Beantwoording vragen 'De toegang tot het handelsregister van de
Kamer van Koophandel'
1
Bent u bekend met het besluit van uw voorganger, de minister van Economische
Zaken, om per 1 januari 2018 geen staffelkorting meer te hanteren voor grotere
afnemers van data die de Kamer van Koophandel (KvK) beschikbaar maakt via het
handelsregister?1
Ja.
2
Deelt u de opvatting dat het besluit tot afschaffing van de staffelkorting
samenhangt met de Wijziging van de Handelsregisterwet 2007 en enkele andere
aan het handelsregister gerelateerde onderwerpen (Kamerstuk 34687), die
controversieel is verklaard gedurende de kabinetsformatie?2
Nee. Het vaststellen van de tarieven voor handelsregisterinformatieproducten door
de Minister van Economische Zaken vindt plaats op basis van artikel 50 van de
Handelsregisterwet 2007. Het handelsregister wordt gefinancierd uit een
Rijksbijdrage en uit vergoedingen voor informatieproducten. Voor de inzage of de
verstrekking van gegevens uit het handelsregister is door afnemers een bij of
krachtens algemene maatregel van bestuur te bepalen vergoeding verschuldigd.
Deze vergoedingen zijn opgenomen in de Financiële regeling handelsregister
2014.
Het wetsvoorstel tot wijziging van de Handelsregisterwet 2007 staat los van de
genoemde tariefwijziging. De voorgestelde aanvulling van artikel 50 van de
Handelsregisterwet 2007 in dit wetsvoorstel betreft een andere materie, namelijk
het creëren van een grondslag om de afname van bepaalde
handelsregisterproducten te mogen financieren door middel van inputfinanciering.
3
Vindt u dat een dergelijk ingrijpend besluit voor de toegang tot het handelsregister
gepast is in een periode waarin voornoemde wetgeving controversieel is
verklaard? Zo ja, waarom? Zo nee, bent u bereid de KvK te verzoeken de
uitvoering van deze maatregel op te schorten tot na behandeling van gewijzigde
Handelsregisterwet in de Kamer?
Zoals gezegd, staat het wetsvoorstel tot wijziging van de Handelsregisterwet 2007
los van deze tariefswijziging.
4
Wat is uw visie op de verhouding tussen de dienstverlening van de KvK op basis
van het handelsregister en de ruimte voor dienstverleners die bedrijfsmatig
gebruik maken van de open data van het handelsregister?
De Kamer van Koophandel heeft op basis van de Handelsregisterwet 2007 de
wettelijke taak het handelsregister te houden. De Kamer van Koophandel draagt
binnen deze taak zorg voor de registratie van ondernemingen en rechtspersonen.
Onderdeel van deze wettelijke taak is voorts de verstrekking van de over deze
ondernemingen en rechtspersonen geregistreerde handelsregistergegevens.
Daarbij treft de Kamer van Koophandel maatregelen die ertoe strekken te
waarborgen dat het handelsregister juist, actueel en volledig is.
Het handelsregister biedt meer dan enkel een informatiefunctie. Het is mede
ingesteld ter bevordering van de rechtszekerheid in het economisch verkeer.
Derden te goeder trouw mogen afgaan op de juistheid van het register
(derdenwerking). Ook vormt het als authentieke bron onderdeel van het stelsel
van basisregistraties van de overheid en heeft het een actieve rol in de bijdrage
aan de rechtshandhaving (fraudepreventie). De handelsregistertaak is een taak
van openbaar gezag.
Eenieder kan gebruik maken van de openbare gegevens uit het handelsregister
voor tal van doeleinden, waaronder bijvoorbeeld ook de opname van gegevens in
de eigen informatieproducten van bijvoorbeeld handelsinformatiebureaus. Te
denken valt aan cliënt-analyses en kredietwaardigheidsrapporten.
Daar waar echter bijvoorbeeld uittreksels uit het handelsregister worden
doorverkocht uit een private schaduwregistratie onder de noemer “Kamer van
Koophandel-uittreksels”, raakt dit enerzijds de rechtszekerheid in het economisch
verkeer en anderzijds raakt het aan de financiering van het handelsregister. Ook
komt de privacy van ondernemers in het geding, wanneer bijvoorbeeld in deze
schaduwregistraties gezocht kan worden op het niveau van natuurlijke personen.
