Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Gerbrands (PVV) over het bericht
dat een ziekenhuis professionele tolken in gaat zetten. (2017Z16210)
1
Bent u bekend met het bericht ‘Ziekenhuis zet tolk in na baarmoederblunder’? 1)
Ja.
2
Wat is uw reactie op deze maatregel?
Het is een goede zaak dat het VieCuri ziekenhuis maatregelen heeft getroffen om
herhaling te voorkomen na het incident met het ongewild verwijderen van een
baarmoeder bij een vrouw.
3
Worden de kosten van deze maatregel betaald door patiënten die de tolk nodig
hebben? Zo nee, waarom niet?
Deze kosten worden niet van rijkswege vergoed. VieCuri heeft mij laten weten zelf
protocollen en beleid te hebben vastgesteld inzake de inzet van tolken. Ook is een
contract met een Tolkencentrum afgesloten. Het uitgangspunt is dat het ziekenhuis
gezien het belang (voor patiënt en zorgverlening) de kosten daarvan zelf voor zijn
rekening neemt.
4
Deelt u de mening dat patiënten een eigen verantwoordelijkheid hebben en er
voor dienen te zorgen dat ze voldoende Nederlands spreken? Zo nee, waarom
niet?
De communicatie tussen zorgverlener en patiënt is een essentieel onderdeel van
goede zorg. Als een zorgverlener en een patiënt onvoldoende met elkaar kunnen
communiceren in een voor beiden begrijpelijke taal, dan kunnen zij elkaar niet
goed informeren. Dit kan mogelijk een negatief effect hebben op de zorg. Met een
goede beheersing van de Nederlandse taal, de inzet van hulpmiddelen of de inzet
van (professionele) tolken kunnen dergelijke mogelijke negatieve gevolgen worden
voorkomen. Patiënten zijn hier zelf verantwoordelijk voor.
1) Telegraaf, 23 november 2017