2017Z13917
Vragen van de leden Van der Molen en Kuik (beiden CDA) aan de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over de begeleiding van functiebeperkte studenten die te kort
schiet. (ingezonden 19 oktober 2017)
1
Bent u bekend met de conclusies van het jaarrapport 'Studeren met een
functiebeperking 2017'? 1) Hoe duidt u de bevindingen?
Ja.
Het jaarrapport is gebaseerd op oordelen van studenten uit de Nationale Studenten
Enquête (NSE) uit 2016. Uit het rapport blijkt dat alle hogescholen en universiteiten
een voldoende als totaalscore hebben. Dit betekent dat het merendeel van de
instellingen de inrichting en het aanbod van het onderwijs voor studenten met een
beperking, voldoende op orde hebben. Het doet mij deugd dat de betreffende
studenten de inspanningen door de instellingen als positief ervaren en ook
waarderen. In het hbo is de waardering toegenomen voor de aanpassingen in het
onderwijsaanbod. Op de hogescholen en universiteiten waardeert men de
aangebrachte aanpassingen in de gebouwen en de houding van de medestudenten.
Ik constateer dat er ook verschillen bestaan tussen de oordelen van studenten.
Gemiddeld is de tevredenheid over het begrip van docenten en medestudenten het
hoogst en de tevredenheid over de voorlichting en informatievoorziening het laagst.
In de beleidsreactie op de studentenmonitor 20161
zijn deze verschillen benoemd en
heeft mijn voorganger maatregelen genomen. Zo is de infographic2
“Financieel slim
studeren met een beperking” opgesteld en zijn hogescholen en universiteiten
nadrukkelijk gevraagd studenten eenduidig en helder te informeren over de
mogelijkheid tot ondersteuning uit het profileringsfonds.
Hogescholen en universiteiten hebben de afgelopen jaren aanleiding gezien een
groot aantal verbeteringen door te voeren. Ik moedig deze verbeteringen aan. In de
komende jaren blijf ik de oordelen van studenten met een functiebeperking
monitoren om te bezien of de reeds ingezette verbeteringen voldoende resultaat
blijven sorteren.
2
Deelt u de mening dat jongeren met een functiebeperking gelijke kansen moeten
krijgen om hun opleiding goed te kunnen volgen? Op welke wijze draagt uw beleid
daaraan bij?
Ja. Zie ook mijn antwoord op vraag 1.
3
Vindt u het wenselijk dat de mate waarin studenten met een functiebeperking
adequaat worden herkend, begeleid en gefaciliteerd aanzienlijk verschilt per
opleiding en instelling? Op welke wijze spreekt u of de Inspectie van het Onderwijs
instellingen aan die al jarenlang achterblijver zijn op deze situatie?
Uit het rapport blijkt dat de totale oordelen van studenten met een functiebeperking
bij alle hogescholen en universiteiten voldoende scoren. Er zijn weliswaar
verschillen tussen opleidingen en instellingen in de beoordelingen door de studenten
en de inspectie zal in haar reguliere toezicht hier aandacht aan geven als er
signalen zijn die daartoe aanleiding geven. Verder bespreekt de inspectie met het
Expertisecentrum handicap + studie, ISO en LSVb de thema’s van goede
voorlichting en begeleiding door de instellingen.
Verder kan ik u berichten dat de inspectie momenteel een onderzoek uitvoert naar
de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor studenten met een
functiebeperking. Bij een aantal instellingen wordt specifiek nagegaan of studenten
met een functiebeperking gebruik maken van het profileringsfonds en op welke wijze
die middelen worden ingezet. Daarnaast wordt gevraagd naar de zorgen over
voorlichting en begeleiding die onder andere worden geuit in het jaarrapport. De
resultaten van het inspectie-onderzoek verwacht ik voorjaar 2018 naar uw Kamer te
kunnen sturen.
4
Voldoen de universiteiten en hogescholen volgens u aan de minimumondersteuning
die studenten met een functiebeperking behoren te krijgen? Waarop baseert u uw
oordeel hierover?
Ik ben van mening dat de huidige bepalingen in de wet gemeente en instellingen
voldoende kader bieden voor ondersteuning van studenten met een
functiebeperking.
Instellingen zijn verplicht met het profileringsfonds ondersteuning te bieden aan
studenten die studievertraging oplopen door bijzondere omstandigheden, zoals het
hebben van een functiebeperking. In het Regeerakkoord is voorzien in een
intensivering van het profileringsfonds voor studenten met een functiebeperking.
