2017Z16597
Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Kwint (SP) van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal aan de Minister-President en de Minister voor Basis- en
Voortgezet Onderwijs en Media over Ster-inkomsten (ingezonden d.d. 1 December
2017).
1
Wanneer waren de tegenvallende STER-inkomsten bekend op het ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)? 1)
In de mediabegrotingsbrief van 21 november 2016 is de Tweede Kamer
geïnformeerd dat de mogelijkheid werd bekeken om samen met de Ster en de
NPO onderzoek te laten doen naar de toekomstige ontwikkeling van de reclameinkomsten
van de Ster. OCW heeft op basis van een aanbestedingsprocedure op
26 april 2017 Ernst & Young Advisory (hierna: EY) opdracht verleend om de
toekomstige ontwikkeling van de reclame-inkomsten in kaart te brengen zodat de
uitkomsten ervan konden worden gebruikt voor de mediabegroting, zoals
uitgewerkt in de mediabegrotingsbrief van 17 november jongstleden. Ik verwijs uw
Kamer naar mijn toelichting tijdens het wetgevingsoverleg van 27 november
jongstleden en de toelichting van mijn voorganger, de heer Dekker, op de dalende
Ster-inkomsten tijdens het algemeen overleg met uw Kamer op 28 juni
jongstleden.
2
Klopt het dat het rapport van Ernst & Young (EY) al gepubliceerd is op 9
september 2017? Is het rapport toen meteen aan het ministerie toegestuurd?
EY heeft het definitieve rapport op 5 oktober jongstleden aangeboden aan OCW.
De datum van 9 september 2017 op het voorblad van het definitieve rapport
betreft dus niet de datum waarop het definitieve rapport aan OCW is aangeboden.
De datum van 9 september 2017 betrof volgens EY de oorspronkelijk beoogde
einddatum voor oplevering van het rapport. Op 9 september jongstleden was het
rapport echter nog niet volledig en nog niet geheel gevalideerd. Het definitieve
rapport heeft EY opgeleverd op 5 oktober jongstleden. De datum op het voorblad
had hierop voor de goede orde moeten worden aangepast.
3
Zijn er al eerdere versies van het rapport gepubliceerd? Zo ja, wanneer is deze
versie bekend gemaakt en wat voor actie is daarop ondernomen?
4
Zijn er op basis van eventuele eerdere versies wijzigingen doorgevoerd in de
definitieve versie van het rapport, dat op 9 september jl. werd gepresenteerd?
Betroffen deze eventuele wijzigingen ook de bedragen van de teruglopende
reclame-inkomsten?
Antwoord op vragen 3 en 4:
EY heeft tijdens het onderzoek gewerkt met opeenvolgende conceptversies. Deze
conceptversies vormden de basis om bij OCW en een klankbordcommissie -
bestaande uit OCW, de NPO, de Ster en een vertegenwoordiging van de omroepen
- aannames te valideren en te verbeteren.
5
Was het oplopende tekort bij de publieke omroep bekend bij de formerende
partijen? Is het zorgwekkende rapport van EY vanuit het ministerie overgebracht
naar de formerende partijen? Zo ja, waarom is het dan niet terug te vinden in de
lijst met ingekomen stukken? Zo nee, wat vindt u ervan dat een rapport met zulke
forse consequenties al wel bekend was op het ministerie maar niet is
overgebracht aan de formerende partijen?
Het formatiearchief is openbaar gemaakt. Hierin zitten afschriften van de vragen
die door de informateur aan departementen zijn gesteld en de antwoorden
daarop.
Het genoemde rapport heb ik samen met een tweede onderzoek van EY, dat ik in
november ontving, betrokken bij de mediabegrotingsbrief. Zie ook het antwoord
onder vraag 9.
6
Is dit tekort bij de publieke omroep ter sprake gekomen bij de kabinetsformatie?
Zie het antwoord op vraag 5.
7
Waarom is dit tekort niet meegenomen in het regeerakkoord? Sterker, waarom
wordt er met geen woord gerept over het tekort dat toen al anderhalve maand
bekend was op het ministerie van OCW?
Zie het antwoord op vraag 5.
8
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat een regeerakkoord wel uitspraken
doet over het belang van de publieke omroep, maar dat de financiële situatie van
de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) toen niet bekend was? Hoe verhouden de
zalvende woorden uit het regeerakkoord zich nu met de opdracht die het kabinet
aan de NPO geeft om zelf deze terugvallende inkomsten op te vangen?
De uitspraken in het regeerakkoord over het belang van een sterke publieke
omroep zijn onverkort van toepassing. Voor 2018 kunnen de tegenvallende
reclame-inkomsten nog worden opgevangen vanuit de Algemene Mediareserve.
Voor 2019 is een vooraankondiging gegeven in afwachting van de ontwikkelingen
volgend jaar. Zie ook mijn mediabegrotingsbrief van 17 november jongstleden en
mijn toelichting hierop tijdens het wetgevingsoverleg van 27 november
jongstleden.
9
Wat zijn de afwegingen geweest om dit nieuws niet eerder naar buiten te brengen
en dit pas naar buiten te brengen nadat de nieuwe minister is aangetreden?
De uitkomsten van het rapport van EY zijn gebruikt als input voor de
mediabegrotingsbrief van 17 november jongstleden. Dat was het geëigende
moment om het rapport te publiceren. De brief geeft namelijk in samenhang met
het rapport helderheid over de financiële stand van zaken en het minimumbudget
voor de landelijke publieke omroep vanaf 2019. Daarbij zijn ook de in november
ontvangen uitkomsten van een tweede onderzoek van EY betrokken, waarin onder
andere mogelijkheden onderzocht zijn om reclame-inkomsten te vergroten door
wijziging van het reclamebeleid.
10
Zijn er nog meer tegenvallers te verwachten van de vorige kabinetsperiode die al
wel bekend (zouden moeten) zijn, maar niet in het regeerakkoord staan?
Naast de onverwachte en grote daling van de Ster-inkomsten en de zorgelijke
financiële situatie van de Algemene Mediareserve, zoals beschreven in de
mediabegrotingsbrief van 17 november jongstleden, zijn op basis van de huidige
inzichten geen andere tegenvallers bekend.
11
Kunt u deze vragen beantwoorden voor de stemmingen over de moties ingediend
bij de mediabegroting, aankomende dinsdag?
Ja.
1) https://nos.nl/artikel/2203313-slob-waarschuwt-voor-miljoenentekort-bijpublieke-omroep.html
2) Kamerstuk 34775-VIII-31