2017Z14312
Vragen van het lid Kops (PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties over het toenemend aantal gemeenten dat de permanente
bewoning van vakantiehuisjes wil uitbannen (ingezonden 26 oktober 2017).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht “Hardere aanpak illegaal wonen – Toenemende
strijd tegen verblijf in chalets”? 1)
Ja, ik ben hiermee bekend.
Vraag 2
Hoe omvangrijk is de gemeentelijke strijd tegen permanente bewoning van
vakantiehuisjes? In hoeveel gemeenten is de permanente bewoning van
vakantiehuisjes al volledig aan banden gelegd?
Het is niet bekend hoeveel gemeenten permanente bewoning van
vakantiewoningen toestaan of juist niet toestaan. Ook is niet bekend hoeveel
gemeenten overgaan tot handhaving ten aanzien van de onrechtmatige
permanente bewoning van vakantiewoningen, of om hoeveel woningen het gaat.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat steeds meer gemeenten druk doende zijn eigenaren hun
vakantiehuisjes uit te jagen, op straffe van dwangsommen van vele duizenden
euro’s? Bent u van mening dat dit schandalig is en gemeenten hier onmiddellijk
mee moeten stoppen? Zo nee, waarom niet?
Over het algemeen geldt dat bekend is dat vakantiehuisjes niet bedoeld zijn voor
permanente bewoning. Vakantiehuisjes hoeven bij de bouw ook niet te voldoen
aan dezelfde minimumeisen als een normale woning. De verantwoordelijkheden
en bevoegdheden ten aanzien van het al dan niet mogelijk maken van
permanente bewoning van recreatiewoningen en/of parken zijn neergelegd bij de
gemeenten. Daarmee is ook de handhaving in geval van onrechtmatige
permanente bewoning een decentrale aangelegenheid. Dit betekent dat
gemeenten zelf invulling geven aan de handhaving van de naleving van hun
bestemmingsplannen. Gemeenten hebben echter wel een beginselplicht tot
handhaving. Het kan dan ook geen verbazing wekken dat een gemeente bij
overtreding van geldende regelgeving handhavend optreedt.
Vraag 4
Hoeveel bewoners worden door deze waanzin getroffen? Hoe legt u aan hen uit
dat zij hun eigen vakantiewoning, waar dikwijls hard voor is gespaard, níet naar
eigen believen mogen bewonen? Bent u van mening dat dit niet uit te leggen ís?
Het is niet bekend hoeveel bewoners geconfronteerd zijn of worden met
gemeentelijke handhaving ten aanzien van onrechtmatige permanente bewoning
van vakantiewoningen.
Gemeenten zijn bevoegd om omwille van een goede ruimtelijke ordening
restricties op te leggen aan het gebruik van de ruimte. Door deze restricties vast
te leggen in het bestemmingsplan is algemeen – en dus ook voor de eigenaren of
bewoners van vakantiewoningen – kenbaar welk gebruik van een bepaalde locatie
of (vakantie)woning is toegestaan.
Vraag 5
Hoe gaat u voorkomen dat bewoners door de gemeenten bizar hoge
dwangsommen opgelegd krijgen? Hoe gaat u voorkomen dat weggejaagde
bewoners dakloos raken?
Zoals reeds aangegeven is het aan een gemeente om handhavend op te treden.
Het college van burgmeester en wethouders is bevoegd daartoe een last onder
bestuursdwang of een last onder dwangsom op te leggen. Dit gebeurt binnen de
kaders van de Algemene wet bestuursrecht. Het is dan ook aan de rechter om
daarover in een voorkomend geval een oordeel te geven. In eerste instantie is de
bewoner echter zelf verantwoordelijk voor het vinden van nieuwe huisvesting. In
bepaalde gevallen dient bij het toepassen van bestuursdwang te worden bezien of
het nodig is om personen die daar zelf niet toe in staat zijn hulp te bieden bij het
zoeken naar huisvesting om dakloosheid te voorkomen, onder andere op grond
van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet.
Vraag 6
Bent u van mening dat eigenaren zélf moeten kunnen beslissen of zij al dan niet
permanent in hun vakantiewoning verblijven? Bent u ertoe bereid hiervoor te
zorgen?
Nee, het is aan gemeenten om in hun bestemmingsplan te bepalen waar
permanente bewoning (van vakantiewoningen) is toegestaan, en waar
vakantiewoningen alleen recreatief kunnen worden gebruikt.
Vraag 7
Gaat u er bovendien voor zorgen dat op vakantieparken verblijvende criminelen
en overlastgevers keihard worden aangepakt en direct van de parken worden
verwijderd, en dat reguliere bewoners hier geenszins de dupe van worden? Zo
nee, waarom niet?
Nee, het handhavingsbeleid op verschillende terreinen ligt bij de gemeenten. Er
kan op grond van verschillende regelgeving worden opgetreden, zoals de
Gemeentewet (openbare orde en overlast) en de Woningwet (o.a. bepaalde
vormen van overlast en verloedering). Daarnaast zijn er mogelijkheden om in het
bestemmingsplan regels op te nemen inzake het gebruik.
De aanpak van criminelen en overlastgevers is een verantwoordelijkheid van de
lokale driehoek. Het Rijk richt zich op landelijke wet- en regelgeving en het
ondersteunen van lokale partners.
1) Telegraaf, 25 oktober 2017: http://www.telegraaf.nl/nieuws/917427/hardereaanpak-illegaal-wonen