2017Z14359
Vragen het lid Nijboer (PvdA) aan de staatssecretaris van Financiën over het gemak waarmee
men als belastingconsulent aangemerkt kan worden. (ingezonden 27 oktober 2017)
1
Bent u bekend met de uitzending “Zijn websites voor het aanvragen van toeslagen te
vertrouwen? "van Kassa van 21 oktober 2017?
2
Klopt het dat voor het aanvragen van een belastingconsulentennummer (beconnummer) bij de
Belastingdienst slechts een inschrijving bij de Kamer van Koophandel benodigd is?
3
Klopt het dat het hebben van een beconnummer niets zegt over de betrouwbaarheid of
deskundigheid van een belastingconsulent?
4
Wat kan een belastingconsulent met een beconnummer doen?
5
Is het voor een belastingconsulent met een beconnummer mogelijk om belastingaangiften te
doen en toeslagen aan te vragen zonder dat daarvoor een machtiging of het inloggen bij DigiD
nodig is? Zo ja, wat vindt u hiervan? Op welke wijze wordt ervoor gezorgd dat hier geen
misbruik van wordt gemaakt?
6
Welke regels gelden er voor gegevensbeheer bij belastingconsulenten? Welke gegevens van
cliënten mogen zij bewaren en hoe dienen zij deze te beveiligen? Waar mogen deze gegevens
voor gebruikt worden? Is het toegestaan om deze gegevens door te verkopen aan derden?
7
Deelt u de mening dat een beconnummer voor mensen het gevoel kan geven dat er een
goedkeuring is van de Belastingdienst, omdat de Belastingdienst het beconnummer verstrekt?
8
Deelt u de mening dat in ieder geval een minimumniveau van kwaliteit en betrouwbaarheid
aan een belastingconsulent aannemelijk moet zijn voordat een beconnummer verstrekt wordt?
9
Bent u bereid een Verklaring Omtrent het Gedrag te vereisen alvorens een beconnummer te
verstrekken?
10
Bent u bereid van belastingconsulenten te vereisen dat zij aannemelijk maken een mate van
deskundigheid te bezitten die nodig is voor de door die consulent uit te voeren
werkzaamheden alvorens een beconnummer te verstrekken?
11
Bent u bereid op te (laten) treden tegen websites die teveel lijken op overheidswebsites en
mensen geld uit de zak kloppen zonder dat daar adequate dienstverlening tegenover staat?