Hierbij ontvangt u mede namens de Minister voor Medische Zorg en Sport de
antwoorden op vragen van het lid de Groot van de D66 fractie over het bericht
'Volkerak weer deels opengesteld' (ingezonden 10 november 2017, kenmerk
2017Z15133).
1
Kent u het bericht 'Volkerak weer deels opengesteld'?
Ja.
2
Klopt het dat één zijde van het Volkerak wordt opengesteld voor palingvisserij?
Hoe beoordeelt u dit tegen de achtergrond van het feit dat vissen zwemmen en de
belasting aan de andere zijde van het Volkerak met dioxines en pcb’s nog niet
onder de door u al veilig gehanteerde norm valt?
Het is juist dat één zijde van het Volkerak wordt opengesteld voor palingvisserij.
Op 28 september is een beleidsregel1
ingesteld over het sluiten en openen van
gebieden voor de visserij op aal en wolhandkrab, mede naar aanleiding van de
motie van de leden Van Veldhoven en Jacobi2
die verzoekt om herijking van
vervuilde gebieden. Ik beoordeel dit besluit als juist, omdat de beleidsregel is
toegepast. In het Volkerak zijn de afgelopen jaren alen bemonsterd op drie
locaties, van west naar noordoost. De grens van het gebied dat open is gesteld
voor aalvisserij op basis van de beleidsregel is getrokken op de middelste
bemonsterde locatie die gedurende twee jaar voldeed aan de in de beleidsregel
gestelde normen. Bij het toepassen van de beleidsregel is eveneens besloten twee
extra gebieden te sluiten voor de visserij op aal en wolhandkrab, namelijk
Amsterdam-Rijnkanaal gelegen tussen de Lek en de Maas en de
Weespertrekvaart3
. Overigens geldt er in het gehele land een vangstverbod in de
trekperiode op aal (september – november).
3
Hoe beoordeelt u het besluit tegen de achtergrond van het op 7 november 2017
uitgebrachte advies van International Council for the Exploration of the Sea (ICES)
dat, gelet op de omvang van het aalbestand, er niet op gevist zou moeten
worden?
ICES roept in haar wetenschappelijk advies op om alle antropogene impacts,
waaronder vervuiling, tot een minimum te beperken vanwege de negatieve
gevolgen daarvan voor de instandhouding van de soort. Nederland heeft reeds
besloten om vervuilde gebieden te sluiten voor de visserij op aal en wolhandkrab
om risico’s voor de volksgezondheid te voorkomen. De gesloten gebieden maken
onderdeel uit van het Nederlandse aalbeheerplan, zoals goedgekeurd door de
Europese Commissie in 2011. In 2018 moeten de lidstaten in het kader van het
EU-aalherstelplan voor de derde keer rapporteren over de door hun genomen
maatregelen en de effecten daarvan.
4
Hoe beoordeelt u het besluit tegen de achtergrond van de voor mariene gebieden
door de Europese Commissie voorgestelde nul Total Allowable Catches (TAC's) voor
2018?
De Europese Commissie heeft in haar voorstel voor de vangstmogelijkheden 2018
een verbod opgenomen voor vangsten van aal groter dan 12 cm. De EU Raad van
Visserijministers zal tijdens de Raad van 11 en 12 december 2017 hier een besluit
over nemen. Het voorstel betreft de visserij op de Noordzee en de kustwateren en
vloeit voort uit het advies van ICES van mei 2017. Met het voorstel wil de
Europese Commissie volwassen aal de kans geven om te trekken naar de
Sargassozee. Nederland heeft in haar nationale beheerplan (2011) reeds een
vangstverbod van 3 maanden (september-november) ingesteld, vanwege de
uittrekkende aal. Dit verbod geldt voor alle Nederlandse wateren, dus ook voor de
kustzone. Het Volkerak is binnenwater en valt daarmee buiten het voorstel van de
Europese Commissie.
5
Deelt u de mening dat het, met name gelet op de geringe omvang van deze met
uitsterven bedreigde vissoort en het feitelijke palingvangstverbod op open zee,
niet verantwoord is om in het Volkerak wél vangst toe te staan?
Ik maak mij zorgen over de toestand van de aal. Herstel van het Europese bestand
verloopt zeer moeizaam. In Nederland lijken er tekenen van herstel te zien. We
zetten alle zeilen bij om bij te dragen aan het herstel. De rapportage die lidstaten
in 2018 moeten indienen zal moeten uitwijzen of de maatregelen het gewenste
effect hebben bereikt voor de uittrek van volwassen aal en of aanvullende
maatregelen nodig zijn.
1
Beleidsregel van de minister van Economische Zaken van 28 september 2017, nr. WJZ / 17055112, betreffende
het sluiten en openen van gebieden voor de visserij op aal en wolhandkrab (Beleidsregel gesloten gebieden voor
visserij op aal en wolhandkrab).
2
Kamerstuk 32 658, nr.16
3
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 28 september 2017, nr. WJZ / 17113736, houdende
wijziging van de Uitvoeringsregeling visserij in verband met aanpassing van de wateren waar het verboden is te
vissen op aal en wolhandkrab.