Bovendien kunnen gegevens uit schaduwregistraties onjuist, gewijzigd of
onvolledig zijn. Zo registreert de Kamer van Koophandel jaarlijks 2,5 miljoen
mutaties.
Kortom het handelsregister vormt een waardevolle bron van gegevens. Daarbij
hebben de Kamer van Koophandel en de dienstverleners die bedrijfsmatig gebruik
maken van handelsregisterinformatie, ieder hun eigen taak en ruimte. Om dat
waar nodig verder te verhelderen wordt in het wetsvoorstel tot wijziging van de
Handelsregisterwet 2007 het databankenrecht voorbehouden aan de Kamer van
Koophandel.
Naast de handelsregisterproducten waar afnemers een vergoeding voor
verschuldigd zijn, is in 2016 gekozen om een deel van de in het handelsregister
beschikbare data gratis en geanonimiseerd beschikbaar te stellen aan de markt
als open data. Een ieder kan deze open data gratis gebruiken en hier waarde aan
toevoegen.
5
Is de KvK bezig met nieuwe manieren om hun data sneller en beter te ontsluiten?
Zo ja, hoe worden belanghebbende marktpartijen en doelgroepen daarbij
betrokken?
Ja. De Kamer van Koophandel is doorlopend bezig om informatie beter en sneller
te registreren, te muteren en beschikbaar te stellen. De Handelsregisterwet 2007
stimuleert digitale aanlevering naar en verstrekking uit het handelsregister. De
dienstverlening vindt dan ook meer en meer digitaal plaats en primair via online
en mobiele kanalen. Er wordt gewerkt aan het digitaal kunnen registreren van
gegevens, steeds meer gegevens kunnen volledig digitaal worden gemuteerd.
Voor het ontsluiten van gegevens uit het handelsregister zijn in samenwerking met
afnemers nieuwe datakanalen ontwikkeld waarbij de Kamer van Koophandel het
handelsregister zoveel als mogelijk aansluit op klantprocessen. Dataservice en de
digitale levering via Application Programming Interfaces (API’s) zijn hier
voorbeelden van. Sinds medio dit jaar zijn ook sets van open data beschikbaar en
is het mogelijk om 30 keer gratis gegevens in te zien via een applicatie die door de
Kamer van Koophandel is ontwikkeld.
Periodiek vindt kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek plaats. De resultaten
worden gebruikt bij visievorming of toetsing van ideeën. Bij de ontwikkeling van
producten en diensten worden belanghebbende afnemers ook via diverse
structuren betrokken en geïnformeerd. Dit vindt onder meer plaats via de bij wet
ingestelde Gebruikersraad Handelsregister, waarin zowel publieke als private
partijen vertegenwoordigd zijn en betrokken zijn bij een goede ontsluiting van
handelsregisterinformatie.
Daarnaast onderhoudt de Kamer van Koophandel bilateraal contact met afnemers
en stakeholders via accountmanagers. Tijdens deze contacten worden
afnemerswensen besproken, die meegenomen worden in ontwikkeltrajecten.
Veelal is voor een grootschalige lancering van bijvoorbeeld een nieuw
leveringskanaal sprake van een pilot, waarbij afnemers gevraagd wordt het kanaal
te testen, waarop de gebruikersfeedback wordt meegenomen in de ontwikkeling.
6
Kunt u aangeven wat de visie van de KvK is ten aanzien van big data en welke rol
zij momenteel hierin neemt?
De mogelijkheden van het slim combineren en gebruiken van data lijken tot op
heden eindeloos. De Kamer van Koophandel realiseert zich, evenals ik, dat het
handelsregister voor velen een interessante bron van gegevens is.
1
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 22 september 2017, nr. WJZ / 17136251, houdende
wijziging van de Financiële regeling handelsregister 2014 in verband met het afschaffen van staffelkortingen
2
Zie besluit bij Kamerstuk 34 707, nr. 1