2017Z15320
Vragen van de leden Wiersma en El Yassini (beiden VVD) aan de minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht ‘MeerGGZ maakt bezwaar
tegen cao ggz’(ingezonden 14 november 2017)
1
Bent u bekend met het bericht ‘MeerGGZ maakt bezwaar tegen cao ggz’? 1)
Ja.
2
Klopt het dat er een bezwaar bij uw ministerie is ingediend tegen het algemeen
verbindend verklaren van de cao geestelijke gezondheidszorg (ggz)?
Er zijn bedenkingen ingediend tegen het verzoek om algemeen verbindend
verklaring (avv) van bepalingen van de cao Geestelijke Gezondheidszorg.
3
Kunt u aangeven of er inmiddels contact heeft plaatsgevonden tussen uw
ministerie en Platform MeerGGZ? Zo ja, wat is er uit dit gesprek gekomen? Zo nee,
gaat dit nog plaatsvinden?
Op dit moment is bovengenoemd verzoek om avv in behandeling. De daartegen
ingediende bedenkingen zullen door mij op de gebruikelijke manier behandeld
worden. Dat betekent dat bedenkingen aan de indieners van het avv-verzoek
worden voorgelegd met verzoek om commentaar. Aan de hand daarvan vorm ik
mijn oordeel over de bedenkingen. Dat oordeel neem ik op in de overwegingen bij
het avv-besluit. Dit is de gebruikelijke gang van zaken bij bedenkingen. In deze
procedure vinden geen gesprekken of hoorzittingen plaats met
bedenkinghebbenden en/of indieners van avv-verzoeken. Het is een schriftelijke
procedure.
4
Wat vindt u van de opmerkingen van Platform MeerGGZ-voorzitter Bert Bakker dat
de nieuwe cao ggz inflexibel en centralistisch is en hiermee mogelijk innovatieve
organisaties in de weg zit die willen uitblinken op kwaliteit en ketenzorg? Deelt u
deze zorgen? Deelt u de mening dat dit niet de bedoeling kan zijn van het
instrument algemeen verbindend verklaren?
5
Wat is uw reactie op de gestelde mogelijke gevolgen van het algemeen
verbindend verklaren van de cao ggz, bijvoorbeeld dat patiënten of cliënten in de
avonden of in het weekend voor een gesloten deur komen te staan?
6
Hoe taxeert u de angst dat de nieuwe cao het doorbreken van schotten
tegengaat?
Antwoord 4, 5 en 6
Over deze lopende individuele procedure wil ik geen uitspraken doen voordat ik
alle stappen in de procedure doorlopen heb.
Wel kan ik uiteraard ingaan op het doel van avv in het algemeen: het doel van het
instrument algemeen verbindend verklaren is concurrentie op arbeidsvoorwaarden
door onderbieding door niet gebonden werkgevers en werknemers te voorkomen.
7
Overlegt u in het kader van de beoordeling van het algemeen verbindend
verklaren van de cao ggz en van het bezwaar van Platform MeerGGZ met de
minister en de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport omtrent de
gevolgen van de cao voor innovatie, ketenzorg en ontschotting in de ggz en
jeugd-ggz? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke zorgen uiten zij over de cao en de
gevolgen hiervan?
Nee.
In het kader van avv laat ik een toets uitvoeren op de voor avv voorgelegde
bepalingen. Gekeken wordt o.a. of zij niet kennelijk in strijd zijn met wet- en
regelgeving, of zij zich naar hun aard lenen voor avv en of zij voldoen aan alle
vereisten. In het Toetsingskader AVV, dat voor een ieder toegankelijk is, is deze
toets nader uitgewerkt.
De inhoudelijke wensen die ik of de minister van VWS zouden hebben met
betrekking tot de inhoud van de cao, zijn in het de kader van die toets niet aan de
orde en kan ik niet laten mee wegen bij het nemen van een avv-besluit. Avv is een
instrument dat cao-volgend is en de inhoud van een cao is aan cao-partijen.
8
Bent u bereid tegemoet te komen aan de oproep van Platform MeerGGZ om meer
ruimte te geven, zodat Platform MeerGGZ tot een passend
arbeidsvoorwaardenpakket kan komen voor haar leden?
Zie mijn antwoorden op de vragen 4, 5 en 6.