Verder hebben alle hogescholen en universiteiten recent een brief ontvangen met
een richtlijn voor uitkeringen uit het profileringsfonds. Met de hogescholen en
universiteiten is afgesproken dat zij in het jaarverslag rapporteren over de aard en
de omvang van de vergoedingen uit het profileringsfonds. Ik ben bereid in gesprek
te gaan met VNG, VH, VSNU, Handicap + Studie, ISO en LSVB over de
ondersteuning voor studenten met een functiebeperking.
Zie ook mijn antwoorden op vraag 1 en vraag 3.
5
Welke rol ziet u voor uzelf om de toegankelijkheid en ondersteuning van jongeren
met een functiebeperking beter te borgen in de onderwijsinstellingen?
Studenten met een functiebeperking moeten voldoende begeleiding en
ondersteuning ontvangen om een opleiding in het hoger onderwijs succesvol te
kunnen volgen. Op basis van de gegevens uit de NSE constateer ik dat het oordeel
van studenten voldoende is en dat de tevredenheid van studenten in de afgelopen
jaren is toegenomen. Wel zijn op verschillende onderdelen verbeteringen mogelijk
en nodig. Deze verbeteringen zijn reeds ingezet, zowel vanuit het ministerie van
Onderwijs als vanuit de individuele hogescholen en universiteiten. Ik blijf in de
komende jaren de oordelen van studenten met een functiebeperking monitoren en
ga na of de reeds ingezette verbeteringen voldoende resultaat sorteren. Wanneer
deze monitor of de resultaten van het onderzoek van de Inspectie hier aanleiding toe
geven, bezie ik welke maatregelen nodig zijn. Ik hecht er aan dat studenten met een
functiebeperking gelijke kansen hebben een opleiding in het hoger onderwijs
succesvol te kunnen volgen.
6
Is er volgens u een verband tussen het lage aantal studenten met een
functiebeperking bij een bepaald vakgebied (bijvoorbeeld medische wo-opleidingen),
en een lage tevredenheid van de groep studenten in dat vakgebied? Zo ja, hoe duidt
u dit verband?
Een dergelijk verband is mij niet bekend.
7
Deelt u de observatie uit het jaarrapport dat kleinere hogescholen en studies op het
gebied van landbouw (groen onderwijs) gunstiger scoren op tevredenheid onder
studenten met een functiebeperking? Zo ja, welke conclusie trekt u daaruit?
Ik constateer op basis van de gegevens uit het jaarrapport dat studenten van
kleinere en middelgrote instellingen gunstige ervaringen hebben. Dit geldt echter
ook voor een aantal grote instellingen. De verschillen in de oordelen van studenten
met een functiebeperking tussen de instellingen vragen blijvende aandacht. Zie ook
mijn antwoord op vraag 3.
8
Wat is uw reactie op de oproep van het Expertisecentrum handicap + studie, LSVb
en ISO die pleiten voor een actieplan om de informatievoorziening en begeleiding te
verbeteren? 2)
In het kader van de motie Bruins / Asante3
vinden op dit moment gesprekken plaats
met studentendecanen, studenten en het Expertisecentrum Handicap + Studie over
de motie en hun wens te komen tot een actieplan. Ik verwacht medio voorjaar 2018
uw Kamer over de uitwerking van de motie te kunnen informeren.
9
Welke stappen dienen hogescholen en universiteiten te zetten om de inclusiviteit
voor het onderwijs te borgen in het kader van de implementatie van het VN-Verdrag
voor mensen met een handicap?
In het implementatieplan4
VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een
handicap is opgenomen wat er moet gebeuren om het VN-Verdrag in Nederland te
implementeren. In dit plan zijn acht aandachtspunten geformuleerd op het thema
onderwijs. Het verbeteren van de studiebegeleiding in het hoger onderwijs maakt
hier onderdeel van uit. Zoals in mijn eerdere antwoorden aangegeven, hebben
hogescholen, universiteiten en het Expertisecentrum handicap + studie op dit thema
reeds verbeteringen ingezet.
1
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24724-164.html
2
http://www.handicap-studie.nl/downloads/Infographic
3 Kamerstukken II 2016/17, 34 550-VIII, nr. 116.
4
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/convenanten/2017/03/13/implementatieplan-vnverdrag-inzake-de-rechten-van-personen-met-een-handicap