2017Z15418
Vragen van het lid Aukje de Vries (VVD) aan de staatssecretaris van Financiën over
weigering van de dienstverlening aan US persons in relatie tot de Foreign Account
Tax Compliance Act (FATCA) (ingezonden 15 november 2017)
1
Klopt het dat er Nederlandse financiële instellingen zijn, zoals banken en
(pensioen)verzekeraars die toch nog dienstverlening aan “US persons” (een
natuurlijke persoon, die woonachtig is c.q. gedurende langere tijd verblijft in de
Verenigde Staten (VS) en/of elke (Juridische) entiteit of organisatie, die is
georganiseerd in de VS of volgens de wetgeving van dit land is opgericht)
weigeren, zelfs als die een social security number (SSN) hebben? Zo nee, waarom
niet, want zij ontvangen die signalen wel? Zo ja, welke signalen heeft en/ of krijgt u
daarover? Om welk type financiële instellingen gaat het? Wat vindt u
hiervan?
6
Deelt u de mening dat als je aan alle voorwaarden voldoet en zelfs in bezit bent
van een SSN, het onwenselijk is dat financiële instellingen “US persons” weigeren?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 1 en 6
Naar aanleiding van de vragen van mevrouw de Vries heb ik opnieuw navraag
gedaan bij de grootbanken, de Nederlandse Vereniging van Banken en het
Verbond van Verzekeraars. Ik heb ook vernomen dat een enkele bank “US
persons” weigert als klant ook als zij wel beschikken over een social security
number (SSN) en meewerken aan de FATCA rapportage. Dit vind ik spijtig maar
banken hebben geen acceptatieplicht. De meeste banken weigeren geen klanten
omdat zij US person zijn, mits de klant beschikt over een SSN en meewerkt aan de
FATCA rapportage. Er is dus voor inwoners van Nederland die ook Amerikaans
staatsburger zijn passende dienstverlening beschikbaar en er zijn voldoende
aanbieders die klanten accepteren die onder de FATCA-regelgeving vallen.
Wel is het zo dat sommige financiële instellingen hebben gekozen bepaalde
beleggingsproducten niet aan te bieden aan Nederlandse inwoners die ook de
Amerikaanse nationaliteit hebben. Dat is in de regel niet het directe gevolg van de
FATCA-verplichtingen maar vaak het gevolg van andere Amerikaanse regelgeving,
zoals bijvoorbeeld de Dodd Frank Act uit 2010, die beoogt de financiële sector in
de VS weer onder controle te brengen en een betere bescherming te bieden aan
de consument. Dergelijke regelgeving kan tot gevolg hebben dat Amerikanen niet
in bepaalde soorten beleggingsproducten mogen stappen. Ook Nederlandse
vermogensbeheerders kunnen geraakt worden door dergelijke regelgeving als zij
US persons als investeerder hebben in hun fondsen. Ik verwijs in dat verband ook
naar mijn opmerkingen in het kader van de behandeling van het wetsvoorstel tot
goedkeuring van het Foreign Account tax Compliance Act (FATCA)-verdrag.1
2
Wat zijn de afspraken met financiële instellingen over de dienstverlening aan “US
persons” met en zonder SSN, uitgesplitst naar type/soort financiële instelling zoals
banken, verzekeraars, etc.?
Er zijn geen afspraken gemaakt met financiële instellingen over dienstverlening
aan US persons. Financiële instellingen moeten voldoen aan geldende wet- en
regelgeving. Uiteraard ben ik wel in overleg met financiële instellingen en is mij
verzekerd dat er voldoende banken bereid zijn een betaalrekening te openen voor
US persons. Vanuit de verzekeraars heb ik geen signalen ontvangen van
problemen als gevolg van de FATCA. Mochten bij de naleving van wet- en
regelgeving problemen ontstaan, dan span ik mij in om de uitwerking van
dergelijke problemen te verzachten als dat op mijn terrein ligt door bijvoorbeeld —
al dan niet in Europees gecoördineerd verband — de belangen van Nederlandse
burgers en bedrijven in Amerika onder de aandacht te brengen. Ik verwijs hiervoor
onder meer naar de brief van 11 oktober 20172
.
3
U heeft overleg gehad met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over de
dienstverlening aan “US persons” in relatie tot FATCA, met welke andere sectoren
c.q. branches in de financiële sector heeft u nog meer overleg gehad en wat is
daar uit gekomen?
4
Indien er geen afspraken zijn gemaakt en/of overleg is geweest, bent u dan bereid
hierover alsnog in overleg te gaan en afspraken te maken, bijvoorbeeld met
(pensioen-)verzekeraars? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3 en 4
Op 5 oktober jl. heeft op initiatief van het ministerie van Financiën een overleg
plaatsgevonden met medewerkers van het Amerikaanse consulaat in Amsterdam,
de Federal Benefits Units van Londen en Dublin, het ministerie van Buitenlandse
Zaken en de belangenorganisatie Americans Overseas om de laatste
ontwikkelingen rondom de FATCA door te spreken. Over de uitkomsten van dit
overleg verwijs ik u graag naar de hiervoor genoemde brief van 11 oktober 2017
waarin de Kamer daarover door mijn ambtsvoorganger is geïnformeerd. Mocht het
nodig zijn om ook te overleggen met bijvoorbeeld (pensioen)verzekeraars, dan zal
ik dat niet nalaten. Vooralsnog is daar geen aanleiding toe, omdat ik van hen geen
specifieke signalen heb ontvangen.
5
Klopt het, dat wanneer een “US person” in het bezit is van een SSN er geen reden
voor financiële instellingen is om bang te zijn voor Amerikaanse sancties? Zo nee,
waarom niet?
Een financiële instelling hoeft geen sancties te vrezen indien voldaan wordt aan de
verplichtingen die volgen uit de FATCA en de IGA tussen Nederland en de VS,
waaronder het verstrekken van het TIN/SSN. Ik verwijs hierbij ook naar de
guidance die de Amerikaanse overheid uit heeft gegeven over het verstrekken van
dergelijke TIN/SSN-nummers, welke is beschreven in de hierboven genoemde brief
van 11 oktober 2017.
7
Waar kunnen “US persons” terecht als zij naar hun opvatting onterecht geweigerd
zijn door een financiële instelling of geen dienstverlening meer kunnen krijgen?
Indien een US person is geweigerd door een financiële instelling of geen diensten
meer kan krijgen, kan deze terecht bij de NVB voor informatie over banken waar
wel een rekening geopend kan worden door US persons. Zoals hiervoor
aangegeven heeft de NVB aangegeven dat er voldoende banken zijn waarbij een
US person een rekening kan openen, zelfs als deze nog geen SSN heeft. De
voorwaarde is dan wel dat de procedure om een SSN aan te vragen onmiddellijk
wordt gestart.
1 Zie Kamerstukken II, 2014/2015, 33 985, nr. 6, blz 4.
2 Kamerstukken II , 2017/2018, 34371 , nr. 13