2017Z14748 2017-0000589306
Vragen van de leden Kops, De Graaf en Agema (allen PVV) aan de ministers van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat senioren in
Apeldoorn overdonderd zijn door de komst van Turkse leeftijdsgenoten
(ingezonden 6 november 2017).
1
Kent u het bericht "Senioren in Apeldoorn overdonderd door komst Turkse
leeftijdsgenoten"? 1)
Ja.
2
Deelt u de mening dat het een onzalig plan is, waarmee bewoners van een
seniorencomplex in Apeldoorn zijn overvallen, om in het vervolg ieder vrijkomend
appartement te verhuren aan Turkse ouderen – die thuiszorg ontvangen van
Waalstad – en de flat daarmee in ‘klein-Turkije’ te veranderen?
3
Deelt u de mening dat het achterbaks is de huidige bewoners, zonder enige vorm
van inspraak, voor een voldongen feit te stellen? Zo nee, waarom niet?
4
Waarom worden Nederlandse ouderen gediscrimineerd ten opzichte van Turkse
ouderen?
5
Hoe bestaat het dat een thuiszorgorganisatie een heel seniorencomplex kaapt?
Deelt u de mening dat dit van de zotte is? Zo nee, waarom niet?
6
Bent u bereid deze discriminatie van Nederlandse ouderen te staken en met
betrokken partijen in overleg te gaan, zodat deze plannen van tafel kunnen? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord op de vragen 2 tot en met 6.
Woningcorporaties zijn, binnen de kaders van de Woningwet en de
Huisvestingswet, vrij om hun toewijzingsbeleid vorm te geven. Volgens de
Woningwet worden woningcorporaties geacht hun beleid in samenspraak met
gemeenten en huurdersorganisaties vorm te geven. Huurders kunnen zodoende
de keuzes die corporaties in hun beleid willen maken beïnvloeden. Idealiter leidt
dit proces tot concrete prestatieafspraken, die onder meer kunnen gaan over de
huisvesting van bepaalde doelgroepen, zoals personen met een zorgvraag.
Woningcorporaties kunnen ervoor kiezen samen te werken met een zorgaanbieder
en cliënten van de laatste te huisvesten. Dit is met name in de ouderen- en
gehandicaptenzorg niet ongebruikelijk omdat dit de zorgverlening efficiënter kan
maken. Soms wordt er daarbij voor gekozen mensen met een gemeenschappelijke 2017-0000589306
noemer, zoals een zorgzwaarte, beperking, leefstijl of achtergrond bijeen te laten
wonen.
In de Wet op het overleg huurders verhuurder (ook wel Overlegwet genoemd)
staat op welke wijze verhuurders hun huurders bij voorgenomen wijzigingen in het
beleid, waaronder het toewijzings- en verhuurbeleid, moeten betrekken. De
huurdersorganisatie heeft adviesrecht bij het toewijzings- en verhuurbeleid. En bij
beleidsvoornemens voor een specifiek wooncomplex heeft ook de
bewonerscommissie van dat wooncomplex, als die er is, adviesrecht. Dit houdt in
dat de verhuurder de huurdersorganisatie (en bewonerscommissie) over de
voorgenomen beleidswijziging moet informeren, er met hen overleg over moet
voeren indien de huurdersvertegenwoordiging dat wenst en de gelegenheid moet
geven binnen 6 weken schriftelijk advies uit te brengen.
Voor zover ik kan nagaan heeft de woningcorporatie binnen de kaders van de wet
gehandeld. Dat neemt niet weg dat bewoners ontevreden kunnen zijn over een
door de corporatie genomen besluit. Corporaties zijn daarom verplicht een
onafhankelijke klachtencommissie in te stellen. Bij Ons Huis is deze, zoals bij meer
woningcorporaties, regionaal georganiseerd. Een huurder die vindt dat zijn klacht
niet goed door een corporatie is afgewikkeld kan naar de rechter stappen.
Ik heb in het toewijzingsbeleid van individuele woningcorporaties geen rol, maar
hoop dat bewoners en woningcorporatie tot een vergelijk kunnen komen.
1) Algemeen Dagblad, 2 november 2017, https://www.ad.nl/apeldoorn/senioren-inapeldoorn-overdonderd-door-komst-turkse-leeftijdsgenoten~a9b319f5/