussen vaak vast komen te staan in de files op de A20, grote overlast oplevert voor de reizigers die aangewezen zijn op het openbaar vervoer?

5
Hoe zijn de lessen van het eerder uitlopen van ombouwprojecten van spoorlijnen naar lightrail, zoals bij Randstadrail, meegenomen in de planning van het project van de Hoekse Lijn?

6
Hoe kan het zijn dat beveiligingssoftware niet op tijd klaar was en dat kabels en leidingen toch niet goed in kaart zijn gebracht?

7
Wie is bestuurlijk verantwoordelijk voor deze enorme vertraging en aan welk gremium dient er verantwoording te worden afgelegd? Welke rol heeft u als systeemverantwoordelijke en verstrekker van de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer aan de metropoolregio?

8
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) als de vervoersautoriteit het aanbestedende bestuursorgaan is, waarin tot voor kort de Rotterdamse wethouder verkeer en vervoer als portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de MRDH optrad, maar diezelfde wethouder met zijn pet als Rotterdamse wethouder verantwoordelijk was voor de rol van opdrachtgever namens de gemeente Rotterdam?

9
Waarom is het rapport met de second opinion van adviesbureau AT Osborne strikt geheim verklaard? 3) Bent u niet van mening dat de inwoners als belastingbetalers en reizigers moeten kunnen zien waarom deze grote vertraging is opgetreden en wat eraan gedaan wordt om de Hoekse Lijn zo snel mogelijk in gebruik te nemen? Kunt u vanuit uw bestuurlijke verantwoordelijkheid een oordeel geven over het geheim verklaren van deze second opinion?

10
Klopt het dat op grond van de bestuurlijke overeenkomst van december 2014 de gemeente Rotterdam verantwoordelijk is voor de extra kosten die de grote uitloop van het project met zich meebrengt? 4) Hoeveel zullen de meerkosten naar verwachting bedragen?
1) https://www.metronieuws.nl/nieuws/rotterdam/2017/12/hoekse-lijn-pas-in-maart-of-aprilgereed
2) http://hoekselijn.mrdh.nl/planning
3) https://rotterdam.notubiz.nl/document/5779671/1/s17bb008465_3_50028_tds
4) http://hoekselijn.mrdh.nl/sites/hoekselijn.mrdh.nl/files/files/20141203%20Bestuurlijke %20Overeenkomst%20HL%20II.pdf

Indiener(s)