Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
en de minister voor Rechtsbescherming, de beantwoording van de vragen van de
leden Jasper van Dijk (SP) en Van Toorenburg (CDA) over het bericht dat de
woekerhandel in concertkaarten kan voortduren (ingezonden
30 oktober 2017).
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de woekerhandel in concertkaartjes
toch niet wordt aangepakt?1
Ja.
2
Deelt u de mening dat de toegankelijkheid van culturele en sportieve
evenementen belemmerd wordt door de secundaire tickethandel? Zo nee, waarom
niet?
Nee, dit ligt genuanceerder. Doorverkoop van toegangskaarten is niet altijd
ongewenst. Zo kunnen mensen op het laatst verhinderd zijn en op die manier hun
kaartje van de hand doen. De belemmering van de toegankelijkheid van
evenementen is daarnaast voornamelijk gelegen in de schaarste van de kaarten
omdat een concerthal of stadion een maximale capaciteit heeft en de vraag die
capaciteit overstijgt.
3
Erkent u dat de secundaire tickethandel alomtegenwoordig is, zeker nu grote
spelers als LiveNation (eigenaar van Ticketmaster en Seatwave) zich actief
begeven op deze markt? Zo nee, bent u bereid onderzoek te doen naar de omvang
van de secundaire tickethandel?
5
Bent u het eens met de meerderheid van de Staten-Generaal dat maatregelen
moeten worden genomen tegen de uitwassen van de secundaire tickethandel?
Erkent u dat dit een uitgelezen kans is voor het nieuwe kabinet om met voorstellen
te komen? Zo nee waarom niet?
7
Bent u bereid te bezien welke rol de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan
spelen in de bestrijding van de professionele doorverkoop van kaarten?
Antwoord 3 ,5 en 7
Vanuit de media, het veld en beide Kamers is er veel aandacht voor de secundaire
handel in toegangskaarten en de mogelijke misstanden die het gevolg zouden zijn
van die handel. De problemen die worden genoemd zijn divers: te hoge prijzen, in
transparante markt, prijsopdrijving (onder meer door gebruik van computers die
tickets automatisch opkopen), oneerlijke handelspraktijken en fraude. Het
initiatiefwetsvoorstel doorverkoop toegangskaarten (31 461) is door de Eerste
Kamer verworpen, vooral vanwege vermeende ineffectiviteit en gebrek aan
handhaafbaarheid. Tegelijkertijd bestaat er veel sympathie voor aanvullende
maatregelen die de markt voor de doorverkoop van toegangskaarten beperken.
Die sympathie bestaat ook in uw Kamer, getuige de motie hierover van het lid
Kwint c.s. van 13 november jl.2
die is ingediend tijdens de Cultuurbegroting en
aangenomen op 21 november jl..
Op basis van de bestaande regelgeving beschikt de ACM reeds over instrumenten
om consumenten te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken,
ongeoorloofde afspraken en misbruik van marktmacht. Blijkt er sprake van de
verkoop van valse kaarten, dan kunnen consumenten ook zelf aangifte doen.
De ACM houdt de markt goed in de gaten en treedt waar nodig op. In 2010 en in
2011 heeft de ACM de online doorverkoop van toegangskaarten onderzocht en
acht websites een last onder dwangsom opgelegd omdat zij de regels omtrent
informatievoorziening onvoldoende naleefden. In 2016 heeft de ACM gekeken naar
de hoge prijzen op de doorverkoop website van Seatwave. De ACM gaf aan dat de
hoge prijzen niet het gevolg zijn van ongeoorloofde gedragingen van Ticketmaster
en/of Seatwave (beide onderdeel van Live Nation), maar concludeerde dat deze
worden veroorzaakt door vraag en aanbod. In juli van dit jaar heeft de ACM de
(primaire) online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets nog
aangesproken de zgn. “onvermijdbare kosten” die per ticket worden berekend
reeds duidelijk aan te geven bij de geadverteerde prijs3
.
Al met al is mijn beeld dat er al veel onderzoek verricht is en dat er in concrete
gevallen al opgetreden wordt tegen doorverkoop. Gezien het feit dat de sport- en
cultuursector echter nog steeds aangeven last te hebben van doorverkoop, zal ik
samen met de minister van OCW met de sector in gesprek gaan over de
geschetste problemen en de omvang en oorzaken daarvan.
4
Deelt u de mening dat het gevaar bestaat dat Nederland een steeds grotere rol
speelt in de doorverkoop van tickets, als wij – in tegenstelling tot omringende
landen – geen maatregelen nemen tegen het (grootschalig) doorverkopen van
tickets? Zo nee, waarom niet?
Het gevaar dat Nederland een steeds grotere rol speelt herken ik niet. Voorzover ik
nu kan overzien kent van de landen om ons heen alleen België een verbod op
doorverkoop. Het is vanzelfsprekend lastig om als individueel land de doorverkoop
van toegangskaarten aan banden te leggen. Eventuele maatregelen op het gebied
van doorverkoop van tickets zouden dan ook bij voorkeur in Europees verband
genomen moeten worden.
6
Heeft u kennisgenomen van de voorkeur van de Eerste Kamer om de doorverkoop
van tickets bestuursrechtelijk aan te pakken en/of via de Wet oneerlijke
handelspraktijken? Wat zijn dienaangaande de mogelijkheden?
Op 24 oktober heeft de meerderheid van de leden van de Eerste Kamer tegen het
initiatiefwetsvoorstel doorverkoop toegangskaarten gestemd. Daarbij heeft de
Eerste Kamer geen moties aangenomen waarin wordt opgeroepen tot het
aanpakken van de doorverkoop van toegangskaarten door middel van het
bestuursrecht of de Wet oneerlijke handelspraktijken. Gezien de onafhankelijke
positie van de ACM past het mij niet om de ACM op het gebied van de wet
oneerlijke handelspraktijken te instrueren een bepaalde markt aan te pakken. Het
is aan de ACM zelf om op basis van prioriteringsbeleid keuzes te maken.
8
Bent u bereid maatregelen tegen de grootschalige secundaire tickethandel voor te
leggen aan de Tweede Kamer? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen wij
die maatregelen tegemoet zien?
Zoals aangegeven in de antwoorden op de vragen 3, 5 en 7 wil ik nu eerst het
gesprek met de sector aangaan en daarna bezien wat er eventueel moet
gebeuren. Dat lijkt me de juiste volgorde.
1
https://www.volkskrant.nl/politiek/toch-geen-verbod-op-woekerprijzen-bij-doorverkoop-tickets~a4523293/
2
Gewijzigde motie van het Lid Kwint c.s. Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg over de begrotingsstaten van
het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) van 13 november 2017 (34 775-VIII Nr. 34)
3
Meer informatie over de activiteiten van de ACM:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/7417/Lasten-onder-dwangsom-in-zaken-TicketunlimitedPepetickets-Ticketsnederland-Kaartverkoop/
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/7298/Lasten-onder-dwangsom-in-zaken-4allticketsTickets4events-Budgetticket-en-Worldticketshop/
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/15897/ACM-ziet-geen-aanleiding-voor-verder-onderzoek-naardoorverkoop-kaarten/
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17415/ACM-wijst-aanbieders-van-online-tickets-op-regelsduidelijke-prijzen/