Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid De Vries (VVD) over Het bericht
'Consumentenbond bezorgd over groot aantal 'kloonpolissen''. (2017Z16203)
1
Bent u bekend met het bericht ‘Consumentenbond bezorgd over groot aantal
‘kloonpolissen’?
Ja.
2
Deelt u de mening dat transparantie over de verschillen tussen polissen belangrijk
is om mensen een keuze te laten maken voor een polis die past bij hun behoeften?
Ja.
3
Zijn de geconstateerde verschillen tussen polissen binnen hetzelfde
verzekeringsconcern duidelijk zichtbaar op de website dan wel verzekeringskaart
voor basisverzekeringen? Zo nee, waarom niet?
4
Hoe verhoudt het bestaan van ‘kloonpolissen’ zich tot de verscherpte regelgeving
van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om verzekerden beter te informeren over
de inhoud van de polis en transparant te zijn over (nagenoeg) gelijke polissen?
3 en 4.
Vorig jaar werden 58 modelovereenkomsten aangeboden, een soort
standaardpolis. Dit werd gedaan door 24 zorgverzekeraars. Voor 2018 worden nog
55 modelovereenkomsten aangeboden. Deze modelovereenkomsten zijn binnen
één concern soms nagenoeg identiek, maar worden door verschillende
risicodragers van dat concern aangeboden. Daarnaast worden ze aangeboden als
label, via een volmacht of via een collectiviteit. De verzekerde is over het
algemeen niet in staat om te beoordelen of hij van doen heeft met een nagenoeg
identieke of unieke modelovereenkomst, label, volmacht of collectiviteit.
De NZa heeft in de ‘Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan
consumenten’ daarom opgenomen dat een concern, dat bestaat uit meerdere
verzekeraars en dat polissen aanbiedt die nagenoeg gelijk zijn, de betrokken in
een overzicht op de website vermeldt dat deze polissen nagenoeg gelijk zijn. Vanaf
1 november 2017 heeft de NZa in de regeling opgenomen dat alle informatie op
een logische, toegankelijke en relevante plek moet staan.
Formeel mag een zorgverzekeraar een andere premie vragen voor een polis die
ook elders binnen het concern wordt aangeboden. De afwijkende premie kan
veroorzaakt worden door de reserves die per zorgverzekeraar kunnen verschillen
of het serviceniveau dat de zorgverzekeraar biedt. Zo worden bepaalde polissen
binnen een concern goedkoper aangeboden als het product bijvoorbeeld alleen
online-faciliteiten biedt.
Vorig jaar heeft de NZa een zorgverzekeraar aangesproken die als zorgverzekeraar
een nagenoeg identieke polis aanbood als label met een andere premie. De
zorgverzekeraar heeft hierna enkele aanspraken in de modelovereenkomst
gewijzigd.
Ten aanzien van labels, volmachten en collectiviteiten heeft de NZa op verzoek
van mijn ambtsvoorganger de regelgeving met ingang van november 2017
aangepast. Het collectief moet aan de verzekerde duidelijk maken op welke
modelovereenkomst de collectiviteit is gebaseerd en wat de eventuele verschillen
zijn ten opzichte van die modelovereenkomst. Ook moeten zorgverzekeraars op
hun website een overzicht publiceren met de collectiviteiten waarmee zij een
overeenkomst hebben. Hiermee moet het voor verzekerden eenvoudiger worden
om te herkennen met welke modelovereenkomst zij van doen hebben en of ze
deze elders met een betere premie of betere voorwaarden kunnen vinden. De
handhavingsinstrumentaria van de NZa zijn van toepassing op deze regeling.
5
Welke concerns houden zich op dit moment niet aan de verscherpte regelgeving?
De NZa houdt gedurende het gehele overstapseizoen toezicht op de regeling. In de
eerste helft van 2018 zal de NZa rapporteren over de bevindingen gedurende het
overstapseizoen.
6
Deelt u de mening dat de NZa strikt moet handhaven op het aanbieden van
nagenoeg gelijke polissen en de daarvoor geldende regels?
Zie het antwoord op 4.
7
Bent u bereid met de NZa in gesprek te gaan met als doel verzekeraars aan te
spreken op hun verplichting om transparant te zijn, zodat verzekerden het aanbod
beter kunnen vergelijken?
Ja.
1)https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/consumentenbond-bezorgd-over-groot-aantalkloonpolissen