2017Z13872
Vragen van het lid Özdil (GroenLinks) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over ondersteuning aan studenten met een functiebeperking.
(ingezonden 18 oktober 2017)
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht 'Student met handicap voelt zich verloren in
het hoger onderwijs'?
Ja.
2
Herkent u het beeld dat het rapport van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie
(C.H.O.I.) schetst over studenten met een functiebeperking? Zo nee, waarom niet?
Ja, ik herken de inhoud van het rapport. Het jaarrapport van het Expertisecentrum
handicap + studie, dat gemaakt is door het C.H.O.I., is gebaseerd op oordelen van
studenten uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) over 2016. Uit deze gegevens
blijkt dat de tevredenheid van studenten met een functiebeperking in de afgelopen
jaren is toegenomen en dat alle hogescholen en universiteiten in 2016 voldoende
scoren op de voorzieningen voor deze studenten. Het doet mij deugd dat bij de
studenten de waardering voor deze inspanningen is toegenomen.
Uit het rapport blijkt ook dat er verschil bestaat tussen de mate van tevredenheid op
verschillende onderdelen van studeren met een functiebeperking. Gemiddeld is de
tevredenheid over het begrip van docenten het hoogst en de tevredenheid over
voorlichting het laagst. In de beleidsreactie op de studentenmonitor 2016 zijn deze
verschillen ook benoemd en door mijn voorganger zijn maatregelen genomen om dit
te verbeteren.1
Zo heeft Handicap + Studie samen met het ISO en de LSVb een
infographic “Financieel slim studeren met een beperking” ontwikkeld over
voorzieningen op financieel gebied voor studenten met een functiebeperking.
Hogescholen en universiteiten zijn nadrukkelijk gevraagd studenten eenduidig en
helder te informeren over de mogelijkheid tot ondersteuning uit het profileringsfonds.
Wanneer wordt ingezoomd op specifieke onderdelen, zoals het oordeel over de
informatievoorziening en de begeleiding en aanpassingen in het onderwijs, scoren
hogescholen en universiteiten gemiddeld voldoende. De mate van tevredenheid
hierover is bij studenten in de afgelopen jaren toegenomen. Ik moedig de
verbeteringen door de instellingen aan. Ook blijf ik de komende jaren de oordelen
van studenten met een functiebeperking monitoren en bezie of de reeds ingezette
verbeteringen voldoende resultaat blijven sorteren.
3
Vindt u het wenselijk dat de ondersteuning voor studenten met een functiebeperking
per onderwijsinstelling in het hoger onderwijs verschilt? Zo nee, waarom niet?
In het hoger onderwijs bestaat diversiteit tussen de instellingen en dat biedt de
instellingen ruimte eigen beleid te ontwikkelen voor o.a. de studenten met een
beperking. Dat is een groot goed want op deze manier is maatwerk mogelijk. Daar
waar instellingen lager scoren geldt dat verbeteringen mogelijk en nodig zijn vooral
als instellingen op deze onderdelen geen voldoende scoren. Verschillende
hogescholen en universiteiten hebben reeds verbeteringen ingezet, op het gebied
van voorlichting, intake en begeleiding maar studenten zijn hierover onvoldoende
geïnformeerd. Verder zijn instellingen verplicht, met het profileringsfonds,
ondersteuning te bieden aan studenten die studievertraging oplopen door bijzondere
omstandigheden, zoals het hebben van een functiebeperking. De instelling is zelf
verantwoordelijk voor de hoogte en de inrichting van het fonds. De
medezeggenschap heeft instemmingsrecht op het laatste punt.
4
Acht u het wenselijk dat er niet alleen een verschil is tussen onderwijsinstellingen,
maar ook tussen gemeenten waar de student woont, waardoor het budget dat
studenten met een functiebeperking ter ondersteuning ontvangen per gemeente flink
verschilt. Zo ja, waarom?
Studenten met een beperking kunnen bij de gemeente een individuele studietoeslag
op grond van artikel 36b Participatiewet aanvragen. De gemeenteraden zijn
gehouden in een gemeentelijke verordening nadere invulling aan de individuele
studietoeslag te geven, waaronder de hoogte van de studietoeslag. Hiermee hebben
de gemeenten de mogelijkheid om het beleid af te stemmen op de lokale
omstandigheden en in te passen in het eigen re-integratie en armoedebeleid. Deze
decentralisatie brengt – als gevolg van het lokale democratisch proces – met zich
mee dat er verschillen kunnen zijn in de ondersteuning die een student uiteindelijk
van een gemeente krijgt. Ik ben bereid in gesprek te gaan met VNG, VH, VSNU,
Handicap + Studie, ISO en LSVB over de ondersteuning voor studenten met een
functiebeperking.
Binnen een hogeschool of universiteit kan de student daarnaast een beroep doen op
het profileringsfonds. Hiermee stelt de hogeschool of universiteit extra middelen
beschikbaar voor studenten die studievertraging oplopen als gevolg van hun
beperking. In het Regeerakkoord is voorzien in een intensivering van het
profileringsfonds voor studenten met een functiebeperking. Verder hebben alle
hogescholen en universiteiten recent een brief ontvangen met een richtlijn voor
uitkeringen uit het profileringsfonds. Met de hogescholen en universiteiten is
afgesproken dat zij in het jaarverslag rapporteren over de aard en de omvang van
de vergoedingen uit het profileringsfonds.
5
Bent u bereid om samen met gemeenten, universiteiten en hogescholen te komen
tot een uniforme richtlijn over de studietoeslag die studenten met een
functiebeperking ontvangen van gemeenten? Zo nee, waarom niet?
Ik ben van mening dat de huidige bepalingen in de wet voor de gemeente en de
instellingen voldoende kader bieden voor het uitkeren van een individuele
studietoeslag en het verstrekken van middelen uit het profileringsfonds. Zie ook mijn
antwoord bij vraag 4.
6
Bent u nog steeds van mening, zoals u in uw brief van 1 juni 2017 aangaf, dat de
ingezette maatregelen ten aanzien van de voorlichting en begeleiding voldoende
zijn? Kunt u uw antwoord toelichten? 2)
Zie mijn antwoord op vraag 2.
7
Heeft u kennisgenomen van de oproep van ISO, LSVb en Handicap + Studie om tot
een Actieplan Informatievoorziening en Begeleiding voor studenten met een
beperking te komen? Bent u bereid om zowel met deze studentenorganisaties als de
Vereniging Hogescholen en de VSNU dat actieplan op te stellen? Zo nee, waarom
niet? 3)
Ja, ik heb kennis genomen van de oproep. In het kader van de motie Bruins / Asante
vinden op dit moment gesprekken plaats met studentendecanen, studenten en het
Expertisecentrum handicap + studie over de motie en hun wens te komen tot een
actieplan.2
Ik verwacht medio voorjaar 2018 uw Kamer over de uitwerking van de
motie te kunnen informeren.
8
Bent u bereid om de antwoorden op deze vragen voor de begrotingbehandeling van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap naar de Kamer toe te sturen?
Ja
1
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24724-164.html
2
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34550-VIII-116.html