2017Z17578
Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Laçin (SP) en Van Raan (PvdD) aan de minister
van Infrastructuur en Waterstaat over het MAA-besluit (ingezonden 11 december 2017)
1
Bent u bereid de berekeningen naar de effecten van de nieuwe invoergegevens voor de
geluidcontouren en de grenswaarden in de handhavingspunten uit het Luchthavenbesluit naar
de Kamer te sturen? Zo nee, kunt u dit toelichten?
2
Zijn de gevolgen van het besluit om meer vrachtverkeer vanuit Maastricht Aachen Airport
(MAA) te vliegen in kaart gebracht, niet alleen voor het vliegveld maar ook voor de
omgeving, zoals toerisme en horeca, kwaliteit van de leefomgeving en het woongenot van
omwonenden?
3
Is er een berekening gedaan van de planschade die de omwonenden lijden als gevolg van de
ingebruikname van de stopway?
4
Is er een voorziening daartoe getroffen door de daartoe aangewezen overheid?
5
Bent u op de hoogte van de bezwaren vanuit de gemeenten Meersen, Vaals en Gulpen-Wittem
met betrekking tot de plannen voor vrachtverkeer vanaf MAA? Kunt u de Kamer laten weten
op welke manier hun bezwaren zijn meegenomen in de belangenafweging?
6
Wanneer zal de Commissie voor de milieueffectrapportage (commissie m.e.r.) een advies
uitbrengen over de milieueffectrapportage (m.e.r.) met de aangepaste berekeningen?
7
Is getoetst welke gevolgen het besluit om MAA open te stellen voor vrachtverkeer heeft voor
de luchtvervuiling in de regio? Zo ja, zijn hierbij naast de extra vliegtuigemissies ook de
emissies van het extra wegverkeer van en naar het vliegveld meegenomen? Wat zijn hierbij de
bevindingen geweest? Zo nee, bent u bereid deze toetsing alsnog uit te voeren?
8
Klopt het dat tijdens informatiebijeenkomsten voor omwonenden in juni 2016 over de
toename van het aantal vliegbewegingen van het groot vliegverkeer per dag aantallen zijn
gepresenteerd, waarbij de toename minder dan de helft is van de aantallen genoemd in de
aanvraag van het luchthavenbesluit richting ministerie?
9
Klopt het dat tijdens die bijeenkomst ook is uitgesproken dat bij volledige benutting van het
luchthavenbesluit de jaargemiddelde geluidbelasting van de langere startbaan in combinatie
met minder vliegtuigen lager zal zijn dan bij volledige benutting van de omzettingsregeling?
10
Deelt u de mening dat hiermee de omwonenden wat betreft de te verwachten toename van de
overlast als gevolg van de beoogde groei van het vliegveld op het verkeerde been zijn gezet?
Zo nee, kunt u dit toelichten?
11
Deelt u de mening dat het indienen van een zienswijze medebepaald wordt door de informatie
die direct in de openbaarheid aan betrokken inwoners is verstrekt? Zo nee, kunt u dit
toelichten?
12
Deelt u de mening dat er daarom nieuwe, juiste informatie aan omwonenden moet worden
verstrekt en dat er een nieuwe periode voor indienen van een zienswijze moet komen? Zo ja,
op welke wijze en op welke termijn gaat u dit uitvoeren? Zo nee, kunt u dit toelichten?
13
Herinnert u zich uw brief aan de Kamer d.d. 31 oktober 2017 waarin u het volgende schrijft:
“Gezamenlijk is geconcludeerd dat naast snelheid ook zorgvuldigheid van cruciaal belang
blijft, mede gezien de belangen en zorgen van omwonenden. Afgesproken is dat partijen in
direct contact met elkaar staan om tot een gedragen oplossing te komen, waarbij zowel de
belangen van de luchthaven als die van omwonenden worden afgewogen en waarbij de huidig
vergunde gebruiksruimte randvoorwaardelijk blijft”? 1) Waarom bent u deze afspraak niet
nagekomen ten opzichte van andere partijen dan de Provincie Limburg en MAA?
14
Bent u bereid het door u te nemen luchthavenbesluit daartoe uit te stellen om aldus het
vertrouwen van omwonenden in een rechtvaardige behandeling van hun belangen en
opvattingen te herstellen? Zo nee, kunt u dit toelichten?
1) Kamerstuk 31936, nr. 424.