2017Z17859
Vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Water
over de enorme vertraging van de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrail (ingezonden 13
december 2017)
1
Kent u het artikel 'Hoekse Lijn pas in maart of april gereed' in de Metro van 5 december
2017? 1)
2
Hoe verklaart u dat de ombouw van de Hoekse Lijn, ondanks de jarenlange voorbereiding,
niet in september jl. is gaan rijden, zoals de betrokken gemeenten en vooral reizigers was
voorgespiegeld?
3
Klopt het dat de in juli bekend gemaakte opleveringsdatum van februari 2018 niet gehaald
wordt? 2) Zo ja, waarom is ook die nieuwe datum niet haalbaar? Wanneer gaat de metro nu
eindelijk rijden?
4
Deelt u de mening dat het tijdelijk vervoer met bussen die in de spits bomvol zitten, waarbij
de reizigers moeten staan en de bussen vaak vast komen te staan in de files op de A20, grote
overlast oplevert voor de reizigers die aangewezen zijn op het openbaar vervoer?
5
Hoe zijn de lessen van het eerder uitlopen van ombouwprojecten van spoorlijnen naar
lightrail, zoals bij Randstadrail, meegenomen in de planning van het project van de Hoekse
Lijn?
6
Hoe kan het zijn dat beveiligingssoftware niet op tijd klaar was en dat kabels en leidingen
toch niet goed in kaart zijn gebracht?
7
Wie is bestuurlijk verantwoordelijk voor deze enorme vertraging en aan welk gremium dient
er verantwoording te worden afgelegd? Welke rol heeft u als systeemverantwoordelijke en
verstrekker van de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer aan de metropoolregio?
8
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag
(MRDH) als de vervoersautoriteit het aanbestedende bestuursorgaan is, waarin tot voor kort
de Rotterdamse wethouder verkeer en vervoer als portefeuillehouder Openbaar Vervoer van
de MRDH optrad, maar diezelfde wethouder met zijn pet als Rotterdamse wethouder
verantwoordelijk was voor de rol van opdrachtgever namens de gemeente Rotterdam?
9
Waarom is het rapport met de second opinion van adviesbureau AT Osborne strikt geheim
verklaard? 3) Bent u niet van mening dat de inwoners als belastingbetalers en reizigers
moeten kunnen zien waarom deze grote vertraging is opgetreden en wat eraan gedaan wordt
om de Hoekse Lijn zo snel mogelijk in gebruik te nemen? Kunt u vanuit uw bestuurlijke
verantwoordelijkheid een oordeel geven over het geheim verklaren van deze second opinion?
10
Klopt het dat op grond van de bestuurlijke overeenkomst van december 2014 de gemeente
Rotterdam verantwoordelijk is voor de extra kosten die de grote uitloop van het project met
zich meebrengt? 4) Hoeveel zullen de meerkosten naar verwachting bedragen?
1) https://www.metronieuws.nl/nieuws/rotterdam/2017/12/hoekse-lijn-pas-in-maart-of-aprilgereed
2) http://hoekselijn.mrdh.nl/planning
3) https://rotterdam.notubiz.nl/document/5779671/1/s17bb008465_3_50028_tds
4) http://hoekselijn.mrdh.nl/sites/hoekselijn.mrdh.nl/files/files/20141203%20Bestuurlijke
%20Overeenkomst%20HL%20II.pdf