9
Krijgt u vaker signalen, zoals die vanuit Platform MeerGGZ, dat het instrument van
algemeen verbindend verklaren innoverende organisaties in de weg kan zitten?
Nee, vergelijkbare bedenkingen zijn nog niet eerder ingediend.
10
Kunt u aangeven hoeveel bezwaren er in de afgelopen jaren zijn aangetekend
tegen het algemeen verbindend verklaren van een cao? Kunt u de cijfers voor de
afgelopen vijf jaar delen met de Tweede Kamer?
In 2012 zijn 124 avv-verzoeken ingediend, tegen 13 daarvan zijn in totaal 21
bedenkingen ingediend. In 2013 zijn 118 avv-verzoeken ingediend, tegen 10
daarvan zijn in totaal 19 bedenkingen ingediend. In 2014 zijn 110 avv-verzoeken
ingediend, tegen 11 daarvan zijn in totaal 26 bedenkingen ingediend. In 2015 zijn
106 avv-verzoeken ingediend, tegen 7 daarvan zijn in totaal 12 bedenkingen
ingediend. In 2016 zijn 109 avv-verzoeken ingediend, tegen 5 daarvan zijn in
totaal 12 bedenkingen ingediend.
11
Kunt u aangeven hoe u tegen het instrument van algemeen verbindend verklaren
aankijkt, ook in het kader van toekomstbestendigheid en ruimte voor maatwerk?
Het algemeen verbindend verklaren van cao-bepalingen levert een bijdrage aan
het voorkomen van concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Het belang daarvan
wordt in het Regeerakkoord erkend (zie de passages met betrekking tot pay-roll en
buitenlandse gedetacheerde werknemers).
Cao-partijen gaan zelf over de inhoud van een cao. Dat laat onverlet dat ik meen,
dat het goed zou zijn als werkgevers en werknemers voortdurend aandacht
hebben voor de mogelijkheden voor modernisering van cao’s. Het gaat daarbij
bijvoorbeeld om ruimte voor maatwerk, voor keuzevrijheid in de verdeling tussen
primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en meer aandacht voor de duurzame
inzetbaarheid van werknemers. Het kabinet zet in op hervorming voor zekerheid
en kansen in een nieuwe economie. Onze arbeidsmarkt is bedoeld om zekerheid
en kansen te bieden voor iedereen, ook wanneer de omstandigheden met de tijd
veranderen. Periodiek onderhoud en modernisering van stelsels zijn noodzakelijk.
Modernisering van cao’s kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren.
12
Welke ruimte hebben organisaties zoals Platform MeerGGZ nu om een eigen
arbeidsvoorwaardenpakket te laten gelden?
Antwoord
Platform MeerGGZ kan een eigen arbeidsvoorwaardenpakket afspreken,
bijvoorbeeld in de vorm van een cao, en deze laten gelden voor de leden van het
Platform. Indien de bepalingen van de cao GGZ algemeen verbindend worden
verklaard kunnen de leden van het platform het eigen arbeidsvoorwaardenpakket
toepassen, voorzover de avv-de cao-bepalingen daarvoor ruimte laten. Zodra er
een eigen rechtsgeldige cao tot stand is gekomen, kan Platform MeerGGZ, of de
leden zélf, cao-partijen bij de cao GGZ verzoeken om de leden van MeerGGZ te
dispenseren van het toepassen van bepalingen van de GGZ-cao. Bij een volgend
avv verzoek kan MeerGGZ de minister van SZW verzoeken om de leden
dispensatie te verlenen van het avv- besluit in verband met het hebben van een
eigen cao. Zo’n verzoek zal dan op de eigen merites worden beoordeeld.
13
Welke mogelijkheden hebben organisaties zoals Platform MeerGGZ om deel te
nemen aan het cao-onderhandelingsproces? In hoeverre is er ruimte voor nieuwe
collectieven om deel te mogen nemen aan de onderhandelingen?
Onderhandelingsvrijheid staat hier centraal. Het is aan partijen bij een cao om zelf
te bepalen welke organisaties deelnemen aan het cao-onderhandelingsproces.
Nieuwe collectieven kunnen bestaande cao-partijen verzoeken om deel te mogen
nemen aan de onderhandelingen.