2017Z13446
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over het bericht dat een ambtenaar van de gemeente Utrecht
statushouders wierf voor zijn eigen taalschool (ingezonden 9 oktober 2017)
Vraag 1
Kent u het bericht dat de gemeente Utrecht een ambtenaar van de
afdeling Werk en Inkomen ontslagen heeft omdat deze actief heeft
geworven onder statushouders voor zijn eigen taalschool Maximaal Taal?
1)
Ja.
Vraag 2
Is hier sprake van onaanvaardbare belangenverstrengeling? Komt het
vaker voor dat ambtenaren op oneigenlijke wijze geld over de rug van
statushouders proberen te verdienen?
De ambtenaar in kwestie was tevens bestuurder van een inburgeringsschool, dit
betekent dat er een belang kan zijn geweest bij de contacten die door de
ambtenaren gelegd zijn met inburgeraars die naar deze school zijn doorverwezen.
Met in het achterhoofd dat het hier om een kwetsbare groep mensen gaat, is dit
gedrag, indien dit aan de orde is, onaanvaardbaar.
Er zijn geen andere gevallen van vergelijkbare casuïstiek bekend.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat steeds meer statushouders in handen vallen van
malafide bureaus voor taalonderwijs? Wat gaat u eraan doen om dit in de
toekomst te voorkomen?
Vraag4
Erkent u dat statushouders een aantrekkelijke prooi zijn voor malafide
bureaus vanwege de inrichting van het inburgeringsonderwijs waarbij
statushouders €10.000 kunnen lenen voor hun inburgering?
Uw woordkeuze en analyse deel ik niet, als er misstanden zijn dan worden die
aangepakt. Het gebeurt dat inburgeringscholen opgestart worden met de insteek
om geld te verdienen. De lening die bij DUO kan worden aangevraagd heeft een
maximum kwartaalbedrag. Dit is juist ingesteld om mensen te beschermen tegen
malafide praktijken. Om onderwijs aan te bieden dat gefinancierd wordt middels
een DUO lening is het noodzakelijk voor taalscholen dat zij beschikken over het
keurmerk inburgering van Blik op Werk. Bij aanvraag van het keurmerk wordt een
groot aantal zaken vooraf getoetst. Dit is een procedure die vergelijkbaar is met
de werkwijze bij ISO-certificering. Daarnaast vindt er een schoolbezoek plaats
nadat het aspirant keurmerk is toegekend. Tijdens dit bezoek wordt de
leeromgeving van de cursisten bekeken. Daarnaast wordt nagegaan of de, voor
het aspirant keurmerk, getoetste documenten toegepast worden. Tijdens het
gesprek wordt de bedrijfsvoering besproken waarin de cursusadministratie een
belangrijke rol speelt. Ook na dit eerste bezoek vinden er audits plaats en is er
sinds een aantal maanden gestart met toezicht in de klas.
Vraag 5
Wil het schorsen van het keurmerk door certificeringsbureau Blik op
Werk ook zeggen dat Maximaal Taal geen taalles meer aan statushouders
mag geven? Zo nee, wat heeft dit dan voor nut?
Wanneer een taalschool geschorst wordt van het keurmerk, dan is de betreffende
dienstverlener verplicht dit te melden aan de cursisten. Aan cursisten moet tevens
de mogelijkheid worden geboden om kosteloos het contract op te zeggen. De
cursist kan vervolgens bij een andere keurmerkhouder verder met een
inburgeringscursus. De cursist mag ervoor kiezen om de cursus toch bij de
betreffende school af te ronden. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn wanneer de
cursist kort voor het examen zit. Voor nieuwe inburgeraars geldt wel dat voor deze
school geen beroep meer kan worden gedaan op de leenfaciliteit van DUO.
Vraag 6
Wat heeft het ondeugdelijke taalonderwijs voor gevolgen voor de
inburgering van de betreffende statushouders? Hoe zijn de
slagingspercentages van hen ten opzichte van andere statushouders?
Vraag 7
Heeft het ondeugdelijke taalonderwijs geleid tot het niet slagen van
statushouders, waardoor zij een boete hebben ontvangen of een schuld
hebben bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)? Zo ja, bent u bereid
hen schadeloos te stellen?
Ondeugdelijk taalonderwijs is niet de reden dat Maximaal Taal geschorst is. De
oorspronkelijke schorsing is opgelegd omdat er sprake was van ernstige
administratieve omissies en klachten van o.a. leraren. Gezien het relatieve korte
bestaan van deze taalschool zijn er, voor zover ons bekend, nog geen cursisten
opgegaan voor het examen. Er kan dan ook niet worden beoordeeld of de
taalschool op dit punt voldoet aan de normen voor slagingspercentages.
Vraag 8
Hoe houden certificeringsbureaus zoals Blik op Werk toezicht op de
kwaliteit van het taal- of inburgeringsonderwijs? Voeren zij ook controles
uit of gaan zij uitsluitend af op klachten die binnenkomen?
Blik op Werk acteert zeker niet alleen op klachten. Zoals ook aangegeven bij vraag
3 wordt bij de aanvraag van het (aspirant) keurmerk een groot aantal zaken vooraf
getoetst. Dit is een procedure die vergelijkbaar is met de werkwijze bij ISOcertificering.
Daarnaast vindt er een schoolbezoek plaats nadat het aspirant
keurmerk is toegekend. Tijdens dit bezoek wordt de leeromgeving van de cursisten
bekeken. Ook wordt nagegaan of de voor het aspirant keurmerk getoetste
documenten daadwerkelijk worden toegepast. Tijdens het gesprek wordt de
bedrijfsvoering besproken waarin de cursusadministratie een belangrijke rol
speelt. Het gaat hier om een goede indruk over de organisatie. Om de didactiek te
beoordelen vinden er komende jaren bij alle aangesloten taalscholen inspecties
plaats. Daarnaast vindt er jaarlijks een tevredenheidsonderzoek plaats onder alle
cursisten die de school verlaten hebben of meer dan 75% van hun
inburgeringstraject hebben afgerond. Bovendien worden de administratie en
behaalde resultaten jaarlijks door de auditor gecontroleerd.
Vraag 9
Hoeveel certificeringsbureaus en keurmerken zijn er voor het taal- en
inburgeringsonderwijs? Bent u van mening dat zij voldoende doen om de
kwaliteit te bewaken?
Blik op Werk is de enige organisatie die de inburgeringsscholen een keurmerk kan
toekennen. Het keurmerk is een voorwaarde voor de inzet van de leenfaciliteit bij
DUO. Het toezicht dat Blik op Werk houdt op de kwaliteit beslaat meerdere
terreinen; er vinden audits plaats, een klanttevredenheidsonderzoek is verplicht
en aanvullend vindt er toezicht in de klassen plaats. Ook is er een klachtenlijn
waar klachten over taalscholen gemeld kunnen worden. Er is genoeg kennis en
kunde beschikbaar bij Blik op Werk voor het bewaken van de kwaliteit. Wanneer er
specifieke expertise nodig is zoals bij het toezicht in de klassen, dan wordt dit
extern uitgezet.
Vraag 10
Bent u inmiddels bereid te erkennen dat de Wet inburgering en het
introduceren van marktwerking in de inburgering een misstap is geweest
waarvan de samenleving op termijn de wrange vruchten plukt? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Dit kabinet heeft in het regeerakkoord aangekondigd de wijze waarop
inburgeringscursussen worden gegeven en de examens worden getoetst te zullen
herzien waarbij kwaliteit, effectiviteit en handhaving van belang zijn.