Een Rotterdamse school die zorgleerlingen weert

Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over een Rotterdamse school die zorgleerlingen weert (ingezonden 16 november 2017).


Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van berichtgeving over een Rotterdamse school die leerlingen met een beperking en zorgbehoefte bijna structureel lijkt te weigeren?1 2
Vraag 2
Klopt het dat deze school opvallend weinig leerlingen met een zorgvraag heeft en dus de indruk wekt dergelijke leerlingen te weren of ontmoedigen?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de handelwijze van scholen die vanwege hun onderwijsconcept en imago dergelijke leerlingen met beperking en zorgbehoefte weren, terwijl zij bij wet verplicht zijn om deze leerlingen te accepteren en ondersteunen in hun onderwijsbehoefte?
Vraag 4
Deelt u de mening dat een zogenaamde «proefles» om te beoordelen of de leerling wel op de school past en die tot acceptatie of weigering kan leiden, niet past bij de wettelijke verplichting van een dergelijke school om in passend onderwijs te voorzien voor leerlingen die zich aanmelden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat betekent dat voor de handelwijze van de school?
Vraag 5
In hoeverre en hoe vaak wordt er door de inspectie gecontroleerd en/of ingegrepen richting scholen die zich van dergelijke methoden bedienen om zorgleerlingen te weren?
Vraag 6
Bent u bereid om deze specifieke school te laten inspecteren op de achtergronden van hun toelatingsbeleid en hier ook op in te grijpen indien deze handelwijze niet past bij de verplichtingen vanuit wetgeving en de kansen die ook zij aan leerlingen met een beperking en zorgbehoefte dienen te bieden?
1 «Rotterdamse eliteschool weert zorgleerlingen» – De Monitor, KRO-NCRV – zondag 12 november 2017 https://demonitor.ncrv.nl/onderwijs/rotterdamse-eliteschool-weertzorgleerlingen 2 «Rotterdamse schoolvereniging weert zorgleerlingen» – Algemeen Dagblad – zondag 12 november 2017 https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdamse-schoolvereniging-weertzorgleerlingen~a6fed301/

Indiener(s)