2017Z15526
Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de minister voor Basis- en Voortgezet
Onderwijs en Media over een Rotterdamse school die zorgleerlingen weert
(ingezonden 16 november 2017)
1
Heeft u kennisgenomen van berichtgeving over een Rotterdamse school die
leerlingen met een beperking en zorgbehoefte bijna structureel lijkt te weigeren?
1) 2)
Ja.
2
Klopt het dat deze school opvallend weinig leerlingen met een zorgvraag heeft en
dus de indruk wekt dergelijke leerlingen te weren of ontmoedigen?
Er zitten leerlingen met een zorgvraag en arrangement op deze school passend bij
het niveau van basisondersteuning dat door het samenwerkingsverband is
vastgesteld en het zorgprofiel van de school. Ik heb vooralsnog geen reden te
veronderstellen dat de school haar wettelijke zorgplicht op dit punt niet nakomt.
3
Hoe beoordeelt u de handelswijze van scholen die vanwege hun onderwijsconcept
en imago dergelijke leerlingen met beperking en zorgbehoefte weren, terwijl zij bij
wet verplicht zijn om deze leerlingen te accepteren en ondersteunen in hun
onderwijsbehoefte?
Schoolbesturen hebben zorgplicht wanneer een leerling met een extra
ondersteuningsvraag is aangemeld bij een school en die school plaatsruimte
beschikbaar heeft. Daarnaast kan het zijn dat een bijzondere school van ouders
vraagt om de grondslag van de school te respecteren. Wanneer ouders dit niet
doen mag de leerling worden geweigerd.
Het onderwijsconcept van een school is echter geen wettelijke grond om een
leerling te weigeren. Ook beleid dat leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
benadeelt ten opzichte van overige leerlingen, is niet toegestaan evenals het
stellen van een maximum aan de toelating van het aantal leerlingen dat extra
ondersteuning nodig heeft.
Indien een schoolbestuur zorgplicht heeft, mag zij alleen leerlingen die extra
ondersteuning nodig hebben weigeren, wanneer na overleg met de ouders en met
inachtneming van de schoolondersteuningsprofielen van de betrokken scholen,
ervoor heeft zorg gedragen dat een andere school bereid is de leerling toe te laten
(artikel 40, vierde lid, van de WPO).
4
Deelt u de mening dat een zogenaamde ‘proefles’ om te beoordelen of de leerling
wel op de school past en die tot acceptatie of weigering kan leiden, niet past bij de
wettelijke verplichting van een dergelijke school om in passend onderwijs te
voorzien voor leerlingen die zich aanmelden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
betekent dat voor de handelswijze van de school?
Hierboven is uitgelegd wanneer een schoolbestuur zorgplicht heeft. Een proefles
kan eventueel worden gebruikt om te beoordelen of een leerling de nodige zorg
op school kan krijgen of niet. De school moet wel transparant over de proefles
communiceren en dit consequent toepassen. Indien de benodigde zorg kan
worden geboden, mag de proefles geen reden zijn om een leerling te weigeren.
5
In hoeverre en hoe vaak wordt er door de inspectie gecontroleerd en/of
ingegrepen richting scholen die zich van dergelijke methoden bedienen om
zorgleerlingen te weren?
De inspectie gaat het gesprek aan als er signalen zijn dat de zorgplicht mogelijk in
het gedrang komt. Het afgelopen jaar heeft de inspectie circa 30 meldingen
daarover ontvangen.
6
Bent u bereid om deze specifieke school te laten inspecteren op de achtergronden
van hun toelatingsbeleid en hier ook op in te grijpen indien deze handelswijze niet
past bij de verplichtingen vanuit wetgeving en de kansen die ook zij aan leerlingen
met een beperking en zorgbehoefte dienen te bieden?
De inspectie heeft contact met schoolleiding en bestuur. Afgesproken is dat de
huidige onduidelijkheid over de handelswijze wordt weggenomen.
1) ‘Rotterdamse eliteschool weert zorgleerlingen’ - De Monitor, KRO-NCRV –
zondag 12 november 2017 https://demonitor.ncrv.nl/onderwijs/rotterdamseeliteschool-weert-zorgleerlingen
2) ‘Rotterdamse schoolvereniging weert zorgleerlingen’ – Algemeen Dagblad –
zondag 12 november 2017 https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdamseschoolvereniging-weert-zorgleerlingen~a6fed